Jak jezdit úsporně?
Jak se říká každá rada dobrá. Dnes vám přinášíme několik doporučení zkušebních řidičů francouzské firmy Renault, kteří dosáhli s novým modelem Thalia neuvěřitelné průměrné spotřeby – 3,15 l/100 km (viz Různé).
Rada 1: Zkvalitněte řazení
Při sestupném řazení řaďte na 1. rychlostní stupeň při 1000/min.
Vyšší rychlostní stupeň řaďte u dieselového motoru při 2000/min a u benzinového při 2400/min.
„To znamená, že při rychlosti 50 km/h už jedu se zařazeným 4. nebo 5. rychlostním stupněm.“
Rada 2: Zvolte živý styl jízdy
Udržujte pravidelnou rychlost (> 40 km/h).
Pro zpomalení vozu používejte spíše brzdění motorem než brzdový pedál.
„To znamená, že pokud jedu rychlostí 50 km/h se zařazeným 5. rychlostním stupněm, zvednu nohu z pedálu plynu 100 m před dojezdem na křižovatku, kde svítí červená a postupně snižuji rychlostní stupně.“
Rada 3: Akcelerace pod kontrolou
Až do rychlosti 50 km/h je lépe energicky přidávat plyn, abyste se rychle dostali na 5. rychlostní stupeň.
Při rychlosti vyšší než 50 km/h přidávejte plyn s rozvahou.
„To znamená, že rychle řadím, dokud se nedostanu na 5. rychlostní stupeň.“
Rada 4: Korigujte jízdu do svahu a ze svahu
Při jízdě ze svahu udržujte stabilní rychlost.
Při jízdě do svahu nechejte vozidlo postupně zpomalit, aniž byste brzdili silniční provoz, a jeďte stabilní rychlostí tak, aby byla pokud možno vyšší než 40 km/h.
„To znamená, že využiji klesání tak, že zvednu nohu z plynového pedálu, nikoliv proto, abych jel rychleji.“
Rada 5: Používejte rozumně motor
Pokud zastavení vozu trvá déle než 1 minutu, vypínejte motor.
Motor před jízdou nepředehřívejte, a to ani v zimní sezoně.
„To znamená, že se s vozem rychle rozjedu, hned po otočení klíčku ve spínací skříňce.“
Rada 6: Optimalizujte používání vozu
Každý měsíc kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách.
Pokud je nezbytné použít klimatizaci, dbejte na to, aby nebyly velké rozdíly mezi vnější teplotou a teplotou v kabině vozu (maximálně +/-5 °C).
Nenechávejte zbytečně ve voze těžké předměty.
Odmontujte střešní box a střešní tyče, pokud je zrovna nepoužíváte.
„To znamená, že náležité používání vozu je stejně důležité jako ekologický styl jízdy.“
Při sestupném řazení řaďte na 1. rychlostní stupeň při 1000/min.
Vyšší rychlostní stupeň řaďte u dieselového motoru při 2000/min a u benzinového při 2400/min.
„To znamená, že při rychlosti 50 km/h už jedu se zařazeným 4. nebo 5. rychlostním stupněm.“
Rada 2: Zvolte živý styl jízdy
Udržujte pravidelnou rychlost (> 40 km/h).
Pro zpomalení vozu používejte spíše brzdění motorem než brzdový pedál.
„To znamená, že pokud jedu rychlostí 50 km/h se zařazeným 5. rychlostním stupněm, zvednu nohu z pedálu plynu 100 m před dojezdem na křižovatku, kde svítí červená a postupně snižuji rychlostní stupně.“
Rada 3: Akcelerace pod kontrolou
Až do rychlosti 50 km/h je lépe energicky přidávat plyn, abyste se rychle dostali na 5. rychlostní stupeň.
Při rychlosti vyšší než 50 km/h přidávejte plyn s rozvahou.
„To znamená, že rychle řadím, dokud se nedostanu na 5. rychlostní stupeň.“
Rada 4: Korigujte jízdu do svahu a ze svahu
Při jízdě ze svahu udržujte stabilní rychlost.
Při jízdě do svahu nechejte vozidlo postupně zpomalit, aniž byste brzdili silniční provoz, a jeďte stabilní rychlostí tak, aby byla pokud možno vyšší než 40 km/h.
„To znamená, že využiji klesání tak, že zvednu nohu z plynového pedálu, nikoliv proto, abych jel rychleji.“
Rada 5: Používejte rozumně motor
Pokud zastavení vozu trvá déle než 1 minutu, vypínejte motor.
Motor před jízdou nepředehřívejte, a to ani v zimní sezoně.
„To znamená, že se s vozem rychle rozjedu, hned po otočení klíčku ve spínací skříňce.“
Rada 6: Optimalizujte používání vozu
Každý měsíc kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách.
Pokud je nezbytné použít klimatizaci, dbejte na to, aby nebyly velké rozdíly mezi vnější teplotou a teplotou v kabině vozu (maximálně +/-5 °C).
Nenechávejte zbytečně ve voze těžké předměty.
Odmontujte střešní box a střešní tyče, pokud je zrovna nepoužíváte.
„To znamená, že náležité používání vozu je stejně důležité jako ekologický styl jízdy.“
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout