Jak dnes vidí designer motocykl Slavia B
Designéři Škoda Auto opět nahlédli do bohaté historie značky. Inspirováni legendárními modely vytvořili jejich novodobou podobu. Jak by vypadaly dnes, v době designového jazyka Modern Solid? Jako první se představuje reinkarnace motocyklu Slavia B, která přímo svádí k projížďce.
Kořeny české automobilky sahají až k jízdním kolům a motocyklům značky Laurin & Klement. Na úvod nového seriálu, v němž fantazie designérů stvořila moderní verze legendárních modelů značky, se proto přirozeně nabízí jednostopý stroj.
Motorku si zvolil francouzský designér Romain Bucaille, který ve Škoda Design pracuje na exteriérech vozů. „Chtěl jsem udělat něco výjimečného, podívat se ke kořenům značky. Na autech pracuji každý den, a jelikož jsem i fanoušek motorek, jednu vytvořit pro mě bylo příjemným zpestřením,“ popisuje Romain svou motivaci.
V jeho skicáři se postupně začala rodit novodobá interpretace motocyklu Laurin & Klement Slavia B, který ve své původní podobě spatřil světlo světa ještě v předminulém století, v roce 1899. Romain se rozhodl pro futuristické pojetí motocyklu pro 21. století.
Přestože je vize konceptu plně elektrická, využívá typický tvar rámu motocyklů Laurin & Klement, ve kterém byl původně uchycen spalovací motor. „Měl skutečně charakteristický tvar, motor obepínal, zespodu ho chránil a dostával se níž než zbytek konstrukce,“ popisuje Romain řešení, které v elegantní obdobě určilo architekturu jeho konceptu.
Slavia B
Motocykl Slavia B se po boku modelu Slavia A představil veřejnosti v roce 1899. Poháněl ho vzduchem chlazený jednoválec o objemu 240 cm3 a výkonu 1,75 koně. Maximální rychlost stroje činila 40 km/h. Slavia B neměla převodovku, zadní kolo poháněl plochý řemen vedený přímo od motoru. K dispozici byla také šlapadla, ta sloužila ke startování a jako pomocný převod, přenos síly řešil řetěz. Do roku 1904 vyrobila značka Laurin & Klement celkem 540 motocyklů Slavia B.
Přední část rámu tak svým vzhledem vzdává hold jedinečnému inženýrskému umění Václava Laurina, díky němuž tehdejší motocykly Slavia vynikaly stabilitou i ovladatelností. Zatímco u originálu prostor rámu vyplňoval motor, v Romainově pozoruhodném konceptu je prázdný a jakoby ve vzduchu v něm „pluje“ logo novodobého výkladu ikony. Tvar rámu je zvýrazněn barevně i jasnou vertikální linkou, která odděluje přední a zadní část motorky.
Poklona mimořádné vytrvalosti
Futuristická Slavia B zároveň odkazuje na sportovní výkony původních strojů. Tovární jezdec Narcis Podsedníček s modelem Slavia B například v roce 1901 jako jediný motocyklista z deseti startujících dojel do cíle náročného závodu z Paříže do Berlína. „Na sportovní prvky původního motocyklu odkazuje i sedlo, které působí odpojeně od těla motocyklu,“ vysvětluje Romain a pokračuje: „Jako vintage detail jsem do rámu zakomponoval koženou brašnu na nářadí, která byla při dálkových soutěžích nepostradatelná.“
Výsledkem je podle Romainových slov „futuristický café racer ve stylu Modern Solid“. Současný designový jazyk značky Škoda je charakteristický svými jednoduchými a uzavřenými tvary, proto má i moderní Slavia B v designérových představách jasné přímé linky, zkosené hrany a výraznou grafiku světlometů, což je další typický prvek moderních vozů Škoda.
Od papíru ke 3D modelu
Na svém konceptu pracoval Romain stejně, jako přistupuje k návrhu aut ve své každodenní práci. „Základem byly skici tužkou, abych našel základní proporce. Jelikož šlo o motorku, musel jsem trochu trénovat, naposledy jsem ji kreslil zamlada,“ usmívá se a dodává: „Výhodou skici na papír je, že můžete pracovat kdykoli a kdekoli, i když nemáte po ruce tablet nebo počítač.”
Moderní nástroje přišly ke slovu v dalším kroku, kdy Romain postupně vytvořil tři ucelené skici a rendery s odlišnými podobami stroje. „Byl to pro mě takový proces, jak najít zajímavé myšlenky. Vždy jsem skicoval dál a dál, dokud jsem nebyl s výsledkem spokojen,“ říká Romain.
Romain Bucaille
Francouzský designér Romain Bucaille působí ve Škoda Design od roku 2018. Už před příchodem do Mladé Boleslavi působil jako designér a tento obor také vystudoval. Ovšem jeho první vysokoškolský titul je inženýrský, nejprve studoval strojařinu. Vše doma ve Francii, kde byl od útlého věku fanouškem motorismu. „Internet ještě neexistoval, takže jsem každý týden netrpělivě čekal na nové vydání mého oblíbeného motoristického časopisu. Sledoval jsem motoristické pořady v televizi a díval se na Formuli 1, hltal jsem vše o autech,“ popisuje. „Už tehdy mě fascinovaly skici designérů a futuristické automobilové studie,“ vzpomíná.
Z trojice vizí pak vždy vybral prvky, které se mu líbily nejvíc, a spojil je do jednoho celku. Ten dále rozvinul do podoby 3D modelu, s nimiž designéři Škoda Auto v současnosti pracují víc a víc. „Dříve byly 3D modely doménou modelářů, ale i my je využíváme čím dál častěji, protože nám umožňují rovnou řešit proporce,“ zmiňuje Romain.
Práce na studii motocyklu pro něj byla svým způsobem návrat ke kořenům. Než se totiž stal designérem, vystudoval strojní inženýrství. „Možná i proto dodnes obdivuji starou mechaniku aut i motorek. Moderní auta ji dnes moc na odiv nedávají, u motorek je to lepší,“ zmiňuje designér. I přes absenci spalovacího motoru je tak jeho Slavia B jak designovou lahůdkou, tak emotivním strojařským produktem.
Škoda Auto 11.5.2025
Motorku si zvolil francouzský designér Romain Bucaille, který ve Škoda Design pracuje na exteriérech vozů. „Chtěl jsem udělat něco výjimečného, podívat se ke kořenům značky. Na autech pracuji každý den, a jelikož jsem i fanoušek motorek, jednu vytvořit pro mě bylo příjemným zpestřením,“ popisuje Romain svou motivaci.
V jeho skicáři se postupně začala rodit novodobá interpretace motocyklu Laurin & Klement Slavia B, který ve své původní podobě spatřil světlo světa ještě v předminulém století, v roce 1899. Romain se rozhodl pro futuristické pojetí motocyklu pro 21. století.
Přestože je vize konceptu plně elektrická, využívá typický tvar rámu motocyklů Laurin & Klement, ve kterém byl původně uchycen spalovací motor. „Měl skutečně charakteristický tvar, motor obepínal, zespodu ho chránil a dostával se níž než zbytek konstrukce,“ popisuje Romain řešení, které v elegantní obdobě určilo architekturu jeho konceptu.
Slavia B
Motocykl Slavia B se po boku modelu Slavia A představil veřejnosti v roce 1899. Poháněl ho vzduchem chlazený jednoválec o objemu 240 cm3 a výkonu 1,75 koně. Maximální rychlost stroje činila 40 km/h. Slavia B neměla převodovku, zadní kolo poháněl plochý řemen vedený přímo od motoru. K dispozici byla také šlapadla, ta sloužila ke startování a jako pomocný převod, přenos síly řešil řetěz. Do roku 1904 vyrobila značka Laurin & Klement celkem 540 motocyklů Slavia B.
Přední část rámu tak svým vzhledem vzdává hold jedinečnému inženýrskému umění Václava Laurina, díky němuž tehdejší motocykly Slavia vynikaly stabilitou i ovladatelností. Zatímco u originálu prostor rámu vyplňoval motor, v Romainově pozoruhodném konceptu je prázdný a jakoby ve vzduchu v něm „pluje“ logo novodobého výkladu ikony. Tvar rámu je zvýrazněn barevně i jasnou vertikální linkou, která odděluje přední a zadní část motorky.
Poklona mimořádné vytrvalosti
Futuristická Slavia B zároveň odkazuje na sportovní výkony původních strojů. Tovární jezdec Narcis Podsedníček s modelem Slavia B například v roce 1901 jako jediný motocyklista z deseti startujících dojel do cíle náročného závodu z Paříže do Berlína. „Na sportovní prvky původního motocyklu odkazuje i sedlo, které působí odpojeně od těla motocyklu,“ vysvětluje Romain a pokračuje: „Jako vintage detail jsem do rámu zakomponoval koženou brašnu na nářadí, která byla při dálkových soutěžích nepostradatelná.“
Výsledkem je podle Romainových slov „futuristický café racer ve stylu Modern Solid“. Současný designový jazyk značky Škoda je charakteristický svými jednoduchými a uzavřenými tvary, proto má i moderní Slavia B v designérových představách jasné přímé linky, zkosené hrany a výraznou grafiku světlometů, což je další typický prvek moderních vozů Škoda.
Od papíru ke 3D modelu
Na svém konceptu pracoval Romain stejně, jako přistupuje k návrhu aut ve své každodenní práci. „Základem byly skici tužkou, abych našel základní proporce. Jelikož šlo o motorku, musel jsem trochu trénovat, naposledy jsem ji kreslil zamlada,“ usmívá se a dodává: „Výhodou skici na papír je, že můžete pracovat kdykoli a kdekoli, i když nemáte po ruce tablet nebo počítač.”
Moderní nástroje přišly ke slovu v dalším kroku, kdy Romain postupně vytvořil tři ucelené skici a rendery s odlišnými podobami stroje. „Byl to pro mě takový proces, jak najít zajímavé myšlenky. Vždy jsem skicoval dál a dál, dokud jsem nebyl s výsledkem spokojen,“ říká Romain.
Romain Bucaille
Francouzský designér Romain Bucaille působí ve Škoda Design od roku 2018. Už před příchodem do Mladé Boleslavi působil jako designér a tento obor také vystudoval. Ovšem jeho první vysokoškolský titul je inženýrský, nejprve studoval strojařinu. Vše doma ve Francii, kde byl od útlého věku fanouškem motorismu. „Internet ještě neexistoval, takže jsem každý týden netrpělivě čekal na nové vydání mého oblíbeného motoristického časopisu. Sledoval jsem motoristické pořady v televizi a díval se na Formuli 1, hltal jsem vše o autech,“ popisuje. „Už tehdy mě fascinovaly skici designérů a futuristické automobilové studie,“ vzpomíná.
Z trojice vizí pak vždy vybral prvky, které se mu líbily nejvíc, a spojil je do jednoho celku. Ten dále rozvinul do podoby 3D modelu, s nimiž designéři Škoda Auto v současnosti pracují víc a víc. „Dříve byly 3D modely doménou modelářů, ale i my je využíváme čím dál častěji, protože nám umožňují rovnou řešit proporce,“ zmiňuje Romain.
Práce na studii motocyklu pro něj byla svým způsobem návrat ke kořenům. Než se totiž stal designérem, vystudoval strojní inženýrství. „Možná i proto dodnes obdivuji starou mechaniku aut i motorek. Moderní auta ji dnes moc na odiv nedávají, u motorek je to lepší,“ zmiňuje designér. I přes absenci spalovacího motoru je tak jeho Slavia B jak designovou lahůdkou, tak emotivním strojařským produktem.
Škoda Auto 11.5.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout