Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Grönholm vers. Loeb - ještě dvě rallye

O titulu mistra světa v rallye se rozhodne na britské půdě, a to už buď při Rallye Irsko (15. – 18.11.), která je do MS zařazená vůbec poprvé, anebo o 14 dní později na britské Wales rallye. Aspiranti jsou dvě – Loeb a Grönholm, stejně jako Citroën nebo Ford. Nikdo jiný nemá letos prostě šanci.

V čele průběžného hodnocení značek má Ford náskok 34 bodů. Na cestě k obhajobě loňského titulu potřebuje získat ještě tři body z celkových 36, které jsou ve hře. V šampionátu jezdců nebyla dlouho situace tak napínavá. Grönholm vede před Loebem o čtyři bodů. V obou posledních soutěžích je ve hře ještě 20 bodů, za dvě druhá místa by jich bylo 16.
Itinerář zavede soutěžící na území Irské republiky a Severního Irska, kde na ně čekají úzké a hrbolaté asfaltové silničky. Mnohdy jsou jen o několik centimetrů širší než soutěžní vozy a jejich povrch se často mění. Nejsevernější zkoušky používají místní farmáři a lze očekávat, že budou zašpiněné. Pokud bude pršet, což v tomto období není výjimečné, pokryje se asfalt vrstvou bláta a spíše než čistě asfaltové nastavení vozů se bude hodit více šotolinové.
Grönholm již v únoru startoval v Irsku v rámci přípravy a vyhrál Galway Rally. Tehdy však byly tratě suché a slunečné počasí se bude o tomto víkendu jen stěží opakovat. „Soutěž nám posloužila k tomu, abychom poznali, jaké tratě se v Irsku pro rally využívají. Dokud ale neabsolvuji seznamovací jízdy, nebudu schopen tehdejší a nynější úseky porovnat. Říkali mi, že erzety budou rychlé, ale nemilosrdné a těžko čitelné. Stoprocentní rozpisy budou tedy klíčové,“ říká Grönholm
„Konec sezony je opravdu napínavý. Bojujeme o titul v hodnocení značek i v šampionátu jezdců a to je skvělé. Kdybychom vyhráli oba poháry, byl by to ten nejfantastičtější závěr mé kariéry. Samozřejmě to tak jednoduché nebude a v tomto sportu se mohou věci hodně rychle změnit.“
V Irsku rovněž trénoval Mikko Hirvonen, při Cork Rally. „Po tom, co jsem tam viděl, si myslím, že nás čeká nejtěžší soutěž sezony. Nikdo neví, co udělá s jejím průběhem počasí. V noci by měla být zima a kombinace náledí a úzkých a hrbolatých silnic bude extrémně náročná.Vítězství v Japonsku bylo dobré pro posílení mé sebedůvěry. Po celý víkend jsem jel perfektně a také před Irskem se cítím dobře.“

Citroën – naděje ještě žije
Aby Citroën Sport získal informace o zdejším asfaltu, startoval Loeb na Donegal Rallye a také na Cork Rallye, kde se připojil ještě týmový kolega Sordo. Obě rallye ukázaly, jak náročné budou irské etapy. „V programu není žádná podobná soutěž na asfaltu,“ říká Loeb. „Je možné, že tratě budou trochu jiné než v Donegalu a Corku, ale čekáme, že budou hodně rychlé, úzké a hrbolaté, povedou po velkých náspech. Pravděpodobně to bude velice obtížná kombinace, zvláště když uvážíte, že naším úkolem je vyhrát.“
„Pro tratě je charakteristické, že je na nich spousta záludných míst. A nepříznivé počasí to může ještě znásobit. Výběr pneumatik tak v komplexu všech okolností hraje nejdůležitější roli. Všechno nasvědčuje tomu, že úvodní ročník Irské rallye nebude žádnou procházkou,“ říká Guy Fréquelin, sportovní ředitel Citroën Sport.


Guy Fréquelin: Irsko přinese obrat


Jak jste zhodnotil vstoupení na Japonské rallye?
„Dlouhé rychlostní zkoušky, timing, náročné tratě a chlad v kombinaci s vlhkým počasím, udělalo z Japonské rallye nikterak snadnou soutěž. Výsledek nebyl pro Sébastiena dobrý, i když mohl být…Fakt, že Loeb a Grönholm museli odstoupit, vystavilo status quo pro boj na špici hodnocení pilotů a spolujezdců.“


Jaká je situace před Irskem?
„Irsko by mělo přinést obrat. Nelze předem napsat všechny body scénáře, ale vycházíme z faktu, že Séb ztrácí na Marcuse čtyři body a má posední dva pokusy se přes tento rozdíl přenést. Pokud se mu podaří vyhrát, stejně konečný výsledek záleží na tom, jak si povede Marcus ve Sligu. Kdyby dojel druhý, ztrácel by Loeb dva body a musel by vyhrát i ve Walesu.“


Co vám dalo zkoušení pro Rallye Donegal a Cork?
„Podle toho, co jsem se dozvěděl od posádek, Rallye Irsko nebude snadná. Všichni z týmu říkali, že takový povrch a tratě nejsou nikde jinde. Celá soutěž bude extrémně obtížná zejména pro velice úzké, ale rychlé tratě. A také pro velice kluzký povrch s množstvím záludných míst.“


Sébastien Loeb: Vyhrát! Není jiná možnost

Jak jste se vyrovnal s tím, že jste nezískal body v Japonsku?
„Nejsem z těch, kdo by se zabýval minulostí. Raději se dívám dopředu, na dvě rallye, které nás čekají. Daniel udělal chybu, stejně jako ji můžu udělat kdykoli i já. Jezdíme spolu deset let a bylo to poprvé, co ohlásil z poznámek něco jiného. Okamžitě jsme se vrátili na trať a druhý den ráno pokračovali. To bylo velice důležité. Když Grönholm vypadl, měli jsme výbornou šanci bodovat a zajet dobrý výsledek, ale pustili jsme ji z rukou. Už si nemůžeme dovolit chybovat. Výsledky po Japonsku nás staví do stejné role jako před tím: musíme vyhrát. Nepotřebovali jsme vyhrát pět předcházejících rallye, potřebujeme vyhrát právě tyto dvě poslední.“


Letos jste dvakrát v Irsku startoval, jak vám to pomůže?
„Nabádali mě, že Irská rallye nebude lehká. Musím ale říci, Donegal a Cork Rallye se jely v jiných regionech než Irská rallye a tratě mohou být úplně jiné, než jsme viděli. I tak ale tyto dva starty byly pro Citroën důležitou zkušeností na asfaltu.“


Abyste měl šanci na titul, potřebujete vyhrát…
„Nemáme jinou možnost. Vždy startuji s tím, že chci vyhrát, ale nyní to platí dvojnásob. Naše dva předchozí starty v Irsku, zkušenosti Citroënu s asfaltem, konkurenceschopnost C4 WRC na různých druzích povrchu, to vše nám může pomoci stejně jako to, že Dani a Marc, doufám, dojedou před Marcusem.“

PL, 14.11.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar