Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Impreza
Alcar 3D Konfigurátor kol

Fotograf Marian Chytka pracoval na Dakaru pro Peugeot

Byl jediným Čechem, který mohl při dakarské rallye pozorovat zblízka práci továrního týmu Peugeot. Marian Chytka pro francouzskou stáj fotil, stejně jako pro několik dalších.

„Bylo to ohromně náročné, Peugeotu jsme odevzdali během dvou týdnů přes tisíc zeditovaných fotek. Když jsem s nimi nebyl v kontaktu kvůli zhoršenému signálu, posílali mi třeba 35 zpráv,“ popisoval bojové podmínky přední český fotograf, který se zaměřuje na motoristické soutěže. V náročném Jihoamerickém prostředí ho překvapila zejména ukrytá větev v písku feš-feš, která mu málem projela celou nohou, a s krvavým poraněním musel na ošetřovnu.

Loňský ročník dakarské rallye kritizoval těžce. Prý byl jeden z nejhorších… To právě skončenou verzi nejtěžší maratonské soutěže si naopak Marian Chytka pochvaloval. „Peru byla skvělá volba a letošní Dakar byl s loňským nesrovnatelný. Najeli jsme méně kilometrů, pohybovali se po lepších tratí a v lepším počasí,“ pochvaloval si Chytka. Zaujali ho zejména peruánské duny. To ostatně dal vědět také Marcu Comovi, hlavnímu organizátorovi. „V cíli se mě ptal, jak se mi soutěž líbila. Vše jsem pochválil, až na Bolívii. Coma o tom ví a spekuluje se, že by se v příštím roce měla vyškrtnout. V Peru by mělo vést deset etap a zbytek se přesune do Chile nebo Ekvádoru.“


Člen továrního týmů rovná se luxus

I to byl jeden z hlavních bonusů, pokud jste na dakarské rallye členem továrního týmu – pořadatelé se vám více věnují. „Cokoliv jsem chtěl, tak udělali. Nechali jednoho z mých třech kolegů cestovat jejich letadlem, autobusy, v nouzi mi poskytli internet, za který si normálně účtují tisíce eur. Takhle se ke mně ještě nikdy nechovali,“ popisoval Chytka, který málem zachytil havárii Sébastiena Loeba, pilota rallye. „Projel kolem nás na začátku etapy, zapadl do dun jen několik kilometrů od našeho místa. Pak už jsem ho neviděl. Byla to pro něho jedna z posledních šancí, jak vyhrát Dakar. V letošním roce se bude chtít věnovat rallycrossu a o Dakaru poté vůbec nemluvil.“

Fotograf Chytka se tak zaměřoval na další legendu – Carlose Sainze. „Jenže s ním to bylo opravdu hodně náročné. Ignoruje snad každého a není s ním vůbec jednoduché pracovat. Když jsem jednou říkal, že je těžké vyfotit smějícího se Loeba, tak u Sainze to platí dvojnásob,“ dodal Chytka, který v dunách v Peru v autě zapadl. „Jedete po rovince a najednou se utopíte v písku, vůbec jsme to nečekali, dojde k tomu opravdu po chvilce.“


Kusy dřeva v ráně

Nejdramatičtější moment prožil v Argentině. Několik kilometrů od auta stoupl na ostrou větev, jež byla zakrytá pískem feš-feš. „Chybělo málo k tomu, aby mi větev projela skrz nohu, měl jsem jen lehčí obuv. Se zakrvenou nohou jsem ještě vyfotil tři nebo čtyři auta a pak jsem musel jít s šestnáctikilovým batohem tři kilometry zpátky. V bivaku mi ještě doktoři tahali kusy dřeva z té rány,“ líčil zranění Chytka, který si pro letošní ročník pořídil dron a k dispozici měl v Jižní Americe také vlastní satelit. Kromě Peugeotu se zaměřoval na Mini, Toyotu, Hondu a mnoho dalších. Spolupracoval rovněž také s českými týmy – BARTH Racing, Buggyrou či s Martinem Prokopem.


Chytka s dakarskou rallye bude pokračovat dál. „Je škoda, že Peugeot končí. Stále tam mám však velkou klientelu. Tím, že se v příštím roce budeme pohybovat hlavně v dunách, tak mě to velice láká,“ dodal přední český fotograf. V letošním roce se zúčastní kompletního seriálu mistrovství světa v rallycrossu a dalších dálkových soutěží.



PR 1.2.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar