Ford Focus s pěti hvězdičkami Euro NCAP
Nový Ford Focus je první model mimo prémiový segment, který získal dvě hvězdičky Euro NCAP Advanced. Zároveň obdržel pětihvězdičkové hodnocení celkové bezpečnosti. Při čelním i bočním nárazu zaznamenal maximum za ochranu dětských pasažérů.
Focus byl oceněn za systém Active City Stop, který monitoruje situaci před vozidlem a v případě nevyhnutelné kolize začne automaticky brzdit, a za systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu, jenž sleduje pomocí kamery vodorovné dopravní značení a v případě vychýlení ze směru jízdy aplikuje jemnou korekci řízení.
Systém Active City Stop pomáhá zmenšovat riziko nehod při nízkých rychlostech. Nepřetržitě monitoruje situaci před vozem a samočinně aktivuje brzdovou soustavu, zachytí-li v jízdní dráze stojící vozidlo a kolize je již nevyhnutelná.
Do 30 km/h snímá Lidar (Light Detection And Ranging, detekce světla a zaměřování), umístěný v horní části čelního okna, oblast přibližně 7,6 m před vozem. Pokud zaznamená zpomalující, pomalu jedoucí či stojící vozidlo, vyhodnotí pravděpodobnost střetu a „předpřipraví“ brzdovou soustavu. V případě, že řidič nadále nereaguje, systém automaticky aktivuje brzdy a sníží točivý moment motoru.
Systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu monitoruje vozovku pomocí kamery, nainstalované v horní části čelního okna. Obraz z kamery je nepřetržitě analyzován. Systém sleduje vodorovné dopravní značení, typicky tedy bílé či přerušované čáry vymezující okraje jízdního pruhu či vozovky. Z aktuální pozice vozu vzhledem k vodorovnému značení pak vypočítává informace potřebné k udržení v zamýšleném směru jízdy.
Intervence probíhá ve dvou rovinách. Jakmile se automobil začne přibližovat k bílé čáře, systém automaticky zasáhne do řízení, aby vrátil vůz doprostřed jízdního pruhu. Tato korekce je jemná a ve většině situací nepostačuje sama o sobě k navrácení do původního směru. Smyslem zásahu je upozornit řidiče, získat zpět pozornost a dát mu najevo, že je zapotřebí provést korekci. To je první rovina intervence. Druhá spočívá v tom, že při přejetí dělicí čáry či krajnice upozorní systém řidiče lehkými vibracemi volantu.
Jak Active City Stop, tak systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu pracují zcela samočinně a lze je deaktivovat spínačem na páčce směrových světel.
Vysokopevnostní karoserie
Pět hvězdiček Euro NCAP pro Focus je potvrzením vynikajících bezpečnostních vlastností nové globální platformy společnosti Ford pro vozy nižší střední třídy. Pěti hvězdičkami byly totiž v loňském roce oceněny i modely Ford C-MAX i Grand C-MAX, které využívají stejné podlahové plošiny jako nový Focus.
Bezpečnostní specialisté společnosti Ford podrobili nový Ford Focus během vývoje dvanácti tisícům virtuálních i reálných crash testů, aby vyzkoušeli nové inovativní technologie na ochranu posádky při nehodě.
Celých 55 % hmotnosti karoserie tvoří vysokopevnostní ocel, zatímco více než 31 % nosné struktury karoserie připadá na ultra-vysokopevnostní oceli a oceli s příměsí bóru. Tento materiál se objevuje v A-sloupcích i B-sloupcích, prazích i dveřních výztuhách a tvoří extrémně pevnou ochrannou buňku okolo posádky. Vynikající ochranu při bočních nárazech pak zajišťuje vysokopevnostní ocel v rámech dveří.
Focus se pyšní také patentovanou konstrukcí předního pomocného rámu, který se při silném čelním nárazu řízeně oddělí a zabrání tak deformaci prostoru pro cestující v oblasti nohou. „Měkká“ stavba kapoty motoru spolu s přemístěním motorků stěračů zmenšuje riziko poranění chodců.
Inteligentní ochrana
Chloubou je zádržný Systém inteligentní ochrany, který obsahuje čelní airbagy nové generace spolu s unikátními bočními airbagy pro všechny cestující.
Horizontálně deformovatelný sloupek řízení se při čelním nárazu ve vysoké rychlosti odsune směrem od řidiče a zmenšuje tak zatížení hlavy i hrudníku. Obě přední sedadla jsou osazena účinnějšími předpínači bezpečnostních pásů, které mají delší předpínací dráhu a disponují omezovači tahu. Samozřejmostí jsou tříbodové bezpečnostní pásy pro všechny cestující ve voze a veškerá nabízená provedení nového Fordu Focus lze vybavit úchyty ISOFIX pro bezpečné upevnění dětské autosedačky.
Dalším detailem zaměřeným na bezpečnost nejmenších pasažérů je elektrická dětská pojistka zadních dveří, kterou může řidič kdykoli aktivovat či deaktivovat jednoduše tlačítkem. V případě nehody se pojistka deaktivuje automaticky.
JL, 2.6.2011
Systém Active City Stop pomáhá zmenšovat riziko nehod při nízkých rychlostech. Nepřetržitě monitoruje situaci před vozem a samočinně aktivuje brzdovou soustavu, zachytí-li v jízdní dráze stojící vozidlo a kolize je již nevyhnutelná.
Do 30 km/h snímá Lidar (Light Detection And Ranging, detekce světla a zaměřování), umístěný v horní části čelního okna, oblast přibližně 7,6 m před vozem. Pokud zaznamená zpomalující, pomalu jedoucí či stojící vozidlo, vyhodnotí pravděpodobnost střetu a „předpřipraví“ brzdovou soustavu. V případě, že řidič nadále nereaguje, systém automaticky aktivuje brzdy a sníží točivý moment motoru.
Systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu monitoruje vozovku pomocí kamery, nainstalované v horní části čelního okna. Obraz z kamery je nepřetržitě analyzován. Systém sleduje vodorovné dopravní značení, typicky tedy bílé či přerušované čáry vymezující okraje jízdního pruhu či vozovky. Z aktuální pozice vozu vzhledem k vodorovnému značení pak vypočítává informace potřebné k udržení v zamýšleném směru jízdy.
Intervence probíhá ve dvou rovinách. Jakmile se automobil začne přibližovat k bílé čáře, systém automaticky zasáhne do řízení, aby vrátil vůz doprostřed jízdního pruhu. Tato korekce je jemná a ve většině situací nepostačuje sama o sobě k navrácení do původního směru. Smyslem zásahu je upozornit řidiče, získat zpět pozornost a dát mu najevo, že je zapotřebí provést korekci. To je první rovina intervence. Druhá spočívá v tom, že při přejetí dělicí čáry či krajnice upozorní systém řidiče lehkými vibracemi volantu.
Jak Active City Stop, tak systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu pracují zcela samočinně a lze je deaktivovat spínačem na páčce směrových světel.
Vysokopevnostní karoserie
Pět hvězdiček Euro NCAP pro Focus je potvrzením vynikajících bezpečnostních vlastností nové globální platformy společnosti Ford pro vozy nižší střední třídy. Pěti hvězdičkami byly totiž v loňském roce oceněny i modely Ford C-MAX i Grand C-MAX, které využívají stejné podlahové plošiny jako nový Focus.
Bezpečnostní specialisté společnosti Ford podrobili nový Ford Focus během vývoje dvanácti tisícům virtuálních i reálných crash testů, aby vyzkoušeli nové inovativní technologie na ochranu posádky při nehodě.
Celých 55 % hmotnosti karoserie tvoří vysokopevnostní ocel, zatímco více než 31 % nosné struktury karoserie připadá na ultra-vysokopevnostní oceli a oceli s příměsí bóru. Tento materiál se objevuje v A-sloupcích i B-sloupcích, prazích i dveřních výztuhách a tvoří extrémně pevnou ochrannou buňku okolo posádky. Vynikající ochranu při bočních nárazech pak zajišťuje vysokopevnostní ocel v rámech dveří.
Focus se pyšní také patentovanou konstrukcí předního pomocného rámu, který se při silném čelním nárazu řízeně oddělí a zabrání tak deformaci prostoru pro cestující v oblasti nohou. „Měkká“ stavba kapoty motoru spolu s přemístěním motorků stěračů zmenšuje riziko poranění chodců.
Inteligentní ochrana
Chloubou je zádržný Systém inteligentní ochrany, který obsahuje čelní airbagy nové generace spolu s unikátními bočními airbagy pro všechny cestující.
Horizontálně deformovatelný sloupek řízení se při čelním nárazu ve vysoké rychlosti odsune směrem od řidiče a zmenšuje tak zatížení hlavy i hrudníku. Obě přední sedadla jsou osazena účinnějšími předpínači bezpečnostních pásů, které mají delší předpínací dráhu a disponují omezovači tahu. Samozřejmostí jsou tříbodové bezpečnostní pásy pro všechny cestující ve voze a veškerá nabízená provedení nového Fordu Focus lze vybavit úchyty ISOFIX pro bezpečné upevnění dětské autosedačky.
Dalším detailem zaměřeným na bezpečnost nejmenších pasažérů je elektrická dětská pojistka zadních dveří, kterou může řidič kdykoli aktivovat či deaktivovat jednoduše tlačítkem. V případě nehody se pojistka deaktivuje automaticky.
JL, 2.6.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout