Ford Focus - extrémní testování v Lommelu
Konstruktéři Fordu vědí, že všechny silnice nejsou ve stejném stavu. Některé jsou posety desítkami výmolů, jiné sestávají pouze z kolejí vyjetých v hlíně a kamení. A při vývoji vozu je třeba myslet na to, že mnozí řidiči přejíždějí přes hluboké výmoly vysokou rychlostí a jiní zase nejsou ochotni změnit jízdní styl na silnicích s dlážděnou vozovkou.
Týmy techniků ze zkušebních areálů v belgickém Lommelu i americkém Michiganu proto testují všechny nové modely tak, aby byly použitelné na jakékoli silnici kdekoli na světě. V těchto areálech jsou simulovány nejrozmanitější provozní podmínky, od klasických silnic s občasným poškozením až po neupravené cesty, jejichž sjízdnost se podle počasí.
Veškeré nové modely procházejí náročným vývojovým a testovacím programem, jehož smyslem je zajistit prvotřídní úroveň cestovního komfortu pro všechny cestující na palubě, ale také odolnost vůči zatížení, jemuž jsou jednotlivé součásti vozu při jízdě po nekvalitním povrchu vystaveny.
Ve zkušebním areálu v Lommelu čekají na testované automobily ty nejnáročnější silnice včetně osmdesáti kilometrů testovacích tratí, z nichž mnohé byly postaveny speciálně proto, aby vystavily podvozek každého zkoušeného vozu maximálnímu namáhání.
Jak Lommel, tak i obdobný areál v Michiganu dávají technikům k dispozici repliky skutečných silnic z různých oblastí světa. Návštěvníky belgického areálu například jistě překvapí dopravní značení naznačující, že se nacházejí tu ve Francii, tu ve Velké Británii nebo Spojených státech – a to vše na několika stovkách čtverečních metrů.
Vedle těchto simulovaných silnic musí testované automobily absolvovat jízdu přes uměle vytvořené výmoly, vybudované tak, aby na nich byly podvozkové skupiny vystaveny přesně stanovené zátěži
„Kritickým okamžikem pro podvozek je chvíle, kdy kolo z výmolu vyjíždí,“ vysvětlil Simon Mooney, zkušební technik z Technického střediska Ford v britském Duntonu. „Je to jako náraz do obrubníku. Testujeme všechny kombinace kol a pneumatik, které se na naše sériové modely montují, abychom si byli jisti, že to vydrží.“
Testování podvozku osobních vozidel má dvě fáze. V první z nich se simuluje extrémní zatížení, kterému jsou podvozkové skupiny vystaveny během životního cyklu vozu. Během druhé fáze se zájem techniků přesouvá na celé vozidlo, provádějí se jízdy vysokou rychlostí nebo naopak jízda po silnicích nižších tříd.
Zatížení během těchto testů je zaznamenáváno technicky vyspělým zařízením v hodnotě až 280 000 eur (přibližně 6,9 mil Kč) na každé kolo. Když se započítá i speciální palubní výbava pro sběr a vyhodnocení dat, přesahuje hodnota kompletního zkušebního zařízení pro jeden vůz částku 1,7 mil eur (42 mil Kč).
JL, 7.4.2011
Veškeré nové modely procházejí náročným vývojovým a testovacím programem, jehož smyslem je zajistit prvotřídní úroveň cestovního komfortu pro všechny cestující na palubě, ale také odolnost vůči zatížení, jemuž jsou jednotlivé součásti vozu při jízdě po nekvalitním povrchu vystaveny.
Ve zkušebním areálu v Lommelu čekají na testované automobily ty nejnáročnější silnice včetně osmdesáti kilometrů testovacích tratí, z nichž mnohé byly postaveny speciálně proto, aby vystavily podvozek každého zkoušeného vozu maximálnímu namáhání.
Jak Lommel, tak i obdobný areál v Michiganu dávají technikům k dispozici repliky skutečných silnic z různých oblastí světa. Návštěvníky belgického areálu například jistě překvapí dopravní značení naznačující, že se nacházejí tu ve Francii, tu ve Velké Británii nebo Spojených státech – a to vše na několika stovkách čtverečních metrů.
Vedle těchto simulovaných silnic musí testované automobily absolvovat jízdu přes uměle vytvořené výmoly, vybudované tak, aby na nich byly podvozkové skupiny vystaveny přesně stanovené zátěži
„Kritickým okamžikem pro podvozek je chvíle, kdy kolo z výmolu vyjíždí,“ vysvětlil Simon Mooney, zkušební technik z Technického střediska Ford v britském Duntonu. „Je to jako náraz do obrubníku. Testujeme všechny kombinace kol a pneumatik, které se na naše sériové modely montují, abychom si byli jisti, že to vydrží.“
Testování podvozku osobních vozidel má dvě fáze. V první z nich se simuluje extrémní zatížení, kterému jsou podvozkové skupiny vystaveny během životního cyklu vozu. Během druhé fáze se zájem techniků přesouvá na celé vozidlo, provádějí se jízdy vysokou rychlostí nebo naopak jízda po silnicích nižších tříd.
Zatížení během těchto testů je zaznamenáváno technicky vyspělým zařízením v hodnotě až 280 000 eur (přibližně 6,9 mil Kč) na každé kolo. Když se započítá i speciální palubní výbava pro sběr a vyhodnocení dat, přesahuje hodnota kompletního zkušebního zařízení pro jeden vůz částku 1,7 mil eur (42 mil Kč).
JL, 7.4.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout









