Ford Flexifuel začíná dobývat svět
Ford je na evropském trhu průkopníkem v zavádění automobilů flexifuel, která jsou poháněná bioetanolem. Tyto vozy patří do skupiny ekologicky šetrných vozů, jež Ford nabízí svým zákazníkům za výhodných podmínek.
Sem patří také optimalizace stávajících technologií (např. přímé vstřikování benzínu), alternativní paliva (včetně flexifuel), hybridní aplikace a v dlouhodobém horizontu vodíkové spalovací motory a palivové články. Některé z technologií jsou dostupné již dnes, zatímco na vývoji jiných se intenzivně pracuje.
Dosud je technologie flexifuel použita v modelech Focus a C-MAX, v roce 2008 bude rozšířena o nové Mondeo, Galaxy a S-MAX. Vozy flexifuel mohou spalovat E85 (85 % bioetanolu, 15 % benzínu), samotný benzin nebo jakoukoli směs těchto látek. K provozu na E85 je zapotřebí použít ventilová sedla z tvrzeného materiálu (bioetanol je korozivnější) a upravit zapalování, které se automaticky přizpůsobí aktuálnímu poměru bioetanolu a benzinu v nádrži.
Společnost Ford Motor Company dodala síti autopůjčoven Europcar 280 vozů flexifuel. „Takřka tři stovky automobilů Ford flexifuel – 180 Focusů a 100 C-MAXů jsme do našeho vozového parku zařadili, abychom zákazníkům mohli nabídnout možnost volby alternativních technologií a přispět k ekologicky šetrnější dopravě,“ řekl ředitel firmy Europcar Eric Ledroux. Ve Francii se jich od listopadu 2005 prodalo přes 800.
Automobily Ford Focus a Focus C-MAX flexifuel mohou spalovat E85, benzín nebo jakoukoli směs těchto pohonných hmot. Není zapotřebí druhá palivová nádrž a řídicí jednotka motoru se automaticky přizpůsobí.
Palivo E85 je tvořeno z 85 % bioetanolem a z 15 % bezolovnatým benzinem. Etanol se vyrábí z biomasy, jako je např. kukuřice, cukrová třtina nebo obilí. Biopaliva druhé generace budou vyráběna z celulózy a rostlinného odpadu.
Používáním E85 lze snížit emise CO2 až o 70 procent. Oxid uhličitý přitom patří k tzv. skleníkovým plynům, které se podílejí na globálním oteplování.
Focus a C-MAX flexifuel lze dnes pořídit v jedenácti evropských zemích - Švédsko, Německo, Velká Británie, Nizozemsko, Irsko, Rakousko, Francie, Španělsko, Švýcarsko, Norsko a Belgie. Modely flexifuel stojí přibližně stejně jako verze se zážehovými motory.
Prvním evropským trhem, kde Ford uvedl novou technologii bylo v roce 2001 Švédsko. Více než 80 % všech modelů Focus a Focus C-MAX a téměř 50 % všech Fordů prodaných v roce 2006 na švédském trhu byly modely flexifuel. V celé Evropě Ford prodal 28 500 vozů flexifuel, z toho ca 26 000 ve Švédsku. Během uplynulého desetiletí prodal Ford po celém světě na dva miliony vozidel flexifuel.
Ford se podílí na dalších projektech (BEST; PROCURA), které zkoumají možnost nasazení paliva E85 v masovém měřítku.
BEST (BioEthanol for Sustainable Transport neboli bioetanol pro udržitelnou dopravu) probíhá ve Velké Británii, Španělsku, Itálii a Nizozemsku.
PROCURA se kromě bioetanolu zaměřuje také na biodiesel a zemní plyn. Testovací programy se připravují v Itálii, Portugalsku, Polsku, Španělsku a Nizozemsku.
Na změny klimatu nelze odpovědět jedním univerzálním řešením, ale je třeba reagovat společnými silami na mnoha různých frontách. Pokud jde o automobilový sektor, biopaliva mohou významně přispět ke snižování emisí oxidu uhličitého. Pro budování infrastruktury a stimulaci poptávky po biopalivech je důležitá spolupráce vládních institucí. Bez daňových úlev nebude bioetanol konkurenceschopný. Je v něm totiž vázáno asi o 30 % méně energie než v benzínu, což znamená o třetinu vyšší spotřebu.
Úspěch paliva E85 a vozů flexifuel ve Švédsku je příkladem toho, čeho lze dosáhnout spolupráci mezi organizacemi z různých odvětví. Společně s vládními a nevládními organizacemi sehrál Ford při expanzi bioetanolu ve Švédsku klíčovou roli. Ekologicky šetrné vozy ve Švédsku platí nižší silniční daň, parkování v některých městech je bezplatné, sazby pojistného nižší, výjimka z poplatků za vjezd do centra Stockholmu a nižší registrační poplatky. Na bioetanol není uvalena spotřební daň z minerálních olejů.
Švédská vláda vydala nařízení, podle kterého musí 75 % nově pořizovaných vozidel pro státní instituce (kromě policie, hasičů a záchranné služby) jezdit na alternativní paliva.
Díky dynamickému rozvoji v sektoru biopaliv nabízí stále více čerpacích stanic po celé Evropě směs E85. Ve Švédsku jich za pět let vzniklo již přes 600 a v roce 2009 bude E85 k dostání u 60 % švédských čerpacích stanic.
Příklady cen E85 (leden 2007): Německo: € 0,89–0,99 (ve srovnání s € 1,22-1,26 za Natural 95); Francie: € 0,78-0,80 ( € 1,13-1,20)
Ford je odhodlán celosvětově podporovat technologii flexifuel. V roce 2006 uvedl na severoamerické trhy čtyři nové modely flexifuel. V Thajsku se prodává Focus přizpůsobený k provozu na specifickou směs bioetanolu a benzinu, která je k dostání v tamní síti čerpacích stanic. Brazílie používá biopaliva mnoho let jako hlavní zdroj energie pro automobily.
Vloni Ford oznámil, že investuje jednu miliardu britských liber do ekologicky šetrných technologií pro vozy značek Ford, Jaguar, Land Rover a Volvo. Během následujících pěti let představí na sto modelů s nižšími emisemi a spotřebou pohonných hmot. Jedním z nich bude Focus se spotřebou pod 4 l/100 km a emisemi CO2 nižšími než 100 g/km.
JL, 26.3.2007
Dosud je technologie flexifuel použita v modelech Focus a C-MAX, v roce 2008 bude rozšířena o nové Mondeo, Galaxy a S-MAX. Vozy flexifuel mohou spalovat E85 (85 % bioetanolu, 15 % benzínu), samotný benzin nebo jakoukoli směs těchto látek. K provozu na E85 je zapotřebí použít ventilová sedla z tvrzeného materiálu (bioetanol je korozivnější) a upravit zapalování, které se automaticky přizpůsobí aktuálnímu poměru bioetanolu a benzinu v nádrži.
Společnost Ford Motor Company dodala síti autopůjčoven Europcar 280 vozů flexifuel. „Takřka tři stovky automobilů Ford flexifuel – 180 Focusů a 100 C-MAXů jsme do našeho vozového parku zařadili, abychom zákazníkům mohli nabídnout možnost volby alternativních technologií a přispět k ekologicky šetrnější dopravě,“ řekl ředitel firmy Europcar Eric Ledroux. Ve Francii se jich od listopadu 2005 prodalo přes 800.
Automobily Ford Focus a Focus C-MAX flexifuel mohou spalovat E85, benzín nebo jakoukoli směs těchto pohonných hmot. Není zapotřebí druhá palivová nádrž a řídicí jednotka motoru se automaticky přizpůsobí.
Palivo E85 je tvořeno z 85 % bioetanolem a z 15 % bezolovnatým benzinem. Etanol se vyrábí z biomasy, jako je např. kukuřice, cukrová třtina nebo obilí. Biopaliva druhé generace budou vyráběna z celulózy a rostlinného odpadu.
Používáním E85 lze snížit emise CO2 až o 70 procent. Oxid uhličitý přitom patří k tzv. skleníkovým plynům, které se podílejí na globálním oteplování.
Focus a C-MAX flexifuel lze dnes pořídit v jedenácti evropských zemích - Švédsko, Německo, Velká Británie, Nizozemsko, Irsko, Rakousko, Francie, Španělsko, Švýcarsko, Norsko a Belgie. Modely flexifuel stojí přibližně stejně jako verze se zážehovými motory.
Prvním evropským trhem, kde Ford uvedl novou technologii bylo v roce 2001 Švédsko. Více než 80 % všech modelů Focus a Focus C-MAX a téměř 50 % všech Fordů prodaných v roce 2006 na švédském trhu byly modely flexifuel. V celé Evropě Ford prodal 28 500 vozů flexifuel, z toho ca 26 000 ve Švédsku. Během uplynulého desetiletí prodal Ford po celém světě na dva miliony vozidel flexifuel.
Ford se podílí na dalších projektech (BEST; PROCURA), které zkoumají možnost nasazení paliva E85 v masovém měřítku.
BEST (BioEthanol for Sustainable Transport neboli bioetanol pro udržitelnou dopravu) probíhá ve Velké Británii, Španělsku, Itálii a Nizozemsku.
PROCURA se kromě bioetanolu zaměřuje také na biodiesel a zemní plyn. Testovací programy se připravují v Itálii, Portugalsku, Polsku, Španělsku a Nizozemsku.
Na změny klimatu nelze odpovědět jedním univerzálním řešením, ale je třeba reagovat společnými silami na mnoha různých frontách. Pokud jde o automobilový sektor, biopaliva mohou významně přispět ke snižování emisí oxidu uhličitého. Pro budování infrastruktury a stimulaci poptávky po biopalivech je důležitá spolupráce vládních institucí. Bez daňových úlev nebude bioetanol konkurenceschopný. Je v něm totiž vázáno asi o 30 % méně energie než v benzínu, což znamená o třetinu vyšší spotřebu.
Úspěch paliva E85 a vozů flexifuel ve Švédsku je příkladem toho, čeho lze dosáhnout spolupráci mezi organizacemi z různých odvětví. Společně s vládními a nevládními organizacemi sehrál Ford při expanzi bioetanolu ve Švédsku klíčovou roli. Ekologicky šetrné vozy ve Švédsku platí nižší silniční daň, parkování v některých městech je bezplatné, sazby pojistného nižší, výjimka z poplatků za vjezd do centra Stockholmu a nižší registrační poplatky. Na bioetanol není uvalena spotřební daň z minerálních olejů.
Švédská vláda vydala nařízení, podle kterého musí 75 % nově pořizovaných vozidel pro státní instituce (kromě policie, hasičů a záchranné služby) jezdit na alternativní paliva.
Díky dynamickému rozvoji v sektoru biopaliv nabízí stále více čerpacích stanic po celé Evropě směs E85. Ve Švédsku jich za pět let vzniklo již přes 600 a v roce 2009 bude E85 k dostání u 60 % švédských čerpacích stanic.
Příklady cen E85 (leden 2007): Německo: € 0,89–0,99 (ve srovnání s € 1,22-1,26 za Natural 95); Francie: € 0,78-0,80 ( € 1,13-1,20)
Ford je odhodlán celosvětově podporovat technologii flexifuel. V roce 2006 uvedl na severoamerické trhy čtyři nové modely flexifuel. V Thajsku se prodává Focus přizpůsobený k provozu na specifickou směs bioetanolu a benzinu, která je k dostání v tamní síti čerpacích stanic. Brazílie používá biopaliva mnoho let jako hlavní zdroj energie pro automobily.
Vloni Ford oznámil, že investuje jednu miliardu britských liber do ekologicky šetrných technologií pro vozy značek Ford, Jaguar, Land Rover a Volvo. Během následujících pěti let představí na sto modelů s nižšími emisemi a spotřebou pohonných hmot. Jedním z nich bude Focus se spotřebou pod 4 l/100 km a emisemi CO2 nižšími než 100 g/km.
JL, 26.3.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout