Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiktivní rozhovor s Adamem Opelem

Opel slaví 110 let svého působení v automobilovém průmyslu, ve kterém se prosadil díky spoustě inovativních řešení a technologií. Při této příležitosti navštívil Hanse H. Demanta, ředitele automobilky Opel a vicepresidenta GM Europe, opravdu velmi výjimečný host: Samotný Adam Opel, zakladatel slavné automobilky.

Hans Demant: Opel v roce 2009 slaví 110 let svého působení v automobilové branži, do které přispěl řadou technických inovací. Ale Vy, pane Adame, jste své aktivity rozjel už dříve – v roce 1862, když jste začal vyrábět šicí stroje. Kudy vedla Vaše další cesta k automobilům?


Adam Opel:Přes bicykly! Během cesty do Paříže jsem na jednom bulváru zahlédl jezdce na jízdním kolem. Fascinovalo mne, jak rychle se cyklista na svém stroji dokázal pohybovat. Tehdy jsem si uvědomil, že zapojit se do procesu zlepšování mobility lidstva má budoucnost – a rozhodl jsem se okamžitě. Řada mých kolegů se domnívala, že rozšířit naše zavedené výrobní portfolio šicích strojů o bicykly nebyl dobrý nápad – ale já jsem myslel na budoucnost a chtěl jsem mít náskok.


HD: Tento postoj se stal dlouhodobou firemní filozofií. Stejně, jako snaha o rychlé zavádění technických novinek do běžné nabídky za dostupné ceny – i to je stále pilířem firemní kultury automobilky Opel.


AO:Moji synové šli v mých stopách a už v roce 1899 zavedli do výroby první automobil. Museli však také čelit názorům řady kritiků, ale skepticismus je obecně vzato celkem normálním průvodním jevem pokroku. Moji potomci záhy začali sklízet ovoce své prozíravosti, například když jako jedni z prvních zavedli do automobilové branže modulární způsob výroby, který umožňoval snadnou kombinaci prefabrikovaných karoserií s různými podvozky a motory. Revolučním modelem byl Opel Doktorwagen, představený v roce 1909 – tento vůz byl menší, než bylo obvyklé, a jeho cena činila pouhých 3950 marek, tedy asi jen polovinu ceny konkurenčních komfortních modelů. Díky příznivé ceně se stal hitem mezi rychle sílící střední třídou, kterou reprezentovali například lékaři nebo právníci.


HD: Původní filozofii Vaší firmy jsme se ani v budoucnu nikdy nezpronevěřili. Vždy jsme se snažili a snažíme zavádět do běžné praxe nové nápady, koncepty a technologie, tak, aby je mohl využívat co nejširší okruh zákazníků.


AO:Ano – vždyť před několika lety jste například navrhli a zavedli do výroby kompaktní sedmimístný model Zafira. Jako otce pěti synů mne tato koncepce opravdu velmi zaujala.


HD: Zafira nebyla prvním sedmimístným jednoprostorovým vozem na trhu, ale byla prvním kompaktním a tedy i cenově dostupným modelem této kategorie. Jejím trumfem byl flexibilní interiér. Když jsme uvedli na trh Zafiru byly její koncepce a systém jejich sedadel naprosto unikátní.


Adam Opel: A na jakých projektech, Hansi, pracujete nyní?


Hans Demant: Myslím, že jste už viděl naši novinku – model Opel Insignia, který získal titul Automobil roku 2009. V létě uvedeme verzi Insignia ecoFLEX s velmi nízkou spotřebou a malými emisemi CO2 i při výkonu vznětového motoru 160 k. Jistě si uvědomujete, jak důležité je snižování spotřeby i emisí automobilových motorů.


AO: Ano, to je mi jasné. Když moji synové před 110 lety rozjížděli výrobu automobilů, lidé cestovali nejčastěji v kočárech taženými koňmi. Tehdy nikdo přesně nevěděl, co bude nejlepším zdrojem energie nastupující epochy: Pára? Benzin? Nebo snad etanol, či elektřina? Dnes si už nikdo na tyto debaty nevzpomíná, ale po stovce let jednoznačné převahy ropy jsme opět ve stejné situaci – opět se diskutuje o palivu budoucnosti, hledají se optimální řešení a odpovědi na již mnohokrát vyřčené otázky. Jaká je Vaše zkušenost, Hansi?


HD: Mobilita je svoboda – a Opel se snaží přispět do procesu hledání konceptu udržitelné individuální mobility. Já osobně věřím elektřině, která by podle mne mohla pohánět automobily blízké budoucnosti.

AO: Elektřina? Zajímavé! Ale co ty výhrady k omezenému akčnímu rádiusu, který je daný kapacitou akumulátorů?

HD: Pane Adame, Opel se brzy stane doslova výkladní skříní elektromobilů budoucnosti. Připravujeme revoluční elektromobil vybavený převratnými technologiemi. Mohu Vám říci jediné: Překonali jsme všechny překážky a náš elektromobil bude stoprocentně připravený pro každodenní běžný provoz. Jde o krok nad rámec všech dosud známých technologií, které se objevují v nejrůznějších hybridech nebo konvenčních elektromobilech.


AO: A jak tyto technologie pracují?


HD: Pane Adame, pojďme si dát zase schůzku – třeba hned na jaře. Budeme pokračovat v načaté diskusi a já Vám slibuji, že o všech našich inovacích a technologiích Vám dám spoustu zajímavých informací!




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar