Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Erich Schmitt - S Ibizou bude SEAT novou firmou

Šéf značky SEAT pan Erich Schmitt poskytl rozhovor, v němž mluví o modelové ofenzívě, cílech v oblasti kvality a konkurenci. Kariéru začal u Audi v roce 1992 jako vedoucí nákupu materiálu pro výrobu.

O pár měsíců později povýšil na šéfa nákupu a převzal resort financí a organizace. Od roku 1993 se staral o obchody Audi v Číně. V říjnu 2006 byl zvolen do funkce prezidenta SEAT.

V létě 2006 jste u firmy SEAT převzal vedení. Co se od té doby změnilo?
V září jsem musel předložit první analýzu. Pak jsem se svým týmem vypracoval strategii do roku 2018. To bylo dříve, než se o roce 2018 hovořilo v koncernu. 16. listopadu 2007 byla tato koncepce představena dozorčí radě.


Do roku 2018 chcete zvýšit Vaše objemy z 500 000 na 800 000 kusů. Díky čemu by se to mělo podařit?
Existuje mnoho bílých míst, která musíme zaplnit. Investujeme do osmi nových produktů. To znamená, že zdvojnásobujeme naše portfolio. Do roku 2012 to bude 13 až 15 nových vozidel, k tomu patří samozřejmě také vylepšení produktů.

Počítá se mezi ně model na základě dřívější platformy A4?
Myslíte naše modely v segmentu B, které byly ohlášeny na rok 2009. Za tím účelem jsme dále rozvinuli osvědčenou platformu A4, která je stále aktuální. Pro nás jde po technické stránce inteligentní řešení s optimálními náklady a osvědčenou kvalitou, které nám umožní završit naši modelovou paletu směrem nahoru. Potřebujeme větší model pro nové segmenty zákazníků. Další použití vysoce aktuálních technologií a zařízení, jakož i platformy, je inteligentní a elegantní investicí.


V příštím roce přijde nová Ibiza. Co máme očekávat?
S Ibizou se stane SEAT úplně novou firmou.


Je to tak snadné?
Zavedli jsme program SEAT Excellence. Jedním z podstatných stavebních kamenů je mé každodenní jednání ohledně optimalizace termínů, kvality atd. u nových projektů, při kterém se řeší jedna část za druhou. Začíná se v půl osmé ráno, což je na Španělsko časná hodina. Tím vnášíme trvale do podniku filozofii kvality.


Jsou do toho zapojeni také Vaši dodavatelé?
Když je potřeba něco individuálně zkoordinovat, sejdeme se s jednotlivými dodavateli někdy už v půl sedmé. Funguje něco obdobného jako u Audi, kde jsou ti, u kterých se projevily technické problémy, předvoláváni „na kobereček“. Aby každý přesně věděl, o čem je řeč, stojí tam Audi A3 jako jakýsi vzor. Na kongresu dodavatelů jsem objasnil, že ještě nejsem s kvalitou spokojený. Ani mezinárodní dodavatelé nefungují tak, jak to znám z Německa. Z tohoto důvodu pracujeme se všemi dodavateli – a to bez výjimky – na optimalizaci veškerých procesů. Náš společný cíl zní: kvalita Audi.


V jakém momentě jsou dodavatelé zapojeni do procesu vývoje?
Když přemýšlíme o novém produktu, pak si určíme 50 důležitých dodavatelů. Definujeme náklady, materiál a kvalitu. Počínaje konstruktérem, přes nákupčího až po dodavatele ví každý, co očekáváme. Tam existují jasné dohody.


Změnila se u SEATu také výroba?
Již nevyrábíme naše prototypy ve vývoji, ale ve speciálním oddělení. Tam se prototypy vyrábějí v co možná nejreálnějších podmínkách. Zde se vyvíjejí výrobní procesy a přísun materiálu pro výrobu. Kvalita musí být v pořádku, to hlásám každý den. Náš slogan zní: Simply perfect. Simply vychází ze značky Škoda, perfect z Toyoty. A my chceme být každým dnem dokonalejší.


Jakého pokroku dosáhnete u Ibizy?
Vyrobíme ji zhruba za 15 hodin, což odpovídá zlepšení asi o 30 procent. Nejde ale čistě jen o výrobní proces. Jsme malý automobilový podnik. Tento charakter střední velikosti se pokouším zachovat. Rychlost, tempo vývoje – jsou pro nás důležité body.


Pokud se zaměříte na kvalitu a sportovní charakter, nezůstává dostupnost trochu stranou?
Jako nákupčí bych nikdy nezapomněl na náklady. Nebudeme již vyvíjet nic, co v koncernu existuje. Chtěl bych náš vývoj směrovat tak, abychom přemýšleli o dostupných koncepcích. Naši zákazníci nemají tolik peněz. Musíme nabízet řešení pomocí systému Tom Tom, neboť zákazníci si často drahá, integrovaná řešení nemohou dovolit. A chtějí získat rychlý update. Nemůžeme tady uvažovat v šestiletých rytmech.


Budou si moci Vaši zákazníci vyměnit zařízení infotainmentu během životnosti modelu?
Bude to tak. Tady bude náš vývoj směřovat k mladým zákazníkům. Informace budou přenášeny z mobilu na obrazovku. Obrazovky budou mít standardní velikost a bude možné je vyměnit.


Jakým směrem se musí SEAT vyvíjet?
Podstatně musíme přidat v kvalitě a v emocích. Je žádaný design. V mnoha oblastech ještě nejsme tam, kam se chceme dostat. Luc Donckerwolke dokáže vytvořit pěkná auta. A my se pomocí našich procesů staráme o to, abychom u kvality a nákladů dosáhli toho, co náš zákazník očekává.


Proti komu nastupujete? Zaměřujete se také na takové značky jako je Kia nebo Hyundai?
Musíme s potenciály, které máme, vyrábět pokud možno hezká auta, u kterých naši zákazníci považují poměr ceny a protihodnoty za rozumný. Chtěl bych se poměřovat s evropskými značkami.


A Číňané?
Nebyl jsem nadarmo 14 let v Číně za značku Audi. Nejpozději za pět let budou stát Číňané tady u našich dveří. S našimi západoevropskými náklady nemůžeme konkurovat. Musíme využívat následujících let k tomu, abychom dosáhli podstatného snížení. Jen tak můžeme najet na jinou cenovou úroveň.


A jak si stojí SEAT dnes?
Jsme opět v plusu.


Kdy budete mít ve Španělsku znovu vedoucí postavení na trhu?
To je první velké staveniště. Právě jsme ukázali našim prodejcům nové produkty. Prodejci jsou připraveni, že příští jaro odstartujeme s novými produkty. Takže bychom toho měli dosáhnout v roce 2009, nejpozději v roce 2010.


Na které nové trhy se musíte dostat, pokud chcete prodat 800 000 automobilů?
Budou to v podstatě evropské trhy. V Anglii, Itálii, Francii a v Německu jsme ještě nevyčerpali naše potenciály. Náš hlavní růst vidím ve východoevropských státech. Tam už značně posilujeme. V současné době také intenzivně pracujeme na naší strategii pro Mexiko.


Myslíte při tom také na Severní Ameriku?
To by bylo troufalé. Podíváme se, jestli jsou naši zákazníci v Číně již připraveni na sportovní auta, která se zaměřují na design. Peking a Shanghai, to znamená regiony na pobřeží, tam by se již naše auta mohla prodávat.


A v Indii?
K tomu právě zaujímá postoj koncern. V tuto chvíli to není téma pro SEAT.


Interview vedl redaktor časopisu „auto motor und sport“ Bernd Ostmann

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar