Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dvacetileté výročí Abrexu se Škodou 130 RS

Český výrobce autíček Abrex vyjíždí s novinkou, speciálem Škoda 130 RS, jedním z neúspěšnějších závodních a soutěžních automobilů mladoboleslavské značky. Vozy Škoda 130 RS šířily slávu prakticky po celé Evropě.

Společnost ABREX vznikla v roce 1998, v několika následujících letech se zabývala dovozem různých značek modelů aut na český trh. V roce 2004 uvedla na trh první model Škoda - Octavia 2004, čímž byla zahájena výroba modelů pod značkou ABREX a snaha o zmapování kompletní produkce mladoboleslavské automobilky.

V roce 2008 byl rozšířen vývoj a výroba o modely představující i jiné české výrobce z odvětví motorismu, byly představeny hned čtyři modely motocyklů Jawa nebo nákladní automobily Praga v několika verzích. A pro fanoušky závodních modelů např. závodní tahač Buggyra.

V současné době najdeme v nabídce společnosti ABREX mnoho modelů, jak historických, klasických, moderních tak závodních modelů v několika měřítkách. Mezi nejoblíbenější bezesporu patří měřítko 1:43 a 1:18. Dalšími měřítky jsou 1:72 a 1:24.
V roce 2015 společnosti Abrex otevřela unikátní Muzeum autíček a hraček na zámku Příseka u Jihlavy. Expozice obsahuje více než 10 000 exponátů vyrobených v letech 1910-1991 a kompletní archiv produkce společnosti Abrex.

„Naše firma vznikla z lásky k českým autům a málokteré z nich si ve světě získalo takovou úctu, jako „Porsche Východu“, Škoda 130 RS,“ říká ředitel Abrexu Jan Mizera. Toto legendární kupé v národních barvách jistě všem pamětníkům připomene triumf z Rallye Monte Carlo v roce 1977. Ve své třídě do 1300 cm3 obsadili Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou první místo, druhý československý vůz, s posádkou Milan Zapadlo a Jiří Motal, dojel na druhé pozici. V absolutní klasifikaci obsadily Škody 130 RS v konkurenci podstatně větších a silnějších speciálů vynikající 12., respektive 15. příčku.

Tyto vynikající úspěchy Škodě málem unikly. Nesplnila totiž pravidla FIA, která požadují, aby se vyrobilo alespoň 1000 kusů pro homologační účely. Speciálů 130 RS přitom mezi lety 1975 a 1983 vzniklo nejspíš jen 38 kusů. Škoda dostala homologaci na základě dojmu, který při projížďce udělala na bývalého závodníka Paula Frereho. Frere byl však z auta tak nadšený, že mu homologaci méně prestižní skupiny A2 schválil.

Dodejme, že v roce 1981 vyhráli Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř pro značku Škoda se stotřicítkou evropský titul v závodech na okruzích. V rally byla úspěšná také třeba v Rally Akropolis apod.

Vítězství v Rallye Monte Carlo, které se řadí mezi největší ozdoby závodní kariéry „eReSa“, připomíná i model firmy Abrex. Ta auto představuje společně s dvěma dalšími 130 RS k výročí 20 let od založení firmy. „Zájem o modely tohoto legendárního sporťáku neslábne. Věříme, že náš model v měřítku 1:43 udělá radost sběratelům a nejen jim,“ uzavírá Jan Mizera.



JL 29.11.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar