Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Dočkáme se rozvoje elektromobilů?

Širší uplatnění elektromobilů začínají prosazovat evropská i světová města a regiony. Pro tyto snahy se vžil název „elektromobilita“. Velké evropské energetické společnosti tyto projekty podporují a investují peníze do prvních infrastrukturních konceptů v západoevropských městech.

Takový koncept obvykle obsahuje poskytnutí přístupu k infrastruktuře, která je pro elektromobily nezbytná, dále dodávky elektřiny koncovým zákazníkům, fakturace a doplňkové služby. Zákazníky může přilákat široce pojatá, bezpečná, snadno dostupná a použitelná infrastruktura.
Proto se Skupina ČEZ se v souladu se svou strategickou vizí FutureMotion rozhodla podpořit koncept elektromobility. První kroky se týkají podpory užívání elektromobilů, poskytování komplexních služeb s vazbou na distribuční síť ČEZ a další podpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů.

Atraktivním elektromobilem může být Fiat Fiorino Qubo italské firmy Micro-Vett SPA se sídlem v Imole poblíž Bologne. Jde o největšího italského výrobce elektromobilů a jednu z nejúspěšnějších evropských firem v tomto oboru.
Výrobu elektrických verzí vozů italských automobilek zahájila již v roce 1991 a v současné době uvádí do výroby novou řadu Fiorino Electric. Elektrické vozidlo pro čtyři až pět cestujících má hydraulické brzdy se systémy ABS a EBD, baterie typu lithium – polymer a může se nabíjet prostřednictví běžné zásuvky 230 V/16 A.


Technické údaje
VerzeKapacita akuMotorDojezdRychlost
S17 kWh10/15 kW80 km70 km/h
L2215/30100100
XL3115/30145100


Norský importér Go Green Holding upoutal pozornost veřejnosti demonstrací schopnosti těchto vozů, které ujely téměř 600 km z Osla do Stavangeru za půl dne. Na této trase byly simulovány dobíjecí stanice s rychlým nabíjením, rozmístěné ve vzdálenosti 120 až 130 km.

Elektromobily nabízejí řadu výhod. Při provozu nevypouštějí žádné emise škodlivých plynů (CO2, NOx apod.). Celkové emise CO2 (se započtením emisí z výroby elektřiny) se liší podle způsobu výroby: při využití obnovitelných zdrojů či jádra se pohybují kolem 0,25 g/km, současný energetický mix Skupiny ČEZ generuje 95 g CO2/km. Běžné benzinové vozidlo vypustí na ujetý kilometr 164 gramů CO2.
Další výhodou je levný provoz. Z hlediska uživatele jsou náklady na pohonné hmoty v přepočtu na kilometr levnější než u běžného auta na spalovací motor. Celkové náklady na provoz elektromobilů jsou srovnatelné s běžnými vozy a do budoucna lze očekávat jejich snižování. V mnoha zemích existují také významné pobídky, např. ve formě daní z emisí CO2 u běžných aut se spalovacím motorem, nebo přímé pobídky na nákup.

Typspotřeba palivaNáklady na palivoNáklady na palivo (Kč/100 km
Elektromobil13kWh/100 km5.57 Kč/kWh72,4
Fabia 1.4/63 kW5l/100 km24,86 Kč/l124,3



Zájemce o nový elektromobil zajímá v prvé řadě dojezd, dostupná infrastruktura, cena elektřiny a baterií, daně a pobídky, segmenty, a značka výrobce. Dnes trápí jejich majitele nízká dojezdová vzdálenost, vysoké náklady na baterie a jejich klesající kapacita v průběhu životnosti a nízká rychlost dobíjení vozidla.
Současný radius se pohybuje okolo 100 km, což umožňuje ca dvoudenní užití bez dobíjení. Jednou z hlavních podmínek pro navýšení dojezdu jsou lehčí, výkonnější a dlouhodobě stabilní baterie. Lze očekávat, že li-iontové baterie budou poskytovat dostatečnou dojezdovou vzdálenost s přijatelnými náklady již v roce 2020.
Zatímco běžné spalovací motory doplní palivo během několika minut, u elektromobilů je nutné počítat s delším časovým obdobím. Může být nabíjen normálním (4 – 6 h), jehož výhodou je vysoká dostupnost, protože elektromobil může být dobíjen kdekoli, kde je „běžná zásuvka". Výrobní náklady normální dobíjecí stanice jsou nízké a investice k modernizaci sítě jsou ve srovnání s rychlým dobíjením nižší. Normální nabíjení (např. doma) umožňuje vyrovnávání sítě tak, že se z připojených baterií elektromobilů uskladněná elektřina zpětně odčerpá.
Rychlé nabíjení trvá 10 až 15 minut, ale jeho dostupnost je omezená, nabíjení je možné pouze tam, kde se nachází speciální infrastruktura. Výrobní náklady na jednotku jsou vysoké a dodatečné investice na modernizaci sítě nutné, protože rychlé nabíjení více zatěžuje elektrickou síť.
Jednou z rozhodujících podmínek úspěchu elektromobilů je rozsáhlá a fungující síť dobíjecích stanic. Dobíjecí infrastruktura může být založena na různých výkonech – od 11 do více než 100 kW. Poskytovaný výkon určuje čas, který elektromobil potřebuje k dobytí.
V současnosti se uvažuje o čtyřech hlavních typech dobíjecích míst: doma, na pracovišti, u firemních zákazníků a na veřejných místech. Všechny jsou založeny na předpokladu, že elektromobily budou dobíjeny v době parkování. Doma se nabíjí převážně v noci a o víkendech v garáži. Běžná doba je delší než 4 h, výhodou je využití nočních nižších tarifů elektřiny.
Na pracovišti zákazníci parkují několik hodin, a proto je doba dobíjení dostatečná. U firemních zákazníků, kde se předpokládá kratší parkovací čas (max. 3 hodiny), je možnost dobíjení kompenzována vyšší dobíjecí rychlostí, stejně jako na veřejných místech. Ačkoli se zde předpokládá nižší míra využití, dobíjecí místa na veřejných místech jsou důležitá pro zviditelnění.
V neposlední řadě je pro rozvoj elektromobilů důležitý i jejich estetická stránka a značka. Výrobci automobilů v Evropě plánují zahájit sériovou výrobu elektromobilů již v roce 2011. O podíl na evropském trhu již dnes bojují takoví obři, jako jsou Renault-Nissan, Mitsubishi, Toyota a Daimler. Očekává se, že velká nabídka elektromobilů předních značek bude k dispozici již v roce 2012.


JL, 26.6.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar