Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Dieselové Mercedesy dokazují hospodárnost

V těchto dnech podniká 33 osobních automobilů Mercedes Benz Klasse E přes 13 600 kilometrů dlouhou dálkovou jízdu z Paříže do Pekingu. Tímto maratonem chce Mercedes opět v extrémních podmínkách dokázat vysoké kvality svých dieselových motorů.

 

Trasa vede podél tratě prvního mezikontinentálního automobilového závodu, který se uskutečnil před 99 lety z Pekingu do Paříže. Z Evropy do Asie se posádky jedou přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko, Estonsko, Rusko, Kazachstan až do Číny, kam mají dorazit 17. listopadu. Za volantem modelů E nové generace se vystřídá 330 řidičů z 35 zemí, kteří během 26 dnů najedou v devíti zemích dohromady 450 tisíc kilometrů. Jde o mezinárodní novináře, prominentní osobnosti a on-line uchazeče, kteří byli vybráni prostřednictvím internetu z 50 tisíc zájemců.

Ne cestu se vydalo třicet sériových modelů E 320 CDi poháněných vznětovými vidlicovými šestiválci (zčásti ve verzi 4Matic) a tři verze E s technologií Bluetec, s níž jsou sedany Mercedes nejčistšími automobily s naftovými motory. Model E 320 BLUETEC je první a dosud jediný diesel,  jehož emise oxidu dusíku odpovídají přísným normám USA. Spotřebuje o 30 procent méně paliva než srovnatelné modely s benzinovými motory severní Ameriky. Od poloviny října se E 320 BLUETEC prodává ve 45 státech USA a v Kanadě.

Díky enormnímu dojezdu až 1200 kilometrů na jednu nádrž jsou tyto modely pro maratonskou jízdu stejně vhodné jako verze 320 CDi. Obtížnost jízdy ztěžují očekávané nízké teploty, led a sníh a krátké dny.  Denní etapy měří až 750 kilometrů a zčásti vedou jen obtížně sjízdnou krajinou, až výšky 2900 m. n m. Řidiči musí počítat rovněž se záludnými dopravními podmínkami v jednotlivých zemích. Řízení proto vyžaduje plnou koncentraci, zkušenosti a dobrou fyzickou kondici.

„Sedmdesát let od doby, kdy Mercedes Benz jako první výrobce zavedl naftové motory do osobních vozů, chceme dálkovou jízdou z Paříže do Pekingu zdůraznit výborné schopnosti našich modelů s dieselovou technologií", říká Dr. Thomas Weber z představenstva DaimlerChrysler.

Při vysokých cenách paliv očekávají experti, že trend vznětových motorů i nadále poroste. Podle aktuálních výzkumů se předpokládá, že podíl dieselů v roce 2015 celosvětově vzroste z 18 na 30 procent.

Oproti závodu z počátku minulého století tentokrát nejde v žádném případě o  rychlostní závod, ale o dosažení co nejnižší možné spotřeby, jak v jednotlivých etapách, tak i celkově. Při výkonu 224 k a točivém momentu 540 Nm se spotřeba pohybuje mezi 7,3 až 7,6 litry na 100 kilometrů. To však neznamená, že by motory E 320 CDi byly pomalé.

Zmíněný vidlicový šestiválec byl už vloni podroben náročnému testu. Tři sériové modely E 320 CDI absolvovaly na rychlostní dráze v texaském Laredu třicetidenní maraton, v němž vytvořily tři světové rychlostní rekordy uznané mezinárodní federací FIA na 100 000 kilometrů (průměrná rychlost 225,903 km/h), 50 000 mil (225 456 km/h) a 100 000 mil (224,823 km/h). Přes extrémní zatížení pracovaly také filtry pevných částic v celé délce testu bez známky poškození, což je důkazem spolehlivosti a životnosti technologie moderních vznětových motorů.

 

Jindřich Lasík, 24.10.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar