Dieselové Mercedesy dokazují hospodárnost
V těchto dnech podniká 33 osobních automobilů Mercedes Benz Klasse E přes 13 600 kilometrů dlouhou dálkovou jízdu z Paříže do Pekingu. Tímto maratonem chce Mercedes opět v extrémních podmínkách dokázat vysoké kvality svých dieselových motorů.
Ne cestu se vydalo třicet sériových modelů E 320 CDi poháněných vznětovými vidlicovými šestiválci (zčásti ve verzi 4Matic) a tři verze E s technologií Bluetec, s níž jsou sedany Mercedes nejčistšími automobily s naftovými motory. Model E 320 BLUETEC je první a dosud jediný diesel, jehož emise oxidu dusíku odpovídají přísným normám USA. Spotřebuje o 30 procent méně paliva než srovnatelné modely s benzinovými motory severní Ameriky. Od poloviny října se E 320 BLUETEC prodává ve 45 státech USA a v Kanadě.
Díky enormnímu dojezdu až 1200 kilometrů na jednu nádrž jsou tyto modely pro maratonskou jízdu stejně vhodné jako verze 320 CDi. Obtížnost jízdy ztěžují očekávané nízké teploty, led a sníh a krátké dny. Denní etapy měří až 750 kilometrů a zčásti vedou jen obtížně sjízdnou krajinou, až výšky 2900 m. n m. Řidiči musí počítat rovněž se záludnými dopravními podmínkami v jednotlivých zemích. Řízení proto vyžaduje plnou koncentraci, zkušenosti a dobrou fyzickou kondici.
„Sedmdesát let od doby, kdy Mercedes Benz jako první výrobce zavedl naftové motory do osobních vozů, chceme dálkovou jízdou z Paříže do Pekingu zdůraznit výborné schopnosti našich modelů s dieselovou technologií", říká Dr. Thomas Weber z představenstva DaimlerChrysler.
Při vysokých cenách paliv očekávají experti, že trend vznětových motorů i nadále poroste. Podle aktuálních výzkumů se předpokládá, že podíl dieselů v roce 2015 celosvětově vzroste z 18 na 30 procent.
Oproti závodu z počátku minulého století tentokrát nejde v žádném případě o rychlostní závod, ale o dosažení co nejnižší možné spotřeby, jak v jednotlivých etapách, tak i celkově. Při výkonu 224 k a točivém momentu 540 Nm se spotřeba pohybuje mezi 7,3 až 7,6 litry na 100 kilometrů. To však neznamená, že by motory E 320 CDi byly pomalé.
Zmíněný vidlicový šestiválec byl už vloni podroben náročnému testu. Tři sériové modely E 320 CDI absolvovaly na rychlostní dráze v texaském Laredu třicetidenní maraton, v němž vytvořily tři světové rychlostní rekordy uznané mezinárodní federací FIA na 100 000 kilometrů (průměrná rychlost 225,903 km/h), 50 000 mil (225 456 km/h) a 100 000 mil (224,823 km/h). Přes extrémní zatížení pracovaly také filtry pevných částic v celé délce testu bez známky poškození, což je důkazem spolehlivosti a životnosti technologie moderních vznětových motorů.
Jindřich Lasík, 24.10.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











