Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Deset let bočních airbagů u VW

Přesně před deseti lety rozšířila automobilka Volkswagen svůj bezpečnostní paket kromě airbagů pro řidiče a spolujezdce také o boční airbagy, které mají posádku vozu uchránit před nebezpečnými bočními nárazy.

Od té doby vyrobil VW více než 12 milionů vozů s bočními airbagy, čímž enormně přispěl k rozšíření této významné bezpečnostní technologie.
Boční náraz, který při nehodách nastává v 25 – 30 % případů, představuje pro vývojové pracovníky velice složitý problém. Na rozdíl od předního nárazu, kdy je před posádkou poměrně hodně materiálu k jeho absorbování, musí totiž karoserie a systém výztuh pohltit sílu bočního nárazu během velmi krátké doby a v krátké deformační zóně.
Pro optimální ochranu pasažérům využívá Volkswagen kombinovaný systém důmyslných senzorů. Například v modelu Golf jsou uprostřed předních dveří umístěny senzory, které reagují na změnu tlaku vzduchu, v předním nárazníku. V zadních dveřích se ukrývají akcelerační senzory, který najdeme také ve středovém tunelu. Ten je napojen na procesor airbagů a jeho úkolem je kontrolovat signál z ostatních čidel.
Procesor podle údajů z čidel rozhodne, zda je v dané situaci potřeba aktivovat boční airbag. Pokud ano, během šesti milisekund spustí následující proces: Teplo vzniklé elektrickým impulsem aktivuje detonátor, který vyvolá chemickou reakci a vytvoří plynnou směs z dusíku, vodních par a oxidu uhličitého. Tento plyn pak nadzvukovou rychlostí naplní dvanáctilitrový boční airbag z odolného nylonu, který se rozvine z boku opěradla rychlostí 100 km/h. Boční airbagy vozů VW chrání celou horní polovinu těla pasažérů od hlavy až k pánvi.
Vše se děje neuvěřitelně rychle. Lidské mrknutí trvá 100 milisekund; při bočním nárazu v rychlosti 50 km/h se vše provede během mnohem kratšího časového úseku. Boční airbag je kompletně rozvinut pouhých 20 milisekund po začátku nárazu a během dalších dvaceti milisekund se do něj pasažér zaboří. Svou vahou při nárazu přitom vytlačí vzduch z airbagu ven a předpínač bezpečnostních pásů vrátí tělo do stabilní polohy.
Boční airbagy prošly v uplynulých deseti letech procesem stálého vylepšování. Například v novém modelu Passat jsou síly působící na oblast břicha o 25 % nižší, než tomu bylo u modelu předchozí generace, a jejich hodnota je pouze čtvrtinová oproti povoleným evropským limitům.

JL, 9.2.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar