Čeští řidiči a zimní pneumatiky
Goodyear, jeden z největších světových výrobců pneumatik, uskutečnil na přelomu září a října v ČR průzkum vědomostí českých řidičů o zimních pneumatikách. Výsledky ukázaly, že v několika případech projevují naši řidiči základní neznalost, a to i v otázkách týkajících se zákonných předpisů.
Při průzkumu oslovil Goodyear výběrový soubor 530 respondentů – řidičů starších 18 let (54,2 % muži a 45,8 % ženy), kteří byli vybráni ze tří oblastí − metropole a větší města nad 50 tis. obyvatel (50,2 %), menší města a obce (29,6 %) a horské oblasti (20,2 %).
Základní otázka zněla, zda používají zimní pneumatiky. Průzkum ukázal, že na zimních pneumatikách jezdí 70,9 % řidičů, přičemž nejvíce jich mění letní pneumatiky za zimní v horských oblastech (80,4 %), oproti metropoli a větším městům (68,1 %). Přibližně stejné procento žen (71,6 %) jako mužů (70,4 %) používá zimní pneumatiky, ale velký vliv však má věk – zatímco ve skupině 18−30 let jezdí se zimními pneumatikami jen 53,7 % respondentů, nad 56 let už 83,3 %.
Důvody, proč řidiči nepoužívají zimní pneumatiky, jsou následující – 39 % říká, že v zimě nejezdí, 28,5 % jezdí jen ve městě, 16,9 % tvrdí, že jsou drahé, 10,4 % má jiný důvod a 5,2 % se domnívá, že jezdí opatrně. „Vysoké procento odpovědí, podle nichž řidiči nepoužívají zimní pneumatiky kvůli tomu, že jezdí ve městě, jasně ukazuje, že tito řidiči nepochopili zásadní vlastnost zimních pneumatik, kterou je lepší přilnavost při teplotách pod 7 °C. Názor, že zimní pneumatiky jsou příliš drahé, lze označit za mýtus, protože cenová úroveň zimních a letních pneumatik se liší pouze o 5–15 %,“ dodává Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních pneumatik Goodyear.
Nejčastějším argumentem pro používání zimních pneumatik je přesvědčení, že mají v zimě lepší vlastnosti než letní (43,1 %), poté následuje nařízení zaměstnavatele (21,3 %) a za pozornost stojí i třetí důvod – jezdím do zahraničí, kde jsou zimní pneumatiky povinné (17 %).
Podle 38,9 % respondentů by se zimní pneumatiky měly používat od listopadu do dubna, 18,3 % dotazovaných by je zvolilo pouze při jízdě do hor, 13,2 % při teplotách pravidelně klesajících pod 0 °C a 10,4 % v případě sněhu a ledu. Rudolf Smutný, produktový specialista Goodyear, vysvětluje: „Odpověď po celé období od listopadu od dubna se jeví jako logická, ale je třeba si uvědomit, že letní běhounová směs ztrácí přilnavost při teplotách pod 7 °C, proto čekat s výměnou pneumatik až na listopad by se nemuselo vyplatit, což jasně dokládá i letošní říjen.“
Na otázku, čím se liší zimní pneumatiky od letních, správně odpovědělo jen 22,3 % řidičů (vysoký počet záběrových lamel). Téměř 62 % respondentů odpovědělo, že zimní pneumatika je z tvrdší směsi než pneumatika letní. „Opak je pravdou – zimní pneumatika je z měkčí směsi než letní, a to z toho důvodu, aby poskytovala vyšší přilnavost i za velmi nízkých teplot, kdy laicky řečeno dohází k tuhnutí letní běhounové směsi,“ objasňuje problematiku Rudolf Smutný.
Neznalost technického řešení zimních pneumatik dokresluje i další otázka, zjišťující, co dělá zimní pneumatiku zimní pneumatikou. Celých 43 % odpovědělo, že použitá běhounová směs, podle 27,4 % dezén a směs, podle 24,9 % samotný dezén a 4,7 % si myslí, že pouze název, protože jinak jde o totožnou pneumatiku, jako letní. Ve skutečnosti je pro vlastnosti zimní pneumatiky rozhodující její dezén i běhounová směs.
Problematika hloubky dezénu zimní pneumatiky je trochu zavádějící. Hloubku dezénu určuje vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích 341/2002, která v § 21 říká: „… činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm." Problém je však v tom, jak tvrdí mnozí odborníci, že zimní pneumatika ztrácí účinnost při hloubce dezénu nižší než 4 mm.
Přesně 29,2 % řidičů se domnívá, že v ČR jsou zimní pneumatiky povinné, 20,2 % si myslí, že jsou povinné pouze v některých oblastech, a jen 50,6 % ví, že v ČR nejsou zimní pneumatiky povinné vůbec.
„Průzkum nám jasně ukázal, že lidé vědí, že by se zimní pneumatiky měly používat, což naštěstí valná většina řidičů i dělá, ale bohužel mají o zimních pneumatikách malé povědomí. Pokud se nám, výrobcům pneumatik, podaří lidi o těchto věcech více informovat, pak věřím, že přesvědčíme ty, kteří zimní pneumatiky doposud nepoužívali, k jejich využití, a ti, kteří je již využívají, budou vědět, kdy je správně používat. To vše bude mít v konečném důsledku vliv na zvýšení bezpečnosti silničního provozu v zimním období,“ hodnotí celkový výzkum Richard Srbecký.
PL, 24.10.2007
Základní otázka zněla, zda používají zimní pneumatiky. Průzkum ukázal, že na zimních pneumatikách jezdí 70,9 % řidičů, přičemž nejvíce jich mění letní pneumatiky za zimní v horských oblastech (80,4 %), oproti metropoli a větším městům (68,1 %). Přibližně stejné procento žen (71,6 %) jako mužů (70,4 %) používá zimní pneumatiky, ale velký vliv však má věk – zatímco ve skupině 18−30 let jezdí se zimními pneumatikami jen 53,7 % respondentů, nad 56 let už 83,3 %.
Důvody, proč řidiči nepoužívají zimní pneumatiky, jsou následující – 39 % říká, že v zimě nejezdí, 28,5 % jezdí jen ve městě, 16,9 % tvrdí, že jsou drahé, 10,4 % má jiný důvod a 5,2 % se domnívá, že jezdí opatrně. „Vysoké procento odpovědí, podle nichž řidiči nepoužívají zimní pneumatiky kvůli tomu, že jezdí ve městě, jasně ukazuje, že tito řidiči nepochopili zásadní vlastnost zimních pneumatik, kterou je lepší přilnavost při teplotách pod 7 °C. Názor, že zimní pneumatiky jsou příliš drahé, lze označit za mýtus, protože cenová úroveň zimních a letních pneumatik se liší pouze o 5–15 %,“ dodává Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních pneumatik Goodyear.
Nejčastějším argumentem pro používání zimních pneumatik je přesvědčení, že mají v zimě lepší vlastnosti než letní (43,1 %), poté následuje nařízení zaměstnavatele (21,3 %) a za pozornost stojí i třetí důvod – jezdím do zahraničí, kde jsou zimní pneumatiky povinné (17 %).
Podle 38,9 % respondentů by se zimní pneumatiky měly používat od listopadu do dubna, 18,3 % dotazovaných by je zvolilo pouze při jízdě do hor, 13,2 % při teplotách pravidelně klesajících pod 0 °C a 10,4 % v případě sněhu a ledu. Rudolf Smutný, produktový specialista Goodyear, vysvětluje: „Odpověď po celé období od listopadu od dubna se jeví jako logická, ale je třeba si uvědomit, že letní běhounová směs ztrácí přilnavost při teplotách pod 7 °C, proto čekat s výměnou pneumatik až na listopad by se nemuselo vyplatit, což jasně dokládá i letošní říjen.“
Na otázku, čím se liší zimní pneumatiky od letních, správně odpovědělo jen 22,3 % řidičů (vysoký počet záběrových lamel). Téměř 62 % respondentů odpovědělo, že zimní pneumatika je z tvrdší směsi než pneumatika letní. „Opak je pravdou – zimní pneumatika je z měkčí směsi než letní, a to z toho důvodu, aby poskytovala vyšší přilnavost i za velmi nízkých teplot, kdy laicky řečeno dohází k tuhnutí letní běhounové směsi,“ objasňuje problematiku Rudolf Smutný.
Neznalost technického řešení zimních pneumatik dokresluje i další otázka, zjišťující, co dělá zimní pneumatiku zimní pneumatikou. Celých 43 % odpovědělo, že použitá běhounová směs, podle 27,4 % dezén a směs, podle 24,9 % samotný dezén a 4,7 % si myslí, že pouze název, protože jinak jde o totožnou pneumatiku, jako letní. Ve skutečnosti je pro vlastnosti zimní pneumatiky rozhodující její dezén i běhounová směs.
Problematika hloubky dezénu zimní pneumatiky je trochu zavádějící. Hloubku dezénu určuje vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích 341/2002, která v § 21 říká: „… činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm." Problém je však v tom, jak tvrdí mnozí odborníci, že zimní pneumatika ztrácí účinnost při hloubce dezénu nižší než 4 mm.
Přesně 29,2 % řidičů se domnívá, že v ČR jsou zimní pneumatiky povinné, 20,2 % si myslí, že jsou povinné pouze v některých oblastech, a jen 50,6 % ví, že v ČR nejsou zimní pneumatiky povinné vůbec.
„Průzkum nám jasně ukázal, že lidé vědí, že by se zimní pneumatiky měly používat, což naštěstí valná většina řidičů i dělá, ale bohužel mají o zimních pneumatikách malé povědomí. Pokud se nám, výrobcům pneumatik, podaří lidi o těchto věcech více informovat, pak věřím, že přesvědčíme ty, kteří zimní pneumatiky doposud nepoužívali, k jejich využití, a ti, kteří je již využívají, budou vědět, kdy je správně používat. To vše bude mít v konečném důsledku vliv na zvýšení bezpečnosti silničního provozu v zimním období,“ hodnotí celkový výzkum Richard Srbecký.
PL, 24.10.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout