Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Česká autodráha Ites pod stromeček

Snad každý kluk je duší závodníkem. Nezáleží na věku. Rychlost je vrozená jak malému klukovi, tak i jeho dědečkovi. Proto všichni milovníci rychlých kol zpozorní, zaslechnou-li slovo „autodráha“. A opravdoví nadšenci napnou uši ještě víc, řekne-li se „česká autodráha Ites“.

Její historie sahá až do roku 1968. Autodráha byla známa také pod obchodními názvy EuropaCup, Autodráha 90 nebo FARO. Ites je od roku 2019 v rukou nového majitele Miroslava Kotíka, který s inovacemi této autodráhy doslova šlápl na plyn.

„Rád vzpomínám na dětství a Vánoce, kdy jsem očekával, že pod stromečkem bude velká krabice. A jedny Vánoce tam opravdu byla a v ní vysněná autodráha. Táta mi vyrobil desku, na kterou jsme dráhu pevně přidělali. A začaly často nekonečné závody.Velmi brzy jsem poznal, že se o autíčka, ovladač a celou dráhu musím dobře starat, udržovat, opravovat. Autodráha byla určitě jedna z mých dětských aktivit, která mne přivedla k zájmu o techniku a chápání, jak věci fungují.


A také k poznání, že se nefungující věci opravují, a ne běžně vyhazují a kupují za ně nové. Dnes je bohužel většina výrobků, a u hraček to platí dvojnásob, vyráběná pro „krátké využití“ s tím, že si musíte potom koupit výrobek nový. Náš přístup je ale jiný. Chceme, aby se naše výrobky udržovaly, daly se servisovat, upravovat a dělaly radost i dalším generacím. I proto máme v nabídce velké množství náhradních dílů nejen na nové, ale i původní dráhy a autíčka. Už jsem sice slyšel z několika úst, že se to dnes již takto nedělá, a že obchodně přicházíme o možnost prodávat ve větším nové zboží, ale nehodláme na této strategii nic měnit. Myslím si, že je třeba trochu změnit vnímání spotřebitelů, že velmi proklamovaná „udržitelnost“ a ekologický pohled na výrobky není jen v tom vyrobit výrobek s nižší uhlíkovou stopou, ale vyrábět a kupovat si výrobky s dlouhodobou užitnou hodnotou. Mám vždy velkou radost, když mi někdo volá nebo píše: ‚Mám doma původní autodráhu, se kterou jsem si hrál zamlada, mohu z toho něco použít?‘ A já mohu odpovědět, že prakticky téměř všechno a na spoustu původních věcí máme náhradní díly. Dokonce jsme do sortimentu zavedli i samotné kovové sběrače na dráze, které si v případě koroze nebo poškození může zákazník koupit a jednoduše vyměnit“, uvádí Miroslav Kotík, majitel firmy ITES RACING s.r.o.


Novinky inspirované legendárními závodními vozy

„Autodráha a autíčka jsou celoživotní hobby, a tak když jsem se dozvěděl, že se pan Kotík rozhodl českou autodráhu zachránit, moje srdce zaplesalo“, uvádí modelář Pavel Veverka. „S panem Kotíkem jsem se následně spojil a nabídnul mu pomoc s oživěním původních autíček. Nabídku přijal, a tak jsem i já mohl svým dílem pomoci k znovu oživění této legendární české autodráhy. Pomohl jsem s návrhem nového univerzálního podvozku, na který je možné přidělat karoserie známých závodních strojů. Přivedli jsme tak na svět závoďáky inspirované modely aut Porsche 917, Tyrrell 005, Ligier JS, Renault RE-20 a nedávno také Porsche 911. Tato závodní auta nejen skvěle vypadají, ale i perfektně jezdí. Nový univerzální podvozek umožnuje pracovat s rozdílným rozvorem autíček. Dovoluje také stavbu svých výtvorů nadšeným modelářům. Věříme, že své místo dostane i v autodráhových klubech, kde pracují s dětmi“, dodává Pavel Veverka.


„S panem Kotíkem jsme také řešili, jak stavění závodních autíček přiblížit co nejširšímu spektru dětí. A to i těm, co se modelaření bojí. A vznikl naprosto unikátní podvozek s „puntíky“ s označením ITL 010. Je kompatibilní s celosvětově nerozšířenější stavebnicí. Děti mohou na tento podvozek jednoduše stavět z kostiček autíčka dle své fantazie nebo si přestavět modelové auto na auto s motorkem a sběracím vodítkem. Svůj výtvor mohou postavit na dráhu a zazávodit si“, doplňuje pan Veverka


Není úplně snadné, nabídnout taková autíčka, aby zaujala a uspěla v dnešní konkurenci. „Autíčka se prostě musí líbit. Máme sice špičkovou technologii na výrobu super tenkých modelářských samolepek, ale navrhnout polepy tak, aby autíčko skvěle vypadalo a zároveň bylo možné technicky zvládnout sériové ruční lepení, je samostatná grafická disciplína. A tak jsme velmi rádi, že se tohoto úkolu s chutí a nadšením zhostil pan Petr Vejdělek a jeho dcera Tereza. Jim vděčíme za to, jak hezky tyto staronová autíčka vypadají. Za každým jedním autíčkem, ovladačem ale i jiným dílem autodráhy je ruční poctivá práce tady v Čechách a na to jsme právem hrdí“, dodává Patrik Ulč z firmy ITES RACING.



Česká autodráha se tak znovu dostává do podvědomí a zájmu dětí a rodičů, a to především svojí kvalitou, stabilitou a zajištěným servisním zázemím. Je možné zakoupit jak kompletní sety, tak samotné díly a autíčka na oživení a rozšíření starší dráhy. Cenově si stojí česká autodráha o něco výše nežli autodráhy z Asie, ale zákazník si za to kupuje jistotu dlouhodobé spolehlivosti a udržení provozuschopnosti dráhy i případně pro další generace. Kompletní sortiment české autodráhy Ites mohou zájemci zakoupit přímo na stránkách výrobce www.ites.cz



Ježíšek
tak může nadělovat jak různé sety autodráhy, tak i jednotlivá nová autíčka a komponenty poctivé české výroby. V případě autodráhy značky Ites jde o dárek, který se doslova dědí z generace na generaci. V době virtuálních her je velmi lákavé vyzkoušet si opravdové závodění, kde fungují fyzikální zákony, a kde si skutečná autíčka můžete navíc různě upravovat i opravovat. Nově je tato dráha doplněná také o digitální počítadlo projetých okruhů a digitální regulovatelný zdroj. Ten umožní snížením napájení zpomalit autíčka tak, aby bylo závodění atraktivní a přístupné i pro malé děti.


PR 29.11.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Subaru Forester
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar