Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

CNG je 2 krát levnější než benzin a nafta

Česká plynárenská unie spolupracuje na rozvoji stlačeného zemního plynu (CNG) v ČR s více než 90 partnery, mezi které patří ministerstva, dopravní podniky, města a obce, dodavatelé vozidel, investoři a provozovatelé plnicích stanic, zájmová sdružení.

Auta na CNG jsou bezpečnější, ekologičtější, mají větší dojezd, nádrže nezabírají zavazadlový prostor a mají mnoho dalších předností. CNG má hodně vyřešených problémů dávno za sebou, jako je cena vozidel, rychlé tankování, vhodná legislativní opatření, dojezdová vzdálenost, garážování, úlevy na spotřební i silniční dani. Ve světě jen za poslední rok přibylo více než 2,5 milionu CNG vozidel. Největší výhodou CNG je cena, podle posledních předpovědí by cena ropy měla být kolem 123 dolarů za barel Brentu a to znamená, že benzin, nafta ani LPG nebudou určitě levnější. Cena uhlí, ze kterého se u nás vyrábí elektřina pro elektromobily, také stoupá. Zemního plynu jsou navíc stále větší a větší zásoby, nejnověji třeba i z břidlic, a i díky dostatku zásob plynu bude cena CNG stále nejméně poloviční.
Dnes je v ČR už asi 3,6 tisíce vozidel na zemní plyn. Z toho je přes 3 tisíce osobních a užitkových aut. Za rok 2011 se prodalo o více než 20 procent více CNG než v roce 2010. Celkový počet CNG vozidel pak za rok 2011 vzrostl o 30 procent. Prodejci jako Volkswagen uvádějí meziročně u nás až 2,5 krát vyšší prodej CNG vozů. V letošním roce rozvoj zemního plynu podpoří i Škoda Auto, která uvede na trh Citigo na CNG, v příštím roce Škodu Octavii na CNG.
Motoristům je k dispozici 50 plnicích stanic, z toho 37 veřejných a nejméně 100 dalších je domácích. I plnicí stanice rychle přibývají. V lednu a únoru se otevřely čtyři a v nejbližší době se otevřou další stanice v Žebráku, Olomouci, Opavě, Písku, Humpolci a také další dvě stanice v Praze.
Veřejné CNG stanice se dnes staví přednostně u klasických čerpacích stanic, které jsou podél hlavních tras např. v Táboře, Praze, Brně, Ostravě)
Auta a autobusy na CNG nemusí platit silniční daň. Spotřební daň již od letošního roku sice není nulová – 0,36 Kč za metr krychlový plynu - ale stejná bude až do roku 2015. Poté bude pozvolně narůstat do roku 2020 na 2,36 Kč. Stále se ale jedná o částku oproti spotřebním daním na benzin či naftu ve výši 13 Kč, resp. 11 Kč za litr, nebo 4 Kč za kg LPG, zanedbatelnou.
Cena CNG je dlouhodobě stabilní, za posledních 3,5 roku se zvýšila pouze o 1,40 Kč za kubík. Průměrná cena CNG je dnes 17 Kč za kubík, zatímco benzin i nafta se dnes pohybují už přes 37 Kč za litr a jejich cena roste.
Každý rok se vyhlašuje cena pro automobily přinášející hospodárnější alternativu ke stávajícím spalovacím motorům. Podle pravidel ankety je vyžadován významný měřitelný přínos pro snižování zátěže životního prostředí. I „Green Car of the Year 2012“ vyhrálo auto na CNG, jedná se o vůz Honda Civic CNG.
Dopravci začali více šetřit a CNG je tak vynikající variantou pro městskou dopravu. Skupina RWE do konce minulého roku podpořila 195 CNG autobusů celkovou částkou 39 milionů korun. CNG vozidel narůstá i mezi vozy státní správy. 412 CNG vozů kupuje Česká pošta a uvažuje o celkovém počtu až 2 900 CNG vozů, Státní úřad inspekce práce připravuje nájem 180 vozidel a 46 mobilních plnicích stanic atd. Existuje totiž Program obměny vozového parku veřejné správy za „čistá“ vozidla, na základě kterého musí orgány státní správy mít do konce příštího roku 25 procent svých vozidel „ekologicky čistých“.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar