Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

C42 - výkladní skříň Citroënu

Otevření C42 je pro Citroën důležitou a symbolickou etapou. Obnovou svého legendárního sídla na nejkrásnější ulici světa – Champs-Elysées, Citroën posiluje své historické postavení a upevňuje směr vývoje nastolený před deseti lety kompletní obnovou výrobní řady.

V kombinaci s vizí slavné značky se v C42 odrážejí záměry velkého konstruktéra automobilů pro nadcházející léta. Smyslem výjimečného místa, které je na Champs-Élysées architektonickým divem, bylo umožnit veřejnosti objevovat a pochopit vizi automobilu ve stylu Citroënu. Posláním C42 jako výkladní skříně know-how Citroënu je uvést do života dobové tendence v duchu značky, historii, současnost i vizi budoucnosti.
Osmdesát let po André Citroënovi značka znovu dobývá své symbolické místo prosklenou stavbou, jejíž fasáda připomíná dvojitý šíp.Výjimečná stavba od Manuelle Gautrand, zřetelně vyjadřuje ducha kreativity a inovace, který vždy určoval Citroënu.
Ambicí stavby, jejíž průhledné průčelí se tyčí do výšky 25 metrů, bylo vytvořit spojení mezi minulostí, připomínanou vzhledem původní stavby a budoucností symbolizovanou lomenými šípy. Zvenčí upoutá vnější plášť s rovnými plochami zvýrazněnými plastičností lomených šípů. Budovu doslova obaluje síť ze skla a oceli o hmotnosti 86 tun a její prosklený povrch (650 m2) s originálním profilem se nedílně snoubí s liniemi a obrysy konstrukce fasády viditelné z ulice až po zadní dvůr. Každá skleněná plocha, která je součástí pláště budovy, je jiná než ostatní. Stavba není pevně napojena na okolní nemovitosti, ale skleněná síť je nezávislá na kovové konstrukci točen. Plášť je proto na konstrukci umístěn pomocí ložisek umožňujících boční posun o 6 cm na každé straně, čímž jsou zohledněny i teplotní výkyvy. Skleněná síť je tedy plně posuvná po stavební konstrukci.
Prezentací vozidel, technologických zkušeností a know-how ztělesňuje toto místo hodnoty a ducha Citroënu a odhaluje historii. Vstoupit do C42, to znamená odhalit červenobílý svět Citroënu. Návštěvník se může pravidelným rozmístěním tematických expozic s příslušnou audiovizuální scénografií seznámit s osmi vozidly a jejich světem v rytmu příslušných období.


Vstupujeme dovnitř
Po uvítání jedním z nejnovějších konceptů značky vystaveným v přízemí nás upoutá vertikálnost architektury. Vzápětí odhalíme sloup vozidel s osmi otočnými plošinami umístěnými nad sebou, který se otáčí ve středu budovy. „Točny“ obklopují zrcadla, aby si mohl návštěvník prohlédnout vůz ze všech stran.
Vyhlídkový výtah nás vyveze do nejvyššího poschodí pod prosklenou kupoli, odkud se naskýtá neopakovatelný výhled na střechy hlavního města – Eiffelovu věž, Grand Palais, Montparnasse, la place de La Concorde, Champs-Élysées.
Poté scházíme patro po patru dolů, kde obdivujeme jednotlivé modely od nejstarších až po nejmodernější. Můžeme ocenit výhled na sloup vozidel a co nejvíce se přiblížit se jednotlivým modelům. Některé plošiny skulptury jsou přístupné, jiné zavěšené jakoby ve vzduchoprázdnu.
V přízemí vstupujeme do obchodu, zaměřeného na prodej produktů C42. Nabízí nevídané zboží evokující inovace a estetiku tohoto místa – vzpomínky na chvíle prožité u Citroënu.
V suterénu se v přítomnosti druhého konceptu může do světa Citroënu ponořit ještě hlouběji díky filmům věnovaným tematice expozice i jednotlivým aktualitám značky.



Technické mezníky
Veřejnost může obdivovat Traction Avant (1934) s celoocelovou samonosnou skořepinovou aerodynamickou karosérii, která ve své době představovala revoluci. Technickou výzvou bylo připojení hnacího a převodového agregátu na přední kola, což bylo v té době nezvyklé řešení. Toto vozidlo bylo zároveň jedno z prvních, která André Citroën představil v obchodě na Champs-Elysées. Historie se opakuje u modelu 2 CV, který byl na svoji dobu (1948) menší bombou, pokud jde o modernizaci v podobě předního pohonu, úsporného dvouválce a komfortu.
Model DS (1955) byl revoluční již samotnou svou podstatou s aerodynamickými liniemi a technickými novinkami jako je hydropneumatické zavěšení, posilovač řízení nebo poloautomatická převodovka. Vozidlo se stalo nadčasovým symbolem své doby.
Luxusní limuzína C6 (2006) v ušlechtilém stylu v sobě koncentruje veškeré vymoženosti špičkové technologie (např. filtr pevných částic, palubní počítač, signalizace neúmyslného přejetí středové čáry).
Velkoprostorový C4 Picasso znamenal uvedení nové koncepce označené jako „visiospace“.
Horká novinka C-Crosser, první SUV s elegantními liniemi je typické svojí šetrností vůči životnímu prostředí díky dieselovému motoru HDi s filtrem pevných částic.
Koncept C-Métisse představený na autosalonu roku 2006 snoubí vášeň s rozumem a hybridním dieselelektrickým pohonem. Štíhlé linie, červená barva karosérie, okázalá výbava a ušlechtile zpracovaný interiér toto kupé burcuje emoce.
Koncept C-Airplay je ukázkou originálního designu, v němž se spojují vnější křivky a ušlechtilost vnitřního prostoru, který preferuje požitek z chování vozu. Mj. je vybaven technologií Stop & Start.


Historie č.p.42
1927 - 1931
Až do roku 1927 sahá historie čísla popisného 42 a vlastně nikdy neskončila, naopak opět se zrodila v moderním architektonickém stylu. Název C42, byl vybrán zcela přirozeně. « C jako Citroën a 42 jako 42, avenue des Champs-Elysées. »
„Citroën 10 HP na Champs-Elysées“, tak zněly titulky listů Petit Journal, Matin a Echos de Paris v únoru 1919, a trefily se do černého. Početné davy se přihrnuly obdivovat nový vůz, o němž závod uvedl – že bude sériově vyráběn..
Prezentace proběhla na místě velkých pařížských garáží, což byla jedna z prvních koncesí Citroënu. Odvážný a vynalézavý André Citroën předběhl dobu. Byl mužem činu a vyznavačem dobrodružství, zároveň mu však nechyběl nevídaný dar komunikace. K zakotvení značky v čísle 42 na této ulici došlo v roce 1927


1932-2004
V srpnu 1932, se André Citroën rozhodl jít dál a opustit autosalon na Champs. Už v říjnu byly hotovy nové prostory, jejichž vzhled reprezentoval duch značky. Počítalo se, že do ulice bude obrácen „velký kovový rám“, s obrovskou skleněnou výlohou, jako symbol průmyslového avantgardismu. Sedm písmen značky Citroën, která pokryla fasádu a každé měřilo na výšku 1,75 m, zářilo všemi barvami. V letech 1932 až 1984 zde Citroën prezentoval celou škálu svých vozidel od modelu Traction Avant až po CX.
Budova ze 30. let byla v listopadu 1984 pojata ve zcela novém duchu. Tím začíná éra „Hippo-Citroën“, která je na Champs opět významnou událostí. Budova vysoká 15,80 m a vybavená proskleným výtahem se stala sídlem restaurace s barem, které denně navštívilo v průměrů 2800 hostů.
S ukončením předchozí éry pojal Citroën záměr obnovit svoji výkladní skříň na Champs-Elysées a vytvořit místo zasvěcené značce. Rekonstrukcí došlo k vytvoření prestižního autosalonu umožňujícího odhalovat minulost, přítomnost i budoucnost Citroënu a prezentovat jeho modernost a kreativitu v oblasti inovací.


JL, 8.10.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar