Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bobra nic nezastaví

Znáte nějaké vozidlo, které vyjede prakticky všude, žádná překážka jej nezastaví, umí plavat, převeze až šest osob nebo utáhne půldruhé tuny těžký přívěs? Tak tohle všechno umí pásové obojživelné vozidlo GAZ 3409 Bobr.

 

Vyrábí se v několika modifikacích, buď jako cestovní 2+4 nebo s podélnými lavicemi či třímístný pikap s ložnou plochou o nosnosti 800 kg. Co všechno Bobr dokáže nám předvedl pan Libor Mejznar z vrchlabské firmy Speciální vozidla Mejznar (http://www.mejznar.cz), který s ním v těžkém terénu už najezdil pěknou řádku kilometrů. Po několika předváděcích jízdách jsme se na vlastní kůži přesvědčili co všechno pásové vozidlo dokáže a ne nadarmo si vysloužil přezdívku Bobr.

Vozidlo pohání vznětový přeplňovaný čtyřválec Steyr Puch o objemu 2,2 litru. Se vstřikováním čerpadlo-tryska dosahuje výkonu 110 koní a točivého momentu 250 N.m.Výrobce uvažuje také o verzi s motorem Iveco nebo Land Rover. Pětistupňová mechanická převodovka pochází z užitkového modelu Gazela. Pohon zadních ozubených kol obstarává spojovací hřídel. Technicky zajímavé je řešení rozdělovací převodovky vybavené redukčním převodem a navíc převodem na vývodový hřídel, který může posloužit třeba pro pohon hydraulického čerpadla. Do dvoumetrové hloubky dokáže měnit směr okamžitě, nad tři metry zhruba během 20 sekund. Pro pohyb ve vodě je vybaven dvěma elektrickými čerpadly, z nichž každé za jednu minutu odčerpá šedesát litrů vody, která by jinak mohla prosáknout dovnitř.  Z rozdělovací převodovky vedou dva vývody se stranovými spojkami s pásovými brzdami. Stranové spojky jsou ukončené dvěma koncovými převody, z nichž vychází ozubené poháněné kolo. Kromě posledního ozubeného záběrového kola jsou všechna kola pouze vodicí a odpružená torzními tyčemi. Bobr je vybaven dvěma nezávislými brzdovými okruhy.

Vozidlo se ovládá dvěma, řídicími tyčemi, tak zvanými rajčákami, vlevo a vpravo vedle sedadla řidiče. V první poloze, pohybem páky dozadu, dojde k přerušení pohonu pásu a vozidlo začne pomalu zatáčet. Ve druhé poloze dochází k aktivaci brzdového opasku a následně většímu zatočení. Pět stupňů vpřed a jeden vzad se řadí klasickou pákou pětistupňové převodovky.

Bobr se pohybuje po ocelových článkových pásech spojených ocelovými čepy s navulkanizovanou gumou. Ta slouží jako silentblok a zabraňuje pronikání vody a nečistot. Jejich výhodou je desetkrát větší životnost než třeba u tanku. Záběrové kolo je vybaveno ocelovou škrabkou ke stírání sněhu a ledu. Takže se na něj nic nenanáší.

Bobr zvládne stoupavost 35 stupňů a boční náklon 25 stupňů. Díky svým schopnostem je jeho nasazení velice univerzální, takže by se mohl hodit energetikům, hasičům, lesníkům nebo složkám civilní ochrany. S nádrží na 180 litrů ujede až 600 kilometrů a ani na silnici není žádným loudalem, neboť je schopný jet rychlostí 65 km/h.. Bobr je velice ohleduplný také k přírodě. Díky pásům zatěžuje 3600 kg těžké vozidlo zemský povrch pouhými 0,176 kg na centimetr čtverečný.

 

Jindřich Lasík, 18.4. 2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar