BestDrive - přezouváme na letní pneu
Vše nasvědčuje tomu, že zimní pneumatiky s hloubkou dezénu větší než 4 mm (příp. 6 mm u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg) se stanou povinnou součástí výbavy našich automobilů v zimním období, tj. od 1.listopadu do 31. března.
Téměř každému je jasné, proč vůbec novela zákona vznikla – jejím cílem je zvýšit bezpečnost na českých silnicích v zimních období – zejména v souvislosti s chováním některých nezodpovědných řidičů, kteří i v nepříznivých povětrnostních podmínkách vyjíždí na letních pneumatikách. Co se však stane, pokud budeme tzv. dojíždět zimní pneumatiky v létě? Legislativa říká, že minimální hloubka dezénu je 1,6 mm a minimální hlouba dezénu zimních plášťů bude 4 mm. Jsou „ojeté“ zimní pneumatiky v létě bezpečné?
Na základě mnohaleté zkušenosti s přezouváním pneumatik v servisní síti BestDrive používání „ojetých“ zimních pneumatik v létě nedoporučujeme.
Bezpečnost
Při použití dosluhujících zimních pneumatik s hloubkou dezénu kolem 4 mm musíte v letním období počítat s delší brzdnou dráhou – jak na suché, tak na mokré vozovce. Letmý pohled do policejních statistik však dává představu o tom, jak je důležitá co nejkratší brzdná dráha – na 3. místě mezi příčinami nehod se dlouhodobě umísťuje „Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem“. Zároveň je alarmující počet dopravních kolizí s chodci na vyznačených přechodech – v tomto případě řidič určitě kvalitní pneumatiky s krátkou brzdnou dráhou ocení. Pneumatiky s nižší hloubkou dezénu odvádí méně vody než nové pláště – zvyšuje se i riziko vzniku aquaplaningu. Je dobré počítat s tím, že léto nepřináší jen slunné dny – ale bohužel v podmínkách střední Evropy i déšť a časté plískanice.
Komfort
Zimní pneumatiku už dávno nedělá jen „hrubý“ dezénový vzorek. Rozdíl je i v použité běhounové směsi a konstrukci pneumatiky – obecně se udává, že směs je měkčí díky vyššímu podílu přírodního kaučuku – a proto si zachovává lepší vlastnosti na zmrzlé vozovce. Je pravděpodobné, že zimní pneumatika bude mít při letním použití hlučnější provoz.
Spotřeba
Třetí oblastí, kterou může použití zimních pneumatik v létě ovlivnit, je spotřeba PHM automobilu. Díky vyššímu valivému odporu zimních pneumatik a jejich vyšší přilnavosti/adhezi je spotřeba vyšší. Můžete namítnout, že je to v řádu desetin litru na 100 km. Ano. Nicméně, řidič, který najezdí několik tisíc kilometrů a soustředí se na optimální spotřebu, by tento rozdíl již zaznamenat měl.
Geometrie
Letošní zima byla poměrně krušná, což se odrazilo i na stavu českých silnic. Téměř každý řidič má zkušenost s nějakým tím výmolem, ale jen málokdo ví, že nesprávně seřízená geometrie náprav auta se odrazí i ve zkrácení životnosti pneumatik (až o 80 %). Pneumatiky se sjíždějí nerovnoměrně, a hlavně rychleji než u vozidla s dobrou geometrií. Kromě dopadu na kratší životnost pneumatiky může špatná geometrie způsobit i pískání pneumatik v zatáčkách, nestabilní a nepříjemnou jízdu a i to, že vozidlo nejede ve dvou stopách a může samovolně vychylovat z přímého směru.
BestDrive – největší česká síť pneuservisů a autoservisů
Vznikla v roce 2010 z původní sítě prodejen a servisů Barum. Jejím stoprocentním vlastníkem je mateřská společnost Barum Continental spol. s r.o. a je součástí koncernu Continental AG. Vlastní síť BestDrive zahrnuje 75 provozoven, ale i více jak 100 franšízových prodejen a servisů. V servisech žlutomodré barvy najde zákazník pomoc nejen při výměně pneumatik, ale i při dalších autoservisních zákrocích – jako např. při problémech souvisejících s podvozky automobilů (brzdy, tlumiče, výfuky, geometrie) nebo při servisu klimatizace, výměnách oleje nebo servisu osvětlení.
Na základě mnohaleté zkušenosti s přezouváním pneumatik v servisní síti BestDrive používání „ojetých“ zimních pneumatik v létě nedoporučujeme.
Bezpečnost
Při použití dosluhujících zimních pneumatik s hloubkou dezénu kolem 4 mm musíte v letním období počítat s delší brzdnou dráhou – jak na suché, tak na mokré vozovce. Letmý pohled do policejních statistik však dává představu o tom, jak je důležitá co nejkratší brzdná dráha – na 3. místě mezi příčinami nehod se dlouhodobě umísťuje „Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem“. Zároveň je alarmující počet dopravních kolizí s chodci na vyznačených přechodech – v tomto případě řidič určitě kvalitní pneumatiky s krátkou brzdnou dráhou ocení. Pneumatiky s nižší hloubkou dezénu odvádí méně vody než nové pláště – zvyšuje se i riziko vzniku aquaplaningu. Je dobré počítat s tím, že léto nepřináší jen slunné dny – ale bohužel v podmínkách střední Evropy i déšť a časté plískanice.
Komfort
Zimní pneumatiku už dávno nedělá jen „hrubý“ dezénový vzorek. Rozdíl je i v použité běhounové směsi a konstrukci pneumatiky – obecně se udává, že směs je měkčí díky vyššímu podílu přírodního kaučuku – a proto si zachovává lepší vlastnosti na zmrzlé vozovce. Je pravděpodobné, že zimní pneumatika bude mít při letním použití hlučnější provoz.
Spotřeba
Třetí oblastí, kterou může použití zimních pneumatik v létě ovlivnit, je spotřeba PHM automobilu. Díky vyššímu valivému odporu zimních pneumatik a jejich vyšší přilnavosti/adhezi je spotřeba vyšší. Můžete namítnout, že je to v řádu desetin litru na 100 km. Ano. Nicméně, řidič, který najezdí několik tisíc kilometrů a soustředí se na optimální spotřebu, by tento rozdíl již zaznamenat měl.
Geometrie
Letošní zima byla poměrně krušná, což se odrazilo i na stavu českých silnic. Téměř každý řidič má zkušenost s nějakým tím výmolem, ale jen málokdo ví, že nesprávně seřízená geometrie náprav auta se odrazí i ve zkrácení životnosti pneumatik (až o 80 %). Pneumatiky se sjíždějí nerovnoměrně, a hlavně rychleji než u vozidla s dobrou geometrií. Kromě dopadu na kratší životnost pneumatiky může špatná geometrie způsobit i pískání pneumatik v zatáčkách, nestabilní a nepříjemnou jízdu a i to, že vozidlo nejede ve dvou stopách a může samovolně vychylovat z přímého směru.
BestDrive – největší česká síť pneuservisů a autoservisů
Vznikla v roce 2010 z původní sítě prodejen a servisů Barum. Jejím stoprocentním vlastníkem je mateřská společnost Barum Continental spol. s r.o. a je součástí koncernu Continental AG. Vlastní síť BestDrive zahrnuje 75 provozoven, ale i více jak 100 franšízových prodejen a servisů. V servisech žlutomodré barvy najde zákazník pomoc nejen při výměně pneumatik, ale i při dalších autoservisních zákrocích – jako např. při problémech souvisejících s podvozky automobilů (brzdy, tlumiče, výfuky, geometrie) nebo při servisu klimatizace, výměnách oleje nebo servisu osvětlení.
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout