Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BestDrive - přezouváme na letní pneu

Vše nasvědčuje tomu, že zimní pneumatiky s hloubkou dezénu větší než 4 mm (příp. 6 mm u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg) se stanou povinnou součástí výbavy našich automobilů v zimním období, tj. od 1.listopadu do 31. března.

Téměř každému je jasné, proč vůbec novela zákona vznikla – jejím cílem je zvýšit bezpečnost na českých silnicích v zimních období – zejména v souvislosti s chováním některých nezodpovědných řidičů, kteří i v nepříznivých povětrnostních podmínkách vyjíždí na letních pneumatikách. Co se však stane, pokud budeme tzv. dojíždět zimní pneumatiky v létě? Legislativa říká, že minimální hloubka dezénu je 1,6 mm a minimální hlouba dezénu zimních plášťů bude 4 mm. Jsou „ojeté“ zimní pneumatiky v létě bezpečné?
Na základě mnohaleté zkušenosti s přezouváním pneumatik v servisní síti BestDrive používání „ojetých“ zimních pneumatik v létě nedoporučujeme.


Bezpečnost
Při použití dosluhujících zimních pneumatik s hloubkou dezénu kolem 4 mm musíte v letním období počítat s delší brzdnou dráhou – jak na suché, tak na mokré vozovce. Letmý pohled do policejních statistik však dává představu o tom, jak je důležitá co nejkratší brzdná dráha – na 3. místě mezi příčinami nehod se dlouhodobě umísťuje „Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem“. Zároveň je alarmující počet dopravních kolizí s chodci na vyznačených přechodech – v tomto případě řidič určitě kvalitní pneumatiky s krátkou brzdnou dráhou ocení. Pneumatiky s nižší hloubkou dezénu odvádí méně vody než nové pláště – zvyšuje se i riziko vzniku aquaplaningu. Je dobré počítat s tím, že léto nepřináší jen slunné dny – ale bohužel v podmínkách střední Evropy i déšť a časté plískanice.


Komfort
Zimní pneumatiku už dávno nedělá jen „hrubý“ dezénový vzorek. Rozdíl je i v použité běhounové směsi a konstrukci pneumatiky – obecně se udává, že směs je měkčí díky vyššímu podílu přírodního kaučuku – a proto si zachovává lepší vlastnosti na zmrzlé vozovce. Je pravděpodobné, že zimní pneumatika bude mít při letním použití hlučnější provoz.


Spotřeba
Třetí oblastí, kterou může použití zimních pneumatik v létě ovlivnit, je spotřeba PHM automobilu. Díky vyššímu valivému odporu zimních pneumatik a jejich vyšší přilnavosti/adhezi je spotřeba vyšší. Můžete namítnout, že je to v řádu desetin litru na 100 km. Ano. Nicméně, řidič, který najezdí několik tisíc kilometrů a soustředí se na optimální spotřebu, by tento rozdíl již zaznamenat měl.

Geometrie
Letošní zima byla poměrně krušná, což se odrazilo i na stavu českých silnic. Téměř každý řidič má zkušenost s nějakým tím výmolem, ale jen málokdo ví, že nesprávně seřízená geometrie náprav auta se odrazí i ve zkrácení životnosti pneumatik (až o 80 %). Pneumatiky se sjíždějí nerovnoměrně, a hlavně rychleji než u vozidla s dobrou geometrií. Kromě dopadu na kratší životnost pneumatiky může špatná geometrie způsobit i pískání pneumatik v zatáčkách, nestabilní a nepříjemnou jízdu a i to, že vozidlo nejede ve dvou stopách a může samovolně vychylovat z přímého směru.


BestDrive – největší česká síť pneuservisů a autoservisů
Vznikla v roce 2010 z původní sítě prodejen a servisů Barum. Jejím stoprocentním vlastníkem je mateřská společnost Barum Continental spol. s r.o. a je součástí koncernu Continental AG. Vlastní síť BestDrive zahrnuje 75 provozoven, ale i více jak 100 franšízových prodejen a servisů. V servisech žlutomodré barvy najde zákazník pomoc nejen při výměně pneumatik, ale i při dalších autoservisních zákrocích – jako např. při problémech souvisejících s podvozky automobilů (brzdy, tlumiče, výfuky, geometrie) nebo při servisu klimatizace, výměnách oleje nebo servisu osvětlení.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar