BMW - řidič v protisměru už nebude nebezpečný
Aby se předcházelo řidičům směřujícím do špatného směru a aby byli varováni všichni účastníci silničního provozu před „řidičem v protisměru“, představuje BMW Group Research and Technology jedinečný asistenční systém.
Každý rok varují rozhlasové stanice před asi 1800 řidiči jedoucími v protisměr, a to jen v Německu. Důvody pro jízdu v protisměru na dálnicích bývají čistě lidské a nesouvisejí s věkem. Ca 10 % řidičů jedoucích v protisměru je starších než 65 let. Mezi nejčastější příčiny tohoto chování patří stres a přepínání, ztráta orientace a špatná viditelnost, a také alkohol.
Pro každého je řidič jedoucí proti vám doslova noční můrou. Na reagování máte pouze zlomky sekundy.
Aby se zabránilo jízdě ve špatném směru nebo aby byli varováni ostatní řidiči v počátečním stádiu, vyvinulo BMW Group nový asistenční systém řidiče. Při používání navigačního systému rozpozná informační systém řidiče jedoucího v protisměru. Když se snaží vjet na silnici ve špatném směru, tak spustí akustické a vizuální varování. Kromě toho může informační systém řidiče jedoucího v protisměru využívat také komunikaci s okolními vozidly k varování ostatních, pokud se blíží po stejné silnici vůz jedoucí v protisměru. V neposlední řadě mohou být informace o řidiči jedoucím v protisměru odeslány do asistenčního střediska jako „vozidlo v protisměru“ a přidány do „varovného řetězce“. Tím jsou informace dostupné pro všechny ostatní účastníky silničního provozu během několika minut.
Cílem systému je zabránit řidičům v jízdě v protisměru. Systém využívá údaje navigačního systému – které mohou být doplněny rozpoznáním dopravního značení – k identifikaci řidiče potenciálně směřujícího do protisměru. Řidič je varován před možným nebezpečím akustickými a vizuálními signály na přístrojové desce nebo na head-up displeji.
V případě, že se chce řidič připojit na silnici nebo vjet do jednosměrné ulice ve špatném směru, zůstává hlavní prioritou varování ostatních motoristů, pomocí tzv. Car2Xcommunication. Ve výzkumných projektech může být řidič v protisměru určen za využití mapy na displeji navigačního systému. Části vozovky, na nichž se provinilec právě nachází, jsou zvýrazněny, systém doplňuje data z navigačního systému pozicí, směrem a rychlostí vozidla jedoucího v protisměru. Tyto informace mohou být také zobrazovány na head-up displeji v pravidelných intervalech – tak dlouho, dokud zůstává vozidlo jedoucí v protisměru na nesprávné straně silnice. Frekvence akustického a vizuálního varování je odstupňována ve třech úrovních – od vozidla v protisměru v této oblasti až po vozidlo v protisměru bezprostředně před vaším vozidlem.
Informace o řidiči v protisměru je vysílána na dvou komunikačních kanálech. Rychlý, s maximálním aktuálním dosahem 600 metrů, je kanál vozidlo-vozidlo (Car2Car), který se používá pro identifikaci vozidla v bezprostřední blízkosti. Zatímco úlohou komunikačního kanálu infrastruktury vozu (Car2Infrastructure) je přinášet informace o ostatních vozidlech v širší oblasti. Vozidlo jedoucí v protisměru posílá svou pozici asistenčnímu středisku, které předává varování všem ostatním vozidlům. Asistenční středisko může dodávat data přímo policii a médiím, což zkrátí čas, v němž může být řidič jedoucí v protisměru odhalen ostatními motoristy. Jen jedno vozidlo vybavené touto technologií zkracuje „varovný řetězec“ a přináší informace prospěšné všem řidičům, ať je přijímají prostřednictvím komunikace vozidlo-vozidlo nebo z rozhlasového dopravního zpravodajství.
JL, 12.11.2007
Pro každého je řidič jedoucí proti vám doslova noční můrou. Na reagování máte pouze zlomky sekundy.
Aby se zabránilo jízdě ve špatném směru nebo aby byli varováni ostatní řidiči v počátečním stádiu, vyvinulo BMW Group nový asistenční systém řidiče. Při používání navigačního systému rozpozná informační systém řidiče jedoucího v protisměru. Když se snaží vjet na silnici ve špatném směru, tak spustí akustické a vizuální varování. Kromě toho může informační systém řidiče jedoucího v protisměru využívat také komunikaci s okolními vozidly k varování ostatních, pokud se blíží po stejné silnici vůz jedoucí v protisměru. V neposlední řadě mohou být informace o řidiči jedoucím v protisměru odeslány do asistenčního střediska jako „vozidlo v protisměru“ a přidány do „varovného řetězce“. Tím jsou informace dostupné pro všechny ostatní účastníky silničního provozu během několika minut.
Cílem systému je zabránit řidičům v jízdě v protisměru. Systém využívá údaje navigačního systému – které mohou být doplněny rozpoznáním dopravního značení – k identifikaci řidiče potenciálně směřujícího do protisměru. Řidič je varován před možným nebezpečím akustickými a vizuálními signály na přístrojové desce nebo na head-up displeji.
V případě, že se chce řidič připojit na silnici nebo vjet do jednosměrné ulice ve špatném směru, zůstává hlavní prioritou varování ostatních motoristů, pomocí tzv. Car2Xcommunication. Ve výzkumných projektech může být řidič v protisměru určen za využití mapy na displeji navigačního systému. Části vozovky, na nichž se provinilec právě nachází, jsou zvýrazněny, systém doplňuje data z navigačního systému pozicí, směrem a rychlostí vozidla jedoucího v protisměru. Tyto informace mohou být také zobrazovány na head-up displeji v pravidelných intervalech – tak dlouho, dokud zůstává vozidlo jedoucí v protisměru na nesprávné straně silnice. Frekvence akustického a vizuálního varování je odstupňována ve třech úrovních – od vozidla v protisměru v této oblasti až po vozidlo v protisměru bezprostředně před vaším vozidlem.
Informace o řidiči v protisměru je vysílána na dvou komunikačních kanálech. Rychlý, s maximálním aktuálním dosahem 600 metrů, je kanál vozidlo-vozidlo (Car2Car), který se používá pro identifikaci vozidla v bezprostřední blízkosti. Zatímco úlohou komunikačního kanálu infrastruktury vozu (Car2Infrastructure) je přinášet informace o ostatních vozidlech v širší oblasti. Vozidlo jedoucí v protisměru posílá svou pozici asistenčnímu středisku, které předává varování všem ostatním vozidlům. Asistenční středisko může dodávat data přímo policii a médiím, což zkrátí čas, v němž může být řidič jedoucí v protisměru odhalen ostatními motoristy. Jen jedno vozidlo vybavené touto technologií zkracuje „varovný řetězec“ a přináší informace prospěšné všem řidičům, ať je přijímají prostřednictvím komunikace vozidlo-vozidlo nebo z rozhlasového dopravního zpravodajství.
JL, 12.11.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout