Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

BMW řady 5 - crash test s přednárazovým systémem.

Až do současnosti byly nárazové testy prověřující tuhost struktury vozu i účinnost zádržných systémů prováděny bez použití brzdové soustavy. Avšak v moderních automobilech, jako je BMW řady 5 a řady 7, jsou přítomny aktivní systémy varující řidiče před nebezpečně rychle se blížící překážkou, připravené použitím brzdové soustavy snížit následky nárazu.

V budoucích nárazových testech se počítá s tím, že právě tyto aktivní bezpečnostní systémy budou rovněž testovány. S předstihem tento test provedla německá společnost DEKRA v Neumünsteru nedaleko Hamburku, během nějž použila nové BMW 530d.
Přednárazový aktivní bezpečnostní systém, který se používá například v novém BMW řady 5 a spolupracuje mj. se systémem adaptivního tempomatu ACC, pracuje ve dvou stupních. Při rozpoznání nebezpečně rychle se blížící překážky před vozem automobil svého řidiče varuje rozsvícením symbolu červeného vozidla na přístrojové desce nebo na Head-Up displeji. Současně s tím se mírně zvýší tlak v brzdové soustavě, čímž se zajistí její rychlejší reakce na očekávaný začátek intenzivního brzdění.
V případě, že ohrožení přetrvává, nastupuje systém do druhé fáze. V tom okamžiku, kdy už je potřeba rychlá reakce řidiče, navíc k vizuálnímu upozornění zazní akustický signál. V případě, že řidič stále nereaguje, automobil po dobu 1,2 sekundy začne mírně brzdit, což předchází očekávanému stisknutí brzdy řidičem.
Když ale automobil zjistí, že již seberychlejší reakce řidiče není schopna odvrátit náraz do překážky, automobil zahájí intenzivní krizové brzdění. To sice není schopné kolizi zabránit, avšak účinně sníží nárazovou rychlost.
Stejně jako ve standardním nárazovém testu EuroNCAP, tak i test společnosti DEKRA proběhl v rychlosti 64 km/h se 40procentním předsazením vozu do deformovatelné překážky. BMW 530d po rozjetí na danou rychlost začalo podle výše popsaného scénáře samočinně brzdit, čímž snížilo nárazovou rychlost na 40 km/h. Zmenšení rychlosti nárazu samozřejmě přineslo významnou minimalizaci následků na posádku automobilu.
Předchozí nárazové testy nebraly v úvahu aktivní přednárazové bezpečnostní systémy moderních automobilů. Právě tento test společnosti DEKRA, podporovaný BMW, je prvním krokem ke změně testovacích procedur. Současně ukazuje, že význam vyspělých bezpečnostních systémů, v jejichž vývoji má značka BMW nezaměnitelné postavení, je nesmírně důležitý. Je nepochybné, že množství těchto systémů se bude v budoucnu jen zvětšovat.


JL, 28.5.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar