Autosalon nejsou jen automobily
Desítky nablýskaných automobilů sériových i studií, které se nikdy vyrábět nebudou, světové premiéry, na pět tisíc novinářů z celého světa, stovky zástupců automobilek, setkání s nejvyššími představiteli automobilového průmyslu, půvabné hostesky – to jsou dva novinářské dny na autosalonu v Ženevě.
V posledních letech autosalony tak trochu ztratily svůj půvab, neboť opravdových překvapení bychom spočítali na prstech jedné ruky. Firmy už dnes nečekají na výstavy, ale své novinky prezentují během celého roku. Podle fotografie si sice uděláte obrázek o novém automobilu, ale osahat si jej „in-natura“ je přeci jen o něčem jiném. Mnohdy pak změníte na věc názor. Takřka do všech automobilů lze usednout a pořádně prozkoumat, někdy si však musíte vystát frontu a obrnit se trpělivostí (stejně jako při fotografování), protože zájemců o nejzajímavější exponáty je mnoho.
Nejpilnějšími novináři, i když v mnoha případech lze vůbec pochybovat, zda se jedná o opravdové zástupce sedmé velmoci, (spíš jde často o prodloužené ruce japonských firem) patří bezpochyby Japonci. S metrem v ruce, fotoaparátem a předem připravenými tabulkami neustále něco přeměřují, fotí si nejmenší detaily a vše pak poctivě zapisují. My jsme takovou partičku sledovali u nové Škody Superb, kde studovali systém otevírání kapoty zavazadlového prostoru. – český patent. Potkáte je na každém na kroku, hlavně ale u evropských značek.
Obdiv zasluhují novináři, kteří všechno zastanou sami. Jeden si byl sám sobě kameramanem i modelátorem s patřičnými grimasami.
Pokud si máte všechno prohlédnout a pořídit fotografie, máte dva dny co dělat. Jak známo při práci vyhladne a vyprahne, ale i na to vystavovatelé pamatují, a na svých stáncích poskytují po celý den občerstvení. Na snídani si skočíte třeba k Opelu, v poledne na bavorskou klobásku k Audi, na pivo ke škodovce nebo k BMW, na dobrou kávu k Alfě Romeo nebo Maserati. Víc toho ani nestihnete. Na jednom stánku to vypadalo jako v chemické laboratoři, kde se však neprováděly pokusy, ale míchaly jakési nápoje. Raději jsme s díky odmítli.
Při troše štěstí můžete prohodit pár slov se Sebastienem Loebem, který přiletěl do Ženevy přímo z Mexika, kde vyhrál soutěž mistrovství světa. Nechyběl ani jeho týmový kolega Dani Sordo. Setkali jsme se rovněž s populárním Hansem Stuckem, jedním z nejlepších jezdců cestovních automobilů, který i ve 56 letech dokáže pořádně zatopit o dvě generaci mladší konkurenci na Severní smyčce Nürburgringu, nejtěžší trati světa. Autosalon si nenechá ujít ani třeba Jackie Stewart nebo Jean Alesi a mnoho dalších zajímavých postav automobilového průmyslu.
A co nás zaujalo nejvíce? Těžko říct, u každé firmy lze najít něco zajímavého. Hodně se líbil nový Ford Fiesta nebo Kuga, s napětím očekáváme vlastnosti prvního dieselu boxer od Subaru (škoda, že se neobjeví místo v Legay nebo v Outbacku v nějakém modernějším modelu).Citroën vsadil na velký C5, Lancia Delta už zdaleka není sportovním vozem, ale míří k zákazníkům vyhledávající luxus, Opel Meriva se snaží upoutat konceptem dveří. Hodně se diskutovalo na stánku indické firmy Tata, neboť ne každý si mohl dovolit zajet do Dillí a podívat se na nejlevnější automobil Nano. A tak bychom mohli pokračovat, neradi bychom na někoho zapomněli. O nejzajímavějších automobilech vás budeme průběžně informovat.
V poslední době se „všechno točí“ kolem emisí CO2 a s tím související ochraně životního prostředí, které bychom si měli chránit, to je bez diskusí, ale všeho s mírou. Už nám to připadá, že se kolem hybridů dělá až moc velký „humbuk“. Ruku na srdce, kdo zamořuje ovzduší víc – automobily nebo průmysl, letadla apod. Osobní automobily představují jen nepatrné procento celkového znečištění, ale bohužel jsou nejvíce vidět. A proto jsou trnem v oku politiků a ekologů. Nějak si neumíme představit hybridní nákladní automobil nebo letadla. Pánové Benz, Daimler, Maybach nebo Otto a další by se jistě dneska nestačili dovit, jak se začíná „opovrhovat“ jejich úžasnými vynálezy.
Naštěstí na vás občas dýchne i trocha nostalgie, jako třeba u značky Mini, kde se pouštěly ještě klasické gramofonové desky. To byl vlastně takový malý ostrůvek v přetechnizovaném světě.
Jindřich Lasík, 7.3.2008
Nejpilnějšími novináři, i když v mnoha případech lze vůbec pochybovat, zda se jedná o opravdové zástupce sedmé velmoci, (spíš jde často o prodloužené ruce japonských firem) patří bezpochyby Japonci. S metrem v ruce, fotoaparátem a předem připravenými tabulkami neustále něco přeměřují, fotí si nejmenší detaily a vše pak poctivě zapisují. My jsme takovou partičku sledovali u nové Škody Superb, kde studovali systém otevírání kapoty zavazadlového prostoru. – český patent. Potkáte je na každém na kroku, hlavně ale u evropských značek.
Obdiv zasluhují novináři, kteří všechno zastanou sami. Jeden si byl sám sobě kameramanem i modelátorem s patřičnými grimasami.
Pokud si máte všechno prohlédnout a pořídit fotografie, máte dva dny co dělat. Jak známo při práci vyhladne a vyprahne, ale i na to vystavovatelé pamatují, a na svých stáncích poskytují po celý den občerstvení. Na snídani si skočíte třeba k Opelu, v poledne na bavorskou klobásku k Audi, na pivo ke škodovce nebo k BMW, na dobrou kávu k Alfě Romeo nebo Maserati. Víc toho ani nestihnete. Na jednom stánku to vypadalo jako v chemické laboratoři, kde se však neprováděly pokusy, ale míchaly jakési nápoje. Raději jsme s díky odmítli.
Při troše štěstí můžete prohodit pár slov se Sebastienem Loebem, který přiletěl do Ženevy přímo z Mexika, kde vyhrál soutěž mistrovství světa. Nechyběl ani jeho týmový kolega Dani Sordo. Setkali jsme se rovněž s populárním Hansem Stuckem, jedním z nejlepších jezdců cestovních automobilů, který i ve 56 letech dokáže pořádně zatopit o dvě generaci mladší konkurenci na Severní smyčce Nürburgringu, nejtěžší trati světa. Autosalon si nenechá ujít ani třeba Jackie Stewart nebo Jean Alesi a mnoho dalších zajímavých postav automobilového průmyslu.
A co nás zaujalo nejvíce? Těžko říct, u každé firmy lze najít něco zajímavého. Hodně se líbil nový Ford Fiesta nebo Kuga, s napětím očekáváme vlastnosti prvního dieselu boxer od Subaru (škoda, že se neobjeví místo v Legay nebo v Outbacku v nějakém modernějším modelu).Citroën vsadil na velký C5, Lancia Delta už zdaleka není sportovním vozem, ale míří k zákazníkům vyhledávající luxus, Opel Meriva se snaží upoutat konceptem dveří. Hodně se diskutovalo na stánku indické firmy Tata, neboť ne každý si mohl dovolit zajet do Dillí a podívat se na nejlevnější automobil Nano. A tak bychom mohli pokračovat, neradi bychom na někoho zapomněli. O nejzajímavějších automobilech vás budeme průběžně informovat.
V poslední době se „všechno točí“ kolem emisí CO2 a s tím související ochraně životního prostředí, které bychom si měli chránit, to je bez diskusí, ale všeho s mírou. Už nám to připadá, že se kolem hybridů dělá až moc velký „humbuk“. Ruku na srdce, kdo zamořuje ovzduší víc – automobily nebo průmysl, letadla apod. Osobní automobily představují jen nepatrné procento celkového znečištění, ale bohužel jsou nejvíce vidět. A proto jsou trnem v oku politiků a ekologů. Nějak si neumíme představit hybridní nákladní automobil nebo letadla. Pánové Benz, Daimler, Maybach nebo Otto a další by se jistě dneska nestačili dovit, jak se začíná „opovrhovat“ jejich úžasnými vynálezy.
Naštěstí na vás občas dýchne i trocha nostalgie, jako třeba u značky Mini, kde se pouštěly ještě klasické gramofonové desky. To byl vlastně takový malý ostrůvek v přetechnizovaném světě.
Jindřich Lasík, 7.3.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















