Autosalon Brno ve dnech 4. až 14. června
Automobilový průmysl prochází v současné době nelehkým obdobím. Krizové scénáře se nevyhýbají ani našemu území. Firmy musejí vyrábět, prodejci potřebují zákazníky. I přes všechny problémy, které se již dnes ukazují, nebo nás ještě čekají, je potřeba hledat také řešení.
Ceny a nabídky jednotlivých značek automobilů jsou dnes nastaveny velmi příznivě. Podle předpokladů se rok 2009 stane jedním z nejvýhodnějších období pro nákup nového osobního automobilu. Prodejci nových vozidel vzhledem k současné situaci přicházejí se zcela novými a pro zákazníky výhodnými nabídkami, a to včetně cen. Dokladem o tom, že cenová a akční nabídka má skutečně přímý vliv na prodeje osobních automobilů pro fyzické osoby, jsou čísla ze statistik, kdy se jen v prosinci 2008 zvýšil oproti stejnému měsíci v roce předcházejícím počet prodaných nových vozidel do rukou soukromníků o 41 %.
Od 4. do 14. června (první dva dny jsou určeny odborníkům a mediím) se v Brně uskuteční po dvou letech opět Mezinárodní autosalon osobních vozidel, který jistě nabídne opět zajímavou přehlídku automobilových dnech, byť již dnes je jisté, že ne všechny značky zde budou zastoupeny.
Brněnské výstaviště v současné době nabízí jeden z nejmodernějších evropských výstavních areálů. V době konání autosalonu bude mít svou premiéru pavilon P, který rozšíří výstavní prostor o plochu přesahující 15 000 m².
Nové automobily lepší ve všech směrech
I přes snahu naší legislativy ke zvrácení nepříznivého stavu stáří vozidel, máme stále jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Optimální stáří osobních automobilů se pohybuje v rozmezí 8 až 10 let, což je stav ve většině vyspělých zemí. Situace v ČR je ale v současné době taková, že místo, aby se k této optimální hodnotě stáří vozového parku postupně blížilo, od roku 1999 prakticky stagnuje a dosahuje úrovně zhruba 14 let. V roce 2008 byl zaregistrován rekordní počet dovezených ojetých osobních automobilů – 230 974 kusů v dosud tradičním složení – přibližně 29 % vozidla do stáří 5 let, 42 % vozidla 5 – 10 let, 29 % vozidla nad 10 let.
Starší automobily nemohou dosahovat současných bezpečnostních standardů. Systémy ABS, stabilizační systémy, brzdové asistenty, větší počet airbagů a další systémy se dnes stále častěji objevují i u vozidel v nižších kategoriích. Vývojová střediska a týmy techniků intenzivně pracují například na tzv. „senzitivním automobilu“. Ten bude disponovat senzory a elektronickými systémy, které monitorují a vyhodnocují situaci na silnici, včas rozeznají nebezpečné situace a podporují rychlou reakci řidiče. Mnohé z jednotlivě použitých systémů se již dnes montují do vozidel i v sériové výrobě.
Země Evropské unie stále častěji motivují občany, aby ekologicky likvidovali staré osobní automobily a nahrazovali je novými. Je snaha vyřadit z provozu automobily, které poškozují životní prostředí (emise,CO2) nebo podpora domácí ekonomické situace.
Jak takové pobídky vypadají? Například na zasedání Evropské asociace automobilových výrobců ACEA prezentovalo své systémy pobídek již třináct zemí EU. Jedná se o intenzivní, časově ohraničené kampaně. V minulosti měly velký úspěch v Itálii a Francii. Vůbec nejvíce starých automobilů bylo odstraněno během desetileté (1997 až 2007) kampaně ve Španělsku – 3,3 mil vozů ve stáří nad 10 let.
V současné době probíhají kampaně např. v Portugalsku (pobídka 1000 EUR při náhradě vozu nad 10 let), od letošního roku se bude opakovat pobídková kampaň v Rumunsku (minimální stáří vozu 12 let, pobídka 790 EUR). Nově se připravuje pobídka i v Německu, zatímco u nás se o ničem takovém nemluví.
Určitý optimismus pro český trh v roce 2009 sebou nese i skutečnost, že standardní procento roční obměny vozového parku se v evropských zemích pohybuje kolem 10 % - v ČR cca 3,3 %. Lze předpokládat, že potenciál pro prodej automobilů na českém trhu je poměrně značně vysoký.
Doprovodný program
Automobilové výstavy v Brně se za dobu své existence staly významnými společenskými událostmi. Kromě jiného jsou místem, kde se setkávají a diskutují odborníci z automobilového průmyslu, z oblasti obchodu, ale i dalších odvětví. K tomu slouží bohatý doprovodný program a série mezinárodních setkání a konferencí. Mezi nejvýznamnější budou patřit akce Brnosafety 2009 – zaměřující se na bezpečnost silničního provozu, Století autoškolství v českých zemích, Autosympo 2009 se zaměřením na ekologickou likvidaci autovraků nebo Petrol 2009 (moderní motorová paliva, maziva a tech.kapaliny).
Doprovodný program pro veřejnost bude opět zaměřen na bezpečnost na silnicích včetně dětí. Hasiči předvedou ukázku hašení vozu a následné vyproštění osob. Zdravotní záchranná služba poučí jak resuscitovat osoby po vyproštění z vozu apod.
Doprovodná výstava „Století autoškolství v českých zemích“, si dává za cíl představit historii i současnost výchovy a vzdělávání řidičů motorových vozidel. Chybět nebudou jízdy zručnosti (autoškoly, off-roady), kluzná fólie, možnost vyzkoušení automobilu s ručním ovládáním určeného pro vozíčkáře, invalidní vozíky, čtyřkolky, el.vozíky k zapůjčení pro návštěvníky atd. Pavilon Z bude vyhrazen tuningu, motorsport a historickým automobilům.
JL, 23.1.2009
Od 4. do 14. června (první dva dny jsou určeny odborníkům a mediím) se v Brně uskuteční po dvou letech opět Mezinárodní autosalon osobních vozidel, který jistě nabídne opět zajímavou přehlídku automobilových dnech, byť již dnes je jisté, že ne všechny značky zde budou zastoupeny.
Brněnské výstaviště v současné době nabízí jeden z nejmodernějších evropských výstavních areálů. V době konání autosalonu bude mít svou premiéru pavilon P, který rozšíří výstavní prostor o plochu přesahující 15 000 m².
Nové automobily lepší ve všech směrech
I přes snahu naší legislativy ke zvrácení nepříznivého stavu stáří vozidel, máme stále jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Optimální stáří osobních automobilů se pohybuje v rozmezí 8 až 10 let, což je stav ve většině vyspělých zemí. Situace v ČR je ale v současné době taková, že místo, aby se k této optimální hodnotě stáří vozového parku postupně blížilo, od roku 1999 prakticky stagnuje a dosahuje úrovně zhruba 14 let. V roce 2008 byl zaregistrován rekordní počet dovezených ojetých osobních automobilů – 230 974 kusů v dosud tradičním složení – přibližně 29 % vozidla do stáří 5 let, 42 % vozidla 5 – 10 let, 29 % vozidla nad 10 let.
Starší automobily nemohou dosahovat současných bezpečnostních standardů. Systémy ABS, stabilizační systémy, brzdové asistenty, větší počet airbagů a další systémy se dnes stále častěji objevují i u vozidel v nižších kategoriích. Vývojová střediska a týmy techniků intenzivně pracují například na tzv. „senzitivním automobilu“. Ten bude disponovat senzory a elektronickými systémy, které monitorují a vyhodnocují situaci na silnici, včas rozeznají nebezpečné situace a podporují rychlou reakci řidiče. Mnohé z jednotlivě použitých systémů se již dnes montují do vozidel i v sériové výrobě.
Země Evropské unie stále častěji motivují občany, aby ekologicky likvidovali staré osobní automobily a nahrazovali je novými. Je snaha vyřadit z provozu automobily, které poškozují životní prostředí (emise,CO2) nebo podpora domácí ekonomické situace.
Jak takové pobídky vypadají? Například na zasedání Evropské asociace automobilových výrobců ACEA prezentovalo své systémy pobídek již třináct zemí EU. Jedná se o intenzivní, časově ohraničené kampaně. V minulosti měly velký úspěch v Itálii a Francii. Vůbec nejvíce starých automobilů bylo odstraněno během desetileté (1997 až 2007) kampaně ve Španělsku – 3,3 mil vozů ve stáří nad 10 let.
V současné době probíhají kampaně např. v Portugalsku (pobídka 1000 EUR při náhradě vozu nad 10 let), od letošního roku se bude opakovat pobídková kampaň v Rumunsku (minimální stáří vozu 12 let, pobídka 790 EUR). Nově se připravuje pobídka i v Německu, zatímco u nás se o ničem takovém nemluví.
Určitý optimismus pro český trh v roce 2009 sebou nese i skutečnost, že standardní procento roční obměny vozového parku se v evropských zemích pohybuje kolem 10 % - v ČR cca 3,3 %. Lze předpokládat, že potenciál pro prodej automobilů na českém trhu je poměrně značně vysoký.
Doprovodný program
Automobilové výstavy v Brně se za dobu své existence staly významnými společenskými událostmi. Kromě jiného jsou místem, kde se setkávají a diskutují odborníci z automobilového průmyslu, z oblasti obchodu, ale i dalších odvětví. K tomu slouží bohatý doprovodný program a série mezinárodních setkání a konferencí. Mezi nejvýznamnější budou patřit akce Brnosafety 2009 – zaměřující se na bezpečnost silničního provozu, Století autoškolství v českých zemích, Autosympo 2009 se zaměřením na ekologickou likvidaci autovraků nebo Petrol 2009 (moderní motorová paliva, maziva a tech.kapaliny).
Doprovodný program pro veřejnost bude opět zaměřen na bezpečnost na silnicích včetně dětí. Hasiči předvedou ukázku hašení vozu a následné vyproštění osob. Zdravotní záchranná služba poučí jak resuscitovat osoby po vyproštění z vozu apod.
Doprovodná výstava „Století autoškolství v českých zemích“, si dává za cíl představit historii i současnost výchovy a vzdělávání řidičů motorových vozidel. Chybět nebudou jízdy zručnosti (autoškoly, off-roady), kluzná fólie, možnost vyzkoušení automobilu s ručním ovládáním určeného pro vozíčkáře, invalidní vozíky, čtyřkolky, el.vozíky k zapůjčení pro návštěvníky atd. Pavilon Z bude vyhrazen tuningu, motorsport a historickým automobilům.
JL, 23.1.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout