Volvo - crash test s elektromobilem
Na Detroitském autosalonu Volvo neobvyklým způsobem otevírá důležitou problematiku bezpečnosti elektromobilů. Na stánku je vystaveno Volvo C30 Electric po čelním nárazu v rychlosti 64 km/h.
Vůz měl při testování v nárazové laboratoři Volvo plně nabitou baterii a jednalo se o tzv. předsazený náraz, kdy 40 procent šířky přídě narazilo v rychlosti 64 km/h do bariéry.
Konstrukce elektromobilu se od běžného automobilu značně liší – a nové komponenty přinášejí řadu nových problémů v oblasti bezpečnosti.
Aby mohlo Volvo C30 Electric dosáhnout dojezdu až 150 km, muselo být vybaveno svazkem baterií o hmotnosti ca 300 kg, který v porovnání s běžnou palivovou nádrží zabírá více místa. Spalovací motor pod kapotou je naopak nahrazen mnohem menším a lehčím elektromotorem. Vozidlo je navíc vybaveno 400 V vysokonapěťovou soustavou.
Baterie jsou umístěny v prostoru, kde se běžně nachází palivová nádrž, a pod středovým tunelem. Všechny baterie jsou pevně zapouzdřeny. Nosníky a další části konstrukce karoserie kolem svazku baterií jsou vyztuženy. Všechny kabely jsou z důvodu zajištění maximální ochrany stíněny.
Čidlo nárazu umístěné v automobilu ovládá také pojistky. V případě nehody je během 50 milisekund odpojen přívod proudu, a to stejným signálem, jaký aktivuje airbagy. Systém obsahuje několik pojistek, které odpojí přívod proudu v případě zkratu – například pokud se poškozený kabel dostane do kontaktu s rámem karoserie.
Nárazové testy jsou součástí programu zkoušek, který zahrnuje také velký počet virtuálních (simulovaných) nárazů. Jednotlivé komponenty a systémy jsou navíc testovány samostatně. Kromě testů simulujících čelní náraz byl model C30 Electric podroben dalším typům nárazů, jako jsou náraz z boku či zezadu. Program testů také zahrnuje čelní a boční náraz do tuhého sloupu. Cílem těchto zkoušek je zajistit, aby automobil při nehodách, ke kterým v běžném provozu dochází nejčastěji, své posádce poskytl nejlepší možnou ochranu.
Volvo C30 Electric představuje pouze jeden pilíř v oblasti vývoje elektromobilů ve společnosti Volvo Cars. V roce 2012 Volvo v Evropě představí plug-in hybrid s dieselovým motorem, který bude sloužit jako záloha elektrického motoru. Tím dojde ke snížení emisí na méně než 50 g CO2 na kilometr. Později bude plug-in hybrid uveden také na trh ve Spojených státech. Tamní verze bude vybavena elektrickým pohonem a záložním benzínovým motorem. Třetím pilířem je využití vozů s hybridním hnacím ústrojím a prodloužení jejich dojezdu na litr paliva díky připravované generaci motorů Volvo s nižším objemem (tzv. downsizing).
JL,19.1.2011
Konstrukce elektromobilu se od běžného automobilu značně liší – a nové komponenty přinášejí řadu nových problémů v oblasti bezpečnosti.
Aby mohlo Volvo C30 Electric dosáhnout dojezdu až 150 km, muselo být vybaveno svazkem baterií o hmotnosti ca 300 kg, který v porovnání s běžnou palivovou nádrží zabírá více místa. Spalovací motor pod kapotou je naopak nahrazen mnohem menším a lehčím elektromotorem. Vozidlo je navíc vybaveno 400 V vysokonapěťovou soustavou.
Baterie jsou umístěny v prostoru, kde se běžně nachází palivová nádrž, a pod středovým tunelem. Všechny baterie jsou pevně zapouzdřeny. Nosníky a další části konstrukce karoserie kolem svazku baterií jsou vyztuženy. Všechny kabely jsou z důvodu zajištění maximální ochrany stíněny.
Čidlo nárazu umístěné v automobilu ovládá také pojistky. V případě nehody je během 50 milisekund odpojen přívod proudu, a to stejným signálem, jaký aktivuje airbagy. Systém obsahuje několik pojistek, které odpojí přívod proudu v případě zkratu – například pokud se poškozený kabel dostane do kontaktu s rámem karoserie.
Nárazové testy jsou součástí programu zkoušek, který zahrnuje také velký počet virtuálních (simulovaných) nárazů. Jednotlivé komponenty a systémy jsou navíc testovány samostatně. Kromě testů simulujících čelní náraz byl model C30 Electric podroben dalším typům nárazů, jako jsou náraz z boku či zezadu. Program testů také zahrnuje čelní a boční náraz do tuhého sloupu. Cílem těchto zkoušek je zajistit, aby automobil při nehodách, ke kterým v běžném provozu dochází nejčastěji, své posádce poskytl nejlepší možnou ochranu.
Volvo C30 Electric představuje pouze jeden pilíř v oblasti vývoje elektromobilů ve společnosti Volvo Cars. V roce 2012 Volvo v Evropě představí plug-in hybrid s dieselovým motorem, který bude sloužit jako záloha elektrického motoru. Tím dojde ke snížení emisí na méně než 50 g CO2 na kilometr. Později bude plug-in hybrid uveden také na trh ve Spojených státech. Tamní verze bude vybavena elektrickým pohonem a záložním benzínovým motorem. Třetím pilířem je využití vozů s hybridním hnacím ústrojím a prodloužení jejich dojezdu na litr paliva díky připravované generaci motorů Volvo s nižším objemem (tzv. downsizing).
JL,19.1.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











