Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

ŠKODA a Volkswagen slaví 25. výročí spojení

Před 25 lety byly položeny základy mimořádně úspěšné spolupráce. Dne 16. dubna 1991 bylo oficiálně odstartováno partnerství mezi koncernem Volkswagen a automobilkou ŠKODA. V následujícím čtvrt století se tradiční česká automobilka rozvinula z lídra domácího trhu v mezinárodně úspěšného výrobce.

Slavnosti v reprezentativním Laurin & Klement Fóru firemního ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi se zúčastnilo zhruba 500 pozvaných hostů, reprezentantů politického, ekonomického a společenského života.

„ŠKODA patří k automobilkám s nejbohatší tradicí a díky silnému týmu spolupracovníků dosáhla za uplynulé čtvrtstoletí skutečně mimořádného úspěchu,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO, a dodává: „Z původní společnosti, která na počátku 90. let nabízela jednu modelovou řadu a vyráběla 170 000 vozidel ročně je dnes silná, mezinárodně úspěšná společnost, nabízející 6 modelových řad ve více než 40 variantách. Dnes ročně vyrábíme přes jeden milion vozů ve 14 závodech na dvou kontinentech a jsme zastoupeni na více než 100 trzích světa. Tyto úspěchy jsou zásluhou dobré spolupráce mezi automobilkou ŠKODA a koncernem Volkswagen, ale zejména týmu vysoce kompetentních a motivovaných zaměstnanců a spolupracovníků naší automobilky.“

V roce 1990 se československé vládě přihlásilo několik automobilek ze západní Evropy i ze zámoří se zájmem o tradiční značku, jejíž kořeny sahají až do roku 1895. Vláda po náročném výběru a zvážení nabídek schválila fúzi automobilky ŠKODA s koncernem Volkswagen. Ten byl v té době již jasně největším výrobcem aut v Evropě a v rámci strategického partnerství oceňoval vzdělaný, kreativní a motivovaný tým zaměstnanců i tradiční českou zručnost a inženýrský um.

Dne 28. března 1991 podepsali český ministr průmyslu Jan Vrba a Dr. Carl Hahn, předseda představenstva koncernu Volkswagen, smlouvu o přijetí automobilky, tehdy nesoucí název ŠKODA, automobilová akciová společnost, do koncernu Volkswagen. Dne 16. dubna 1991 vstoupil dokument v platnost. Koncern Volkswagen následně svůj podíl postupně zvyšoval, až se stal 30. května roku 2000 stoprocentním vlastníkem akciové společnosti ŠKODA AUTO.

Dynamický rozvoj značky ŠKODA umožnil rozsáhlý koordinovaný investiční program. Od roku 1991 do března 2016 směřovalo do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšíření výrobních kapacit více než 300 miliard korun (zhruba 11 miliard eur). S 28.500 zaměstnanci je dnes ŠKODA AUTO jedním z největších a nejatraktivnějších zaměstnavatelů v České republice. Přitom byla výrobní základna v podobě tří tradičních českých závodů společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí rozšířena o další kapacity koncernu v Číně, Indii, v Rusku a na Slovensku. K tomu je nutno přičíst i montážní závody na Ukrajině a v Kazachstánu.

Srdce globálně úspěšné značky tepe i nadále v Mladé Boleslavi, v jednom z rodišť evropského automobilového průmyslu. Zde se již 121 let nachází sídlo společnosti a její hlavní výrobní závod. Zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement patří mezi průkopníky evropského automobilismu, kteří – nadšeni motorizovanou mobilitou na dvou a čtyřech kolech – roku 1895 položili základ dnešní automobilky.

ŠKODA je dnes jedním z pilířů české ekonomiky: roku 2015 generovala automobilka téměř 4,5 % českého HDP a vytvořila 8 % českého exportu. Značka přitom stále znovu dosahuje prodejních rekordů: V roce 2015 vzrostly prodeje o 1,8 procenta na 1.055.500 vozů (2014: 1.037.200). Tržby se zvýšily o 6,2 procenta na novou rekordní hodnotu 12,5 miliard eur (2014: 11,8 miliard eur), provozní zisk vzrostl o 12,0 procent na 915 milionů eur (2014: 817 milionů eur). Do konce března 2016 celosvětové prodeje značky ŠKODA vzrostly o 4,3 procenta na 276.600 vozů a dosáhly tak nové rekordní hodnoty za první tři měsíce roku.

Další impulzy pro růst výroby a prodeje budou spojený s modelovou ofenzívou v segmentu SUV. Jak by mohl vypadat designový jazyk značky ŠKODA v tomto celosvětově prosperujícím segmentu, ukázala studie ŠKODA VisionS, vystavená na letošním autosalonu v Ženevě. Sériový model pak bude mít světovou premiéru v září na autosalonu v Paříži.



Škoda 14.4.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar