Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Francie s novinkou pro průjezd motocyklů

Jedná se o experiment prováděný v 11 departmentech, ve kterých se obzvláště často vyskytují zácpy v době dopravních špiček. Motocykly o celkové šířce nepřesahující 1 metr mohou na vícepruhových směrově rozdělených silnicích projíždět mezi proudy automobilů.

Uvedené opatření by mělo zvýšit průjezdnost nejzatíženějších francouzských dopravních tepen. Současně by mělo zvýšit bezpečnost motocyklistů, kteří i v současné době projíždějí mezi proudy pomalu se šinoucích či stojících automobilů.

Nově zavedené výhody mohou využít jezdci na motocyklech o šířce nepřesahující jeden metr. Naopak se netýká jezdců na tříkolkách, motocyklech s postranním vozíkem či čtyřkolkách. Novinka je od prvního února zavedena v celkem 11 departmentech – v Paříži a jejím okolí (Ile-de-France), Gironde, Rhone a Bouches-du-Rhone. Platí na dálnicích či silnicích o alespoň dvou pruzích v jednom směru jízdy a současně v úsecích s povolenou max. rychlostí jízdy 70 - 130 km/h v místech s velkou hustotou provozu, kde se vozidla pohybují rychlostí nejvýše 50 km/h. Nelze ji tedy aplikovat při jízdě ve městech. Uvedená pozemní komunikace musí být vybavena pevnými středovými svodidly.


Jak se nové pravidlo používá


Na dvouproudých silnicích smějí motocyklisté projíždět mezi automobily uprostřed, tedy mezi pravým a levým pruhem. Na tříproudových silnicích opravňuje nové opatření jezdce v jedné stopě projíždět mezi vozidly jen mezi krajním levým a dvěma zbývajícími pravými pruhy. Takto projíždět mohou jen tam, kde je mezi automobily dostatečně velký boční odstup, v žádném případě si nesmějí průjezd vynucovat. Motocyklisté nesmějí jet rychleji než 50 km/h. V případě, že projíždějí úsekem, kde probíhají práce na silnici, případně kde je vozovka pokryta sněhem či náledím, je tento způsob jízdy zakázán. Při tomto způsobu jízdy se motocyklisté nesmějí navzájem předjíždět. Uvedené výhody smějí využít jen v případě, že je hustá doprava a žádný z proudů vozidel se nepohybuje rychlostí vyšší než 50 km/h. V opačném případě jsou povinni se plynule zařadit do pruhů mezi jedoucí automobily.


Na co by měli pamatovat řidiči automobilů


Automobilisté by měli na průjezd motocyklů pamatovat, a tedy mezi sebou ponechávat dostatečný boční odstup. Při jakékoliv změně směru jízdy musí pečlivě ve zpětných zrcátkách zkontrolovat prostor kolem vozidla a v dostatečném předstihu a míře použít příslušných ukazatelů změny směru jízdy. Zvláště pak by měli být opatrní při přejíždění z pruhu do pruhu a vyvarovat se bryskních jízdních manévrů. Vždy může být v bezprostřední blízkosti motocyklista. Jakmile se dají pomalu jedoucí automobily do pohybu a dosáhnou rychlosti nad 50 km/h, musí jejich řidiči pamatovat na umožnění plynulého a bezpečného zařazení svých jednostopých kolegů do příslušných pruhů.
Ve Francii je tradicí, že motocyklisté předjíždějí či míjejí pomalu jedoucí nebo stojící automobily mezi vyznačenými jízdními pruhy. Zahajovaný experiment se pokouší nastavit pravidla, která by měla vést ke zvýšení průjezdnosti vytížených vícepruhových komunikací a současně zajistit potřebnou bezpečnost silničního provozu. Pokud se osvědčí, stane se uvedený způsob jízdy součástí francouzských pravidel silničního provozu, a to nejspíše od roku 2020.

PR 28.1.2016








Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar