Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Elektrické kombi Voltavia a šílený Project X

Ve Francii vznikly rovnou dvě různé Škody Octavia s pohonem pouze na elektřinu. Podobnosti s aktuální čtvrtou generací byste v nich však hledali marně, jedná se totiž o takzvané restomody

Francouzský importér Škoda Auto vyhlásil netradiční soutěž Retrofit Challenge, při které měli účastníci za úkol nalézt původní Škodu Octavia z let 1959 až 1971, zrenovovat ji a vytvořit z ní takzvaný elektrický restomod, tedy vyjmout původní pohonné ústrojí a nahradit jej čistě elektrickým. Jinak byly požadavky poměrně volné, stačil dojezd na jedno nabití alespoň 180 kilometrů a dodržení stanoveného rozpočtu.



Realizace se nakonec dočkaly dva projekty. Jeden připomíná americký hot-rod, druhý zase jako by přijel z japonského anime. Oba vozy vznikly pod taktovkou francouzských motoristických médií ve spolupráci s dodavateli sportovních komponent.


Co je to restomod

Specifická forma úpravy klasického auta, kdy se pod původní karoserii nastěhuje moderní technika. Vznikne tak vůz s tradičním vzhledem a moderními jízdními vlastnostmi. Zpravidla se mění motor, převodovka, zavěšení kol, brzdová soustava a mnoho dalšího, včetně interiéru nebo materiálů karoserie. Častá je právě přestavba na elektrický pohon.


Prvním je elegantní projekt zvaný Voltavia, který je výsledkem práce Automobile Propre, internetového magazínu zaměřeného na e-mobilitu. Voltavia vychází z karosářské varianty combi a je postavena v souladu s francouzskou legislativou, proto se její design drží relativně při zemi a karoserie prošla jen pár úpravami pro optimalizaci aerodynamiky.



Lak v odstínu Explorer Green pochází z konceptu Škoda Vision 7S, který se představil v roce 2022. Interiér je vyvedený v kontrastní oranžové barvě a pro další zpříjemnění městské mobility se v zavazadelníku ukrývá elektrická koloběžka. Výkon elektromotoru činí 102 koní a dosahuje maximálního točivého momentu 220 Nm.


Zatímco Voltavia by teoreticky skutečně mohla jezdit po veřejných komunikacích, druhý projekt od televizní show Turbo je mnohem extrémnější. Tvůrci se spojili s týmem W-Autosport a Strate School of Design a výsledek pojmenovaný Project X připomíná závodní speciál. Jeho předlohu byste v něm na první pohled asi nepoznali, ačkoliv znalci jistě odhalí boční siluetu karosářské varianty sedan.
Project X je o celých 40 centimetrů širší než původní vůz a nabídne výkon 450 k. Ještě působivější je točivý moment, který dosahuje maxima 1000 Nm Postavit Project X trvalo přes tisíc hodin. Tvůrci se směrem k vozu nechali slyšet, že radikálnost a důraz na výkon mohou fungovat i v souladu s elektrifikací. Jejich výtvor pokrytý lakem Mamba Green z portfolia odstínů současných modelů škodovácké rodiny RS je toho důkazem.



Věděli jste, že…

První Škoda Octavia na elektřinu se představila již v roce 2010, příhodně také ve Francii na pařížském autosalonu. Vůz byl založen na druhé generaci Octavie a dostal název Green e-Line. Výsledek pomohl udělat první krůčky směrem k moderním elektromobilům značky Škoda. Baterie s kapacitou 26,5 kWh tehdy vozu umožňovaly dojezd až 150 kilometrů.




Škoda Auto 29.1.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar