Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

smart fortwo - lepší, než předtím

Každý, kdo jezdí se smartem, chce dokázat, že nepotřebuje velké auto, neboť do města je dvoumístné vozidlo přímo ideálním řešením, které nezná problémy s parkováním.

Nový smart fortwo je komfortnější, agilnější, bezpečnější a také ohleduplnější k životnímu prostředí. Až dosud bylo od roku 1998 prodáno na 800 tisíc smartů, v ČR pak 590, z toho 415 klasických modelů fortwo. Nyní přichází na trh modernizovaná verze.
Při vývoji druhé generace to neměli designéři lehké, pokud chtěli zachovat typický charakter předchozího modelu. Ale jedno bylo jasné – nový vůz musí být delší, především kvůli normám pasivní a aktivní bezpečnosti platných v USA, kam chce v roce 2008 začít smart své vozy vyvážet. A tak už nyní splňují přísné americké předpisy týkající se nárazových zkoušek. Aby vyhovoval novým předpisům ochrany chodců, bylo třeba vhodně upravit jeho čelní partii. Zákazník si může přiobjednat nové boční airbagy typu Head-Thorax, které zajišťují účinnější ochranu hlavy a hrudníku.
Větší komfort získal o 19,5 centimetrů prodlouženou karosérii na 2,70 metru, což vede ke větší ochraně chodců a ke snížení následků nárazu zezadu a navýšení objemu zavazadlového prostoru o 70 litrů na 220 litrů, při využití až po střechu má 340 litrů.
Ovšem tím se pro něj stává kritické příčné parkování, které bylo zpravidla trpěné, ale nikoliv oficiálně povolené.
Ačkoliv přepracovaný design dává novince svěží vzhled, tak si zachoval svůj nezaměnitelný charakter. Zadní víko zůstalo dvoudílné, a proto může být jeho spodní díl využit jako malá plošina pro jednodušší manipulaci se zavazadly.
Nejen zvnějšku, ale také v kabině zůstává smart fortwo samozřejmě klasickým dvoumístným smartem, což dokazují charakteristické vystouplé výdechy vzduchu a obdobně řešené přídavné přístroje kruhového tvaru nebo textilem potažené dveřní panely. Nechybějí bezpečnostní sedadla a zámek zapalování umístěný za volicí pákou.
Přístrojová se již nestáčí do oblouku směrem ke spolujezdci, ale je rovná, aby odpovídala požadavkům bezpečnostních norem v USA. Nové provedení je přehlednější a dodává pocit prostornosti.
Do sériové výbavy patří tuhý skelet, čelní airbagy, bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači síly, ESP, ABS a integrovaný brzdový asistent atd.
Vůz pohání nový zážehový tříválec Mitsubishi s litrovým objemem ve třech výkonových stupních, včetně přeplňované 62 kW a vznětový tříválec 0,8 litru. Na podzim doplní nabídku ještě verze Brabus o výkonu 72 kW.

Zážehové tříválce
Výkon45(61)/580052(71)/580062(84)/5250
Toč.mom.89/300092/4500120/3250
Rychlost145145145
Komb.spotř.4,74,74,9


Vznětový tříválec
Výkon: 33 kW (45 k) při 3800/min
Toč.moment: 110 N.m při 2000
Rychlost: 135 km/h
Kombin.spotřeba: 3,4 l/100 km


Rozměry: 2695 x 1559 x 1542 mm
Rozvor: 1867 mm
Palivová nádrž: 33 l

Pozn. Výkon – kW(k)/min, toč.moment – N.m/min, rychlost – km/h, kombinovaná spotřeba – l/100 km

Všechny motory, propojené s novou automatizovanou pětistupňovou převodovkou Getrag, namísto předchozí šestistupňové, jsou úspornější, přičemž další snížení paliva až o 13 procent slibuje provedení se startovacím generátorem, které bude k dispozici pro benzinovou verzi 52 kW. Jeho přednosti jsou zřetelné ve městě, a při častém zastavování a rozjíždění (Stop-and-Go), kdy se automaticky vypíná. Jakmile se řidič opět dotkne pedálu plynu, motor se nastartuje. S delším rozvorem se chová klidně, řízení je přímější, přepracovaný podvozek dostal jinou geometrii.
Kromě verze kupé se na trhu objeví také kabriolet s elektricky ovládanou střechou, a to i během jízdy při jakékoliv rychlosti. V základním provedení se kupé dodává s plastovou střechou, ve výbavě pulse a passion s panoramatickou střechou z polykarbonátu.
Model fortwo se vyrábí ve francouzském Hambachu, přičemž díky dodavatelským firmám, které operují přímo na místě, se výroba i montáž zkrátily o hodinu na 8, respektive 3,5 hodiny.
Základní cena zůstala zhruba na úrovni předchozích modelů – 257 000 (45 kW, pure). Nejdražší benzinové provedení (62 kW) přijde na 342 500 Kč, zatímco diesel se pohybuje od 294 000 Kč do 347 000 Kč. Za kabriolet se zaplatí 350 000 Kč až 426 500 (33 kW DCI).

Jindřich Lasík, 16.4.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar