Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

smart fortwo cdi jezdí za 3,3 litru

S vývojem nejmenšího vznětového motoru s přímým vstřikem paliva na světě, který je důkazem mistrovství jeho tvůrců, se stal nový smart fortwo cdi nejhospodárnějším sériově vyráběným automobilem se spalovacím motorem.

Dvoudveřový vůz s tříválcovým motorem cdi o výkonu 33 kW/45 k má podle normy spotřebu pouhých 3,3 l/100 km a s plnou nádrží ujede vzdálenost kolem 1000 kilometrů. S pouhými 88 gr/km má nejnižší emise CO2.
Přímý vstřik technologií common-rail nejnovější generace umožňuje dokonalejší proces spalování než motor cdi používaný u předchozího modelu. Již během nízkých otáček je pro vstřik k dispozici tlak až 1600 barů (dosud 1350 barů) a do spalovacích prostorů vstřikuje naftu prostřednictvím nově vyvinutých sedmiotvorových trysek. Zatímco výkon a točivý moment narůstají o 10 procent, současně klesá spotřeba o 13 procent. Podle jízdní situace a zatížení motoru dochází k recirkulaci až 60 procent ochlazených výfukových plynů, které se zavádějí zpět do spalovacích prostorů.
Vstřikování paliva probíhá ve dvou fázích, obdobně jako u motorů CDI sesterské značky Mercedes-Benz: několik milisekund před hlavním vstřikem je vstříknuto do spalovacích prostorů jen malé množství nafty, které se vznítí a předehřeje pracovní válec. Tento pilotní vstřik snižuje hlučnost hoření v celém procesu. Kolik paliva je zapotřebí a s jakým časovým odstupem má po pilotním vstřiku následovat hlavní vstřik, rozhoduje elektronický „mozek“ motoru cdi, což je výkonný mikropočítač, který má ve své režii veškeré dění kolem motoru.
Na spontánní odezvě motoru má zásluhu především kompaktní, ale výkonné turbodmychadlo umístěné ve výfukovém potrubí. Dmychadlo má sice průměr pouhých 33 mm, ale jeho otáčky jsou až 280 000/min a je schopno dosáhnout tlaku kolem 1200 milibarů. Motor tak dostává více vzduchu pro „dýchání“ a dovede již při nízkých otáčkách odevzdávat vysoký točivý moment: od 1500/min je k dispozici 85 Nm, což je více než tři čtvrtiny možného maxima. Takto vytvořený průběh točivého momentu je důležitým předpokladem pro radost z jízdy se vznětovým motorem.
Vpředu jsou trojúhelníková ramena, vzpěry McPherson a stabilizátor, vzadu
Náprava typu DeDion, vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. Brzdovou soustavu tvoří elektronický systém stabilizace ESP® s asistentem pro rozjezd, protiblokovací systém brzd ABS s elektronickým rozdělením brzdné síly, regulace prokluzu, elektronický brzdový asistent.
Nový smart fortwo cdi tak získává ve své automobilové třídě pozoruhodnou kombinaci agility, hospodárnosti a ekologického chování.


Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný tříválec
Objem: 799 cm³
Výkon: 33 kW/45 k při 3800/min
Točivý moment: 110 Nm při 2000-2500/min
Zrychlení 0 – 100 km/h: 19,8 s
Rychlost: 135 km/h
Spotřeba: 3,3 l/100 km
Rozměry: 2695 x 1559 x 1542 mm i
Rozvor: 1867 mm

JL, 30.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar