Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Znovuzrození roadsteru Allard

Roadster je mrtev, ať žije roadster. Po takřka padesáti letech opět ožívá britský dvoumístný sportovní automobil Allard J2X. Tvarově zůstává Angličan, vyráběný dnes v Kanadě, jako za starých časů, ovšem pod „plechem“ vládne moderní doba.

 

S pomocí počítačové techniky CAD vznikl v Kanadě zcela nový Allard J2X Mk1, který oproti svému vzoru přidal navíc nějaké ty centimetry v rozměrech. Tento nárůst je vlastně ústupkem na rostoucí požadavky moderních řidičů v oblasti bezpečnostních prvků.

Tvary Allarda zůstaly nostalgické, vpředu volná kola se separátními ochrannými plechy, vzadu opravdové blatníky po obou stranách doutníkové karoserie.

Náhradní kolo je umístěno vpravo vedle motorového prostoru.

Také v novodobém vydání je vybaven moderním zážehovým vidlicovým osmiválcem, a to buď z koncernu GM nebo Chrysler. Objemové spektrum sahá od 5,7 do 6,1 litru (Hemi). Výkon se přizpůsobuje individuálně přání zákazníků, od základních 350 k. Řadí se pochopitelně pětistupňovou mechanickou převodovkou s funkcí overdrive, za příplatek je k dispozici také automat. Zadní poháněná kola jsou 16" drátěná s pneumatikami 235/60. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena s nastavitelnými tlumiči.

Stejně jako technika podvozku je moderní i karoserie zčásti plastová, zčásti hliníková. Interiér však zůstává věrný tradici. Dřevěný volant bez airbagu trůní před přístrojovou deskou z leštěného hliníku, na níž je rozmístěno šest velkých analogových přístrojů.

Malé čelní štítky mají zmírnit největší nápor vzduchu a alespoň trochu ochránit posádku, která sedí ve skořepinových sedadlech potažených kůží.

K vozu si mohou zájemci, kteří mají v kapse zbytečných 95 tisíc dolarů, objednat ještě plnohodnotné čelní sklo, plátěnou střechu nebo hardtop.

 

Z historie

Automobily Allard stavěl od roku 1937 anglický průmyslník Sidney Herbert Allard. Nejenže je konstruoval, ale také sám navrhoval a s vozy rovněž závodil. První speciál z roku 1937 byl kombinací vidlicového osmiválce Ford a karoserie Bugatti GP. Pro další verzi použil dvanáctiválec. V roce 1947 založil firmu Allard Motor v Londýně, která uvedla tři modely - závodní, dvou-a čtyřmístný roadster. Jejich společným znakem byla lehká karoserie a V8 3.6, o tři roky později se objevil pod kapotou také vzduchem chlazený Steyr V8. V upravené podobě se objevil v nejslavnějším typu J2. Dvoumístný roadster se snímatelnými blatníky byl bez motoru také exportován do Ameriky, kde si mohli zákazníci vybrat agregát dle libosti, nejčastěji volili Cadillac V8 5.4 s výkonem 160 k. Automobily Allard získaly v letech 51-54 celou řadu úspěchů v závodech na okruhu nebo do vrchu. Sám Sidney vyhrál v roce 1952 Rallye Monte Carlo před slavným Stirlingem Mossem. V Le Mans 1950 dojel na vynikajícím třetím místě průměrnou rychlostí 141,25 km/h. V roce 1957 firma sice zanikla, ale Sidney Allard stavěl prototypy dál až do roku 1966. V roce 1999 začala kanadská firma s výrobou replik a nyní chce novým roadsterem v retro stylu navázat na tradici britské firmy.

 

Jindřich Lasík, 16.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar