Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ženevská přehlídka - Concept Car (I)

Právě probíhající Ženevský autosalon přináší nejen nejnovější osobní automobily sériové produkce, ale také řadu atraktivních studií, které jsou vždy kořením každé výstavy. A letos je přehlídka opravdu bohatá, protože konceptů je snad víc než opravdových novinek.

BMW M3 Concept

Začněme hned podle abecedy. Když se v názvosloví firmy BMW objeví „M“, příznivci rychlých sportovně laděných automobilů hned zavětří. Letos je rozhodně potěší koncept M3, nejsilnější „trojkový“ bavorák, jaký kdy z Mnichova vyjel. Pod hliníkovou přední kapotou se ukrývá benzinový čtyřlitrový vidlicový osmiválec o výkonu 420 k, odvozený z pohonné jednotky M5 V10. Pokud by nebyla jeho rychlost elektronicky omezena na 250 km/h, potom by dosáhl hravě překročil „třístovku“. Zpočátku bude k dispozici šestistupňová mechanická převodovka, později také dvouspojková. K odhlehčení vozu přispěla mj. střecha z uhlíkových kompozitů nebo také 19“ kola, z nichž každé váží jen osm kilogramů. Plastové blatníky mají o 20 mm vytažené podběhy, díky velkým otvorům nasávání vzduchu v předním spoileru už nezbylo žádné místo na mlhovky. Start sériové výroby je plánován na polovinu letošního roku.


Hyundai Qarmaq

Pozornost budil koncept nového crossoveru plného zcela nových technologií a vývojových prvků. Qarmaq je ztělesněním kupé s jízdní dynamikou osobního automobilu a variabilitou na úrovni SUV. Cílovou skupinou jsou dobře situované rodiny, jejichž děti už opustily rodinný dům, a tak jim plně postačí konfigurace 2+2 se čtyřmi samostatnými sedadly. Vysoká záď a lehká plastová karosérie ve stylu kupé v kombinaci se svéráznou přídí dotvářejí sportovní charakter vozu. Dynamiku má obstarat dvoulitrový diesel s filtrem pevných částic,


Lada C

Největší ruský výrobce osobních automobilů Avtovaz presentuje studii kompaktního vozu Lada C. Tím dává nahlédnout, jakým směrem se bude ubírat design budoucích modelů. Několik mladých designerů z Ruska vytvořilo sportovní kupé na bází nové platformy, která bude kromě třídveřové verze využita ještě pro sedan, kombi, van a offroad. Vůz o rozměrech 4,2 a 1,8 x 1,5 m by měl podle výrobce pohánět mj. benzinový dvoulitr umožňující největší rychlost 210 km/h. Jako základní pohonná jednotka je plánován čtyřválec 1.6.


Opel GTC Concept

Po dlouhé době by mohl mít Opel opět sportovní kupé, jak dokazuje studie GTC, která má ukázat jak asi bude vypadat nástupce Vectry, který se má objevit v příštím roce. Kromě nových designerských linií nabízí studie četné novinky, počínaje pohonem všech kol přes světlomety LED až k patentovanému konceptu Flex4, umožňující překlopení sedadla dálkovým ovládáním. Po sklopení zadní lavice se zavazadlový prostor prodlouží na 1.80 metru, resp. se zvětšit objem ze základních 500 na 1020 litru. Agresivní design čelní partie zvýrazňuje velká dvoudílná mřížka chladiče s integrovaným logem a vertikálními vstupy pro přívod vzduchu, do nichž jsou začleněny světlomety. Pod kapotou se ukrývá benzinový vidlicový šestiválec 2.8 přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 399 k a spojený se šestistupňovou ,mechanickou převodovkou. Inteligentní elektronicky řízený pohon všech kol rozděluje sílu na všechna čtyři kola. Největší točivý moment je k dispozici v rozmezí od 1850 do 4500/min, což má umožnit zrychlení na 100 km/h za 6 sekund a limitovanou rychlost 250 km/h. V sériových kupé by se měly objevit úspornější motory. Rozměry: délka 4,83 m, šířka 1,86 m a výška 1,43 m.


Russo Baltique

Jedním z největších překvapení byl obrovský více než 5,5 metru dlouhý Russo Baltique, postavený na počest 100. výročí založení rusko-baltské Waggonenfabrik v Rize. Tato firma byla jediná v carském Rusku vyrábějící automobily od roku 1909 a slavící úspěchy jak v dálkových jízdách, tak i ve sportovních podnicích. Například základem modelu z roku 1914, který zkonstruoval švýcarský inženýr H.Potterau, byl německé Simplex, belgický Fond. Model vystavený v Ženevě pohání vidlicový dvanáctiválec biturbo o výkonu 555 k. Na 100 km/h by měl takřka dvoutunový automobil zrychlit za 4 sekundy, na 200 km/h za 13,2 s


Clio Grand Tour Concept

S délkou 4,20 m má model Clio Grand Tour Concept oslovit zákazníky, kteří hledají malý vůz typu break. Originální linie Clia III podtrhují specifické bočnice a zadní výklopné víko zavazadlového prostoru se spoilerem. Třídveřová karoserie, střešní ližiny, rozšířená zadní a přední spoilery, profilované prahy dveří a difuzér vzduchu dokumentuje dynamický charakter. Široká mřížka chladiče umožňue chlazení atmosferického motoru 2.0 16V (200 k, 215 N.m). Vnitřní modularita a zaoblené víko zavazadlového prostoru, vyšší než u Clia III, umožňují velkou kapacitu přepravy nákladu od 430 l až po 1275 l, kdy se vůz přemění v dvoumístné kupé.




SEAT Freetrack

Základ sériového modelu Altea využil SEAT ke stavbě prototypu kategorie SUV, který by se jednou mohl možná objevit v nabídce španělského výrobce. Sílu obstarává benzinový dvoulitr TFSI o výkonu 240 k, jenž se také objeví v novém modelu Leon Cupra. Vzhledem ke zvýšené světlosti 31 cm a pohonu všech kol je studie určená především pro jízdu v terénu. Atraktivní čtyřmístný vůz je vysoký 1,77 m, to znamená o 18,5 cm vyšší než Altea XL.
Zvnějšku je nápadný plochým předním oknem, tónovanou panoramatickou střechou, střešní linií ve stylu kupé, plastovými nástavci v hliníkovém dekoru


Stola

Karosárna Stola se orientuje na stavbu konceptů pro automobilový průmysl. Čas od času vytvoří Italové vlastní variantu odvozenou třeba ze stávajících modelů. Vrcholem snahy bude malosériová výroba prvního vlastní luxusního vozu. Mnozí si asi řeknou, něco podobného jsme už viděli. Bezpochyby. Jde totiž o Maybach Exelero, který jako automobilový klenot vytvořila rovněž Stola. Z tohoto vozidla převzali Italové základní tvary karoserie a upravili mj. velkou prosklenou střechu a záď. Tuningová firma Brabus, vybavila luxusní kupé vidlicovým dvanáctiválcem 6.3 o výkonu 750 k a točivým momentem 750 k. O detailech, jak vnějšího tak i vnitřního designu, si mají rozhodnout sami zákazníci. Jejich okruh však bude velice malý, Stola vyrobí pouze 125 vozidel.

K dalším exponátům se budeme průběžně vracet v dalších dnech.

Jindřich Lasík, 9.3.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar