Ženeva - historie na autosalonu
Autosalony nejsou však jen nejnovější automobily a studie budoucnosti, ale na některých stáncích jsme mohli vidět i veterány. Příznivcům historie se muselo rozzářit srdce nad stánkem značky Morgan, který jsme také vyhodnotili jako jeden z nejpůsobivějších na celé výstavě.
K vidění byla kromě nejnovějších modelů…také první motorová tříkolka z roku 1910, která britskou firmu založenou ve stejném roce, vlastně proslavila. Není divu, tříkolky Morgan se vyráběly až do roku 1952. První prototypy zkonstruoval H.F.S.Morgan již v letech 1908 a 1909, a o rok později začal se sériovou výrobou. Tříkolky Morgan s vidlicovým dvouválcem umístěným vpředu vynikaly jednoduchou údržbou, k řízení stačil průkaz na motocykl a výhodou byla i nízká daň. Teprve v roce 1935 se objevil první automobil – typ 4/4 zpočátku se čtyřválcem Coventry Climax 1.2, později s motorem Standard 1.3. Zatímco technika se postupem let měnila, tvary zůstaly zachovány v podstatě až do současnosti.
U příležitosti světové premiéry Maybachu Zeppelin, jehož výroba je limitována pouhými sto kusy, nemohl chybět ani jeho předchůdce z roku 1930, představující jeden z vrcholů techniky. Luxusní automobil, který vyvinul Karl Maybach, od jehož narození uplyne letos 130 let, poháněl výkonný dvanáctiválec, odvozený od pohonné jednotky pro vzducholodě Ferdinand Graf von Zeppelin (pohánělo jej pět vidlicových dvanáctiválců, každý o výkonu 550 k). Z objemu osmi litrů poskytoval výkon 150 nebo 200 k. Vzhledem k takřka třítunové hmotnosti bylo třeba řidičského průkazu pro nákladní automobily. V letech 1921 až 41 vyrobila firma Maybach celkem 2095 vozidel, kterým se díky kvalitě přezdívalo „německý Rolls Royce“. Výrobce zpravidla dodával pouze podvozky, které pak „oblékaly“ renomované karosářské firmy.
Dnešní Maybach Zeppelin pohání rovněž dvanáctiválec, ale o objemu 6 litrů a s výkonem 640 k a točivým momentem 1000 Nm při 2000 až 4000/min. Tím se stává nejsilnějším Maybachem všech dob.
V letošním roce oslaví sté narozeniny značka Audi, na jejímž stánku mohou návštěvníci obdivovat aerodynamickou verzi Stříbrného šípu – Auto Union Typ C. Jedná se o nejvýkonnější stupeň vidlicového šestnáctiválce, jenž slavil závodní premiéru v roce 1937 na berlínském okruhu Avus. V témže roce s ním také dosáhl Bernd Rosemeyer na dálnici mezi Frankfurtem a Darmstadtem rychlosti přes 400 km/h. Šestilitrový šestnáctiválec měl výkon 520 k při 5000/min. Vůz vznikl pouze ve dvou exemplářích, přičemž u vystaveného kousku, zapůjčeného z firemního muzea, jde o repliku z roku 1999.
Milovníky „ef-jedniček“ potěšila přehlídka monopostů značek Honda Williams, Jaguar, Benetton, Jordan Ford od osmdesátých let až do roku 2003.
Když máte štěstí, tak můžete potkat třeba i známé postavy automobilového sportu jako jsou Jochen Mass, David Richards nebo Jackie Stewart.
Jindřich Lasík, 9.3.2009
U příležitosti světové premiéry Maybachu Zeppelin, jehož výroba je limitována pouhými sto kusy, nemohl chybět ani jeho předchůdce z roku 1930, představující jeden z vrcholů techniky. Luxusní automobil, který vyvinul Karl Maybach, od jehož narození uplyne letos 130 let, poháněl výkonný dvanáctiválec, odvozený od pohonné jednotky pro vzducholodě Ferdinand Graf von Zeppelin (pohánělo jej pět vidlicových dvanáctiválců, každý o výkonu 550 k). Z objemu osmi litrů poskytoval výkon 150 nebo 200 k. Vzhledem k takřka třítunové hmotnosti bylo třeba řidičského průkazu pro nákladní automobily. V letech 1921 až 41 vyrobila firma Maybach celkem 2095 vozidel, kterým se díky kvalitě přezdívalo „německý Rolls Royce“. Výrobce zpravidla dodával pouze podvozky, které pak „oblékaly“ renomované karosářské firmy.
Dnešní Maybach Zeppelin pohání rovněž dvanáctiválec, ale o objemu 6 litrů a s výkonem 640 k a točivým momentem 1000 Nm při 2000 až 4000/min. Tím se stává nejsilnějším Maybachem všech dob.
V letošním roce oslaví sté narozeniny značka Audi, na jejímž stánku mohou návštěvníci obdivovat aerodynamickou verzi Stříbrného šípu – Auto Union Typ C. Jedná se o nejvýkonnější stupeň vidlicového šestnáctiválce, jenž slavil závodní premiéru v roce 1937 na berlínském okruhu Avus. V témže roce s ním také dosáhl Bernd Rosemeyer na dálnici mezi Frankfurtem a Darmstadtem rychlosti přes 400 km/h. Šestilitrový šestnáctiválec měl výkon 520 k při 5000/min. Vůz vznikl pouze ve dvou exemplářích, přičemž u vystaveného kousku, zapůjčeného z firemního muzea, jde o repliku z roku 1999.
Milovníky „ef-jedniček“ potěšila přehlídka monopostů značek Honda Williams, Jaguar, Benetton, Jordan Ford od osmdesátých let až do roku 2003.
Když máte štěstí, tak můžete potkat třeba i známé postavy automobilového sportu jako jsou Jochen Mass, David Richards nebo Jackie Stewart.
Jindřich Lasík, 9.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















