Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ženeva 2006 - hybridy hýbou světem

Právě probíhající Ženevský autosalon jen nejen přehlídkou premiér sériově vyráběných automobilů a studií budoucnosti, ale v letos i velkolepou přehlídkou vozidel na alternativní pohony. Dokonce se objevili také u výrobců, kteří hybridy dosud v nabídce neměli, například Subaru.

Jako první výrobce na světě nabídla Honda už vloni vozy řady FCX na palivové články. V Ženevě vystavený prototyp FCX ukazuje jak budou takové

automobily vypadat za tři čtyři roky. Nový palivový systém poskytuje větší výkon, kompaktní rozměry a může tak nabídnout velice exkluzivní design s nízkou podlahovou plošinou. Palivové články s vertikálním prouděním jsou uloženy svisle, takže se vejdou do středového tunelu. Hnací ústrojí tvoří tři elektromotory pohánějící všechna čtyři kola, jeden je vpředu (80 kW) a dva v zadních kolech (25 kW).
U Japonců ještě chvilku zůstaneme, protože automobil na alternativní

pohon má dnes každá automobilka ze země vycházejícího slunce. Třetí vývojový stupeň třímístné studie UFE III představilo Daihatsu. Lehká konstrukce, vyzrálá aerodynamika (cw 0,168 představuje jednu z nejnižších hodnot) a moderní hybridní technika – to všechno umožňuje spotřebu pouhých 1,4 l/100 km. Hybridní systém tvoří zážehový tříválec Atkinson s přímým vstřikem (660 cm³) a dva elektromotory.
Pro nás, jako uznávané pivaře, rozhodně potěšil Nissan, který

svůj praktický městský vozík nazval jednoduše Pivo. Dva elektromotory, jeden na přední, druhý na zadní nápravě pohánějí studii dlouhou 2,7 metru. V třímístné kabině, otočné o 360 stupňů, sedí řidič uprostřed, vzadu pak dva spolujezdci. Můžete tak jet na jakou stranu se vám zlíbí. Ovšem tato konstrukce není nic nového pod sluncem. Už před půl století si Paul Smith postavil ze dvou Morrisů Minor jeden vůz s dvěma volanty.
Mitsubishi chce už brzy vybavovat sériové automobily motory

umístěnými v nábojích kol. Důkazem je univerzální studie EZ-MIEV. Kompaktní van je první vozidlo firmy, které místo spalovacího motoru používá elektromotory toroidního typu (rotor je vně statoru) umístěné v nábojích kol. Způsob pohonu s 20kW motorem každém kole umožňuje kdykoliv měnit trakci 2WD nebo 4WD. Vůz nepotřebuje ani motor ani převodovku, hnací hřídele či diferenciály. Designéři tak měli při ztvárnění interiéru volné pole působnosti. Ani tady nejde o světovou novinku. Na podobném principu byl postaven v roce 1901 Lohner Porsche, který měl nejdříve elektromotory v nábojích kol, k nímž později přibyl ještě spalovací motor a první hybrid byl na světě.
V poslední době ani Evropané nechtějí zůstat pozadu. Mnohé firmy

koketovaly s hybridy už delší dobu, ale až na pár výjimek s nimi nepřicházely na veřejnost. Teď se situace mění. Třeba Peugeot 307 CC Hybrid, jehož spalovací motor 1.6 HDi FAP (109 k/80 kW) je kombinován s elektromotorem napájeným z Ni-MH akumulátorů. Jeho výkon 22 kW lze krátkodobě zvýšit na 31 kW, točivý moment ze 110 na 180 N.m. Oba motory tak dávají dohromady 136 k (100 kW), čímž se vyrovnají sériovému dvoulitrovému dieselu. Elektromotory se využívají k rozjezdu, ve městě nebo nízkých rychlostech. Kombinace diesel-hybrid, uspoří při stejném výkonu, až 30 procent paliva. Na 100 km potřebuje kupé-kabriolet v průměru 4,1 litru nafty, což je takřka o 2 l méně než klasický vůz.
Hybridní systém měl i Fiat Panda MultiEco, tentokrát v kombinaci

benzinu a zemního plynu. Do budoucna se počítá také s verzí na zemní plyn a vodík. Jedna nádrž je umístěna podélně ve středovém tunelu, druhá příčně vzadu pod podlahou. K dosažení nízké spotřeby přispěly vylepšená aerodynamika přední části a pneumatiky s nízkým valivým odporem.
Jednu z nejzajímavějších avantgardních studií představil Saab Aero X.

Všechna čtyři kola pohání zážehový vidlicový šestiválec 2.8 Bio-Power přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Při spalování bioetanolu vykazuje točivý moment 500 N.m při 2000 až 5000/min a výkon 400 k (304 kW). Zrychlí pod 5 s a jede až 250 km/h. Na sportovním kupé lze vyčíst prvky z konstrukce tryskových letadel. Například kabina, jejíž horní část se odklopí včetně předního a bočního okna a zároveň se zvednou boční dveře. Vůz tak nepotřebuje sloupek A.
Volkswagen presentoval Concept A, ovšem oproti původní informaci,

kterou jsme přinesli 20.2. je vybaven motorem 1,4 TSI spalující zemní plyn Jak je vidět moderní čtyřválec TSI-CNG se výborně hodí také pro alternativní paliva. Kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaný motor spotřebuje na 100 kilometrů 5 kilogramů zemního plynu. Motory typu TSI se vyznačují vysokou účinností, které ještě výrazně zlepšuje zemní plyn. Výsledkem jsou o 20-25 procent nižší hodnoty CO2 než u benzinových FSI.
Příště se podíváme na některé ze zajímavých studií

Jindřich Lasík

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar