Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ženeva 2006 -studie

Kořením každého autosalonu jsou vždy studie, jejichž další osud bývá však velice různý. Některé upadnou v zapomnění, jiné mají třeba více štěstí a v obměněné podobě se dostanou do sériové produkce. Futuristické koncepty nám zase dávají nahlédnout do vzdálené budoucnosti.

Z našeho pohledu nás zajímaly především dvě studie asijských výrobců - Hyundai Genus a Kia Cee´d. Zatímco  Hyundai by se měl vyrábět v Nošovicích, tak první automobily Kia mají závod v Žilině opustit ještě letos. Hyundai se jinak netají záměrem, že by chtěl v Evropě do pěti let zdvojnásobit počet prodaných automobilů a společně s Kia pak v roce 2010 prodat jeden milion automobilů. Některé studie jsme již představili, a tak se dnes podívejme na několik dalších konceptů.

Určitě jedním z nejzajímavějších bylo první SUV holandského výrobce sportovních automobilů Spyker. Tato

firma vyráběla automobily v letech 1900až 1925 a jako první přišla v roce 1903 s pohonem všech kol. Není tedy divu, že model D12 Peking to Paris má pohon 4x4, o který se stará Audi W12 6.0. S výkonem 500 k a ve spojení se šestistupňovým automatem zrychluje 1,8 tuny těžký vůz za pět sekund. Největší rychlost udává výrobce 295 km/h. Luxusní víceúčelové vozidlo S12 Paris to Peking nabízí na pěti metrech délky, dvoumetrové šířce a výšce 1,77 metru prostorný interiér čtyřem osobám. Také u tohoto exponátu, stejně jako mnoha dalších, jsme postrádali středový sloupek B. V rukou zákazníků by se měl ručně vyráběný automobil objevit koncem roku 2007.

Jednou z firem, která každoročně presentuje nějaký futuristický automobil je Renault. V nejednom případě

se studie během několika let přeměnila v sériový automobil, nebo minimálně některé z prvků. Letos budil zájem Renault Altica, o němž se můžeme jen dohadovat, zda je předzvěstí sportovního kombi, kupé nebo hatchbacku. Boční dveře se vyklápějí vzhůru, což dodává vozu patřičný efekt. Uvnitř jsou čtyři samostatná sedadla upevněná ke karoserii. Optimální polohu si řidič volí nastavením volantu a pedálů. Pro pohon je připraven moderní vznětový čtyřválec 2.0 dCI s výkonem 176 k (130 kW) a točivým momentem 380 N.m.

Neradi bychom někoho urazili, ale za jednu z nejméně zdařilých studií jsme vybrali Chrysler Imperial s 

pohonem zadních kol. Luxusní čtyřmístný sedan je retro vzpomínkou na bohatou tradicí kdysi samostatné značky Imperial (1954 - 1975). Jeho autoři se inspirovali jednak minulostí (první Imperial vznikl v roce 1926) a jednak koncepty Chrono nebo Firepower. Že vám něco připomíná? Bezpochyby Rolls Royce ovšem bez středového sloupku. Mohutnost dodávají vozu kola o rozměru 245/45 R2, která na vozovku přenášejí 340 k (232 kW) dodávaných z osmiválce Hemi 5,7 litru.

Poprvé v historii představila Dacia výstavní exponát z dílny Renault Design. Konceptem Logan Steppe  demonstrovala jak by

mohl vypadat automobil pro volný čas a zároveň naznačuje tvary kombíku, který se objeví na podzim. Jsou vám povědomé některé prvky použité na studii? Při pozorném pohledu se nám vybaví Škoda Yetti. Studie postavená na prodlouženém podvozku Kangoo byla koncipována s orientací na zimní sporty, proto nechybí ani speciální střešní systém nebo třeba vyhřívané boxy pro odložení mokrého oblečení.

Další z crossoverů aneb kříženec kupé a kombi, Hyundai Genus byl sice vyvinut v Evropě, ale než bude

 postaven závod na Moravě, tak se rozeběhne výroba v Koreji. Nabízí prostor a pohodlí jako kombi, ale také elegantní a dynamické tvary kupé. Zajímavostí je výsuvná plocha, která vyjede ze zadního nárazníku a může se využít třeba k přepravě jízdního kola. Místo zpětných zrcátek používá vůz kamery, jejichž obraz se přenáší na monitor. Pohon všech kol obstarává turbodiesel 2.2 CRDi s pětistupňovou samočinnou převodovkou.

Ze studie sportovně laděného pětidveřového hatchbacku Kia Cee´d by měl vzniknout model střední třídy

 určený pro Evropu a vyráběný v Žilině. Jak bude však skutečně vypadat, si musíme ještě chvilku počkat. Sportovní výraz čtyřdveřového automobilu podtrhují výrazný čelní spoiler, protáhlé světlomety mandlového tvaru a podběhy, které jsou vyplněny 19" koly s pneumatikami 265/30.

Na nové trhy by rád pronikl i největší indický výrobce Tata, který si pro Ženevu připravil studii Cliffrider. Tím

se Tata otevírá novým kategoriím a svoji vizi označuje jako MULV (Multy Utility Lifestyle Vehicel). Má spojit vlastnosti komfortní limuzíny s robustností terénního vozu a variabilitu pikapu. Také v tomto případě se designéři zřekli středového sloupku B. Pod kapotou vybaveného buď pohonem zadních kol nebo 4x4 by se měl objevit benzinový V6 a nový diesel common-rail.

 

Jindřich Lasík

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar