Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Vybroušený diamant ze Stuttgartu

Čistokrevnými atributy ze závodních automobilů se vyznačuje Mercedes Benz SLR McLaren 722 Edition. Supersportovní vůz s více než 300 upravenými díly nadchne automobilové nadšence mj. vyšším výkonem, dynamičtějším podvozkem, zlepšenou aerodynamikou a sportovní výbavou.

S novou variantou modelu SLR 722 Edition si Mercedes připomíná vítězství v Mille Miglia 1955, které získala dvojice Stirling Moss a Dennis Jenkinson s Mercedesem 300 SLR se startovním číslem 722, které symbolizovalo čas startu – 7.22 hodin. Nový supersportovní vůz nepřekonává historického předchůdce pouze výkonem 650 k, ale hlavně vynikajícími jízdními výkony.
Srdcem je benzinový V8 5.5 s kompresorem připravený firmou AMG. Jeho předností jsou spontánní reakce na pohyb pedálu plynu, vysoký točivý moment a nezaměnitelný zvuk osmiválce. Celá skříň motoru s uzavřenou spodní částí klikové skříně je odlita z hliníku. Každý klikový hřídel je jemně vyvážený a pohybuje se v pěti ložiskách z odolného materiálu, aby mohl trvale přenášet vysokou sílu kompresorového motoru. Písty jsou kované a zhotovené jen v limitovaném počtu. Stejně jako kované lehké ojnice jsou předem vytipované pro určitý motor.
Také chladič oleje vychází ze zkušeností získaných v automobilovém sportu. Mazání se suchou klikovou skříní s 11 litry oleje zajišťuje ve spojení s pětistupňovým nasávacím olejovým čerpadlem a dvoustupňovým tlakovým čerpadlem spolehlivé mazání za všech jízdních podmínek.
Tato technika má však ještě jeden důležitý vedlejší efekt. Použitím suché skříně, používané většinou v závodních vozech, je stavba motoru spíš plochá, a proto může být umístěn nízko, což umožňuje příznivější jízdní dynamiku a nízké těžiště. Dobré plnění válců zajišťuje mechanický kompresor s dvěma vinutými hliníkové rotory, potažené teflonem.
Aby se dosáhlo co nejlepšího účinku, připravili inženýři inteligentní řídící jednotku, která v závislosti na otáčkách a zatížení motoru určuje použití šroubového kompresoru. V činnost se uvádí prakticky jen, když je zapotřebí. Nicméně zajišťuje v každém okamžiku maximální výkon, stačí aby řidič sešlápl pedál plynu.
Chladič stlačeného vzduchu pracuje na principu zvláště účinného výměníku tepla vzduch-voda. Z kompresoru stlačený a přitom zahřátý vzduch je ochlazován vlastním separátním oběhem vody. Osmiválec tak může nabídnout svůj největší výkon u i točivý moment.
Pohonná jednotka je spojena s pětistupňovou automatickou převodovkou optimalizovanou pro vysoký točivý moment. Zároveň nabízí řidiči možnost zvolit si mezi různými charakteristikami řazení. Z klidu na 100 km/h zrychlí supersportovní klenot s pohonem zadních kol za 3,6 s a na 300 km/ za necelé půl minuty. Největší rychlost udává výrobce 377 km/h, tedy o 3 km/h víc než u SLR.
Dalším z rozhodujících kroků ke zlepšení jízdních vlastností patří naladění podvozku. Výchozím bodem pro další vývoj byl stávající „setup“ osvědčeného hliníkového podvozku SLR, který nese rukopis zkušených závodních jezdců. Vpředu i vzadu jsou dvojitá příčná ramena. Spodní ramena jsou tak uspořádána, aby kolům, při propružení a rychlém projíždění zatáček, prospěl negativní sklon. To zaručuje za každé situace skvělý kontakt s vozovkou.
K výborným vlastnostem přispívá také relativně krátký rozvor 2,7 m, nastavitelný stabilizátor vpředu a nízké těžiště. Tvrdé naladění pružin a charakteristiky tlumičů,včetně zkrácené karoserie vpředu i vzadu o 10 mm, obstarávají zvýšenou stabilitu a zlepšují jízdní vlastnosti.
High-tech najdeme také na stavbě karoserie. Zadní a přední bezpečnostní struktura, prostor pro posádku, křídlové dveře a kapota motoru jsou vyrobené z kompozitu CFK, používaného v letectví a kosmonautice. Oproti oceli ušetří zhruba 50 procent při zachování tuhosti. Uhlíková vlákna mají při nárazu čtyř až pětkrát vyšší absorbci energie než ocel nebo hliník, Těchto vlastností využil Mercedes také v přední části, kam vsadil dva podélné nosníky dlouhé 620 mm, které při čelním nárazu pohltí veškerou energii.
Důležitou roli hraje bezpochyby aerodynamika. Společně s výsuvnou klapkou na zádi roste hnací síla na zadní nápravě a zlepšuje přítlak. Automaticky se vysune při rychlosti nad 120 km/h, přičemž úhel nastavení se přizpůsobuje dynamickým podmínkám. Při prudkém sešlápnutí brzdového pedálu se klapka automaticky nastaví proti proudění vzduchu. Tyto dynamické modifikace zvyšují ve zlomcích sekundy přítlak na zadní nápravě.
Mercedes Benz SLR McLaren 722 Edition, jak zní celý název supersportovního automobilu, se bude vyrábět v Anglii u firmy McLaren ve Wokingu. Největší uplatnění najde především na perfektních silnicích, jaké dnes najdeme snad jen v pouštích Dubaje. Kdo bude chtít vlastnit tento klenot, musí si pospíšit, vyrobeno bude pouze 150 kusů.

Základní technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný V8
Objem: 5439 cm³
Výkon: 478 kW (650 k) při 6500/min
Točivý moment: 820 Nm při 4000/min
Rychlost: 337 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 3,6 s
Zrychlení 0-200 km/h: 10,2 s
Zrychlení 0-300 km/h: 28,0 s
Kola: 9,0x19 vpředu, 11,5Jx19 vzadu
Pneumatiky: 255/35 19 vpředu, 295/30 ZR19 vzadu
Rozměry: 4656 x 1908 x 1251 mm
Rozvor: 2700 mm

Jindřich Lasík, 5.2.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar