Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volvo - unikátní systémy pro bezpečnost

Nová generace aktivní bezpečnostní technologie od společnosti Volvo disponuje průlomovou funkcí, která dokáže rozpoznat chodce v jízdní dráze vozidla a při rychlosti do 25 km/h předejít nehodě, pokud řidič sám včas nezareaguje.

V souvislosti s uvedením nového Volva S60 v roce 2010 se společnost Volvo Cars chystá představit novou generaci aktivního bezpečnostního systému. Systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcemi automatického brzdění a ochrany chodců.


Kolize s chodci ve městě
V EU se chodci podílejí na nehodách mezi 10 a 25 % v závislosti na konkrétní zemi. V hlavních městech EU zemřelo v roce 2007 při nehodách 1560 osob. Z tohoto počtu bylo 43 procent chodců. Rychlost vozidla je rozhodujícím parametrem pro závažnost následků nehody a riziko usmrcení chodce při kolizi v rychlosti 50 km/h je o 85 % vyšší než při 25 km/h.


Předchází nehodám do 25 km/h
Cílem je, aby nová technologie pomohla řidičům kolizím s chodci do 25 km/h předejít. Při vyšších rychlostech má za úkol rychlost před okamžikem nárazu co nejvíce snížit. Ve většině případů lze sílu nárazu snížit ca o 75 procent. Tato technologie je prospěšná také v případě hrozícího nárazu zezadu do jiného vozidla. Statistiky ukazují, že polovina řidičů, kteří narazí do vozidla před sebou, před kolizí vůbec nebrzdí.
Hlavním cílem zůstává včasné upozornění řidiče, aby vozidlo dokázal včas zastavit nebo se hrozícímu nebezpečí vyhnout. Teprve pokud na výstrahu nereaguje, systém začne automaticky s maximální intenzitou brzdit tak, aby zabránil bezprostředně srážce. V takových případech dokáže upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění předejít nehodě za předpokladu, že relativní rozdíl v rychlostech obou vozidel je menší než 25 km/h.


Bezpečnější rozpoznání
Systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcemi automatického brzdění a ochrany chodců je tvořen novým duálním radarem umístěným za mřížkou chladiče, kamerou před vnitřním zpětným zrcátkem a centrální řídicí jednotkou. Radar a kamera sledují silnici před vozidlem. Úkolem radaru je rozpoznávat objekty a určovat vzdálenost od nich. Úkolem kamery je poznat, o jaký typ objektu se jedná.
Systém je naprogramován tak, aby reagoval na automobily před vozidlem, které stojí nebo jedou stejným směrem. Díky nejmodernějšímu radaru, který má v porovnání s předchozím typem širší zorné pole, lze včas identifikovat i chodce chystající se vstoupit do vozovky. Kamera má oproti předchozí generaci lepší rozlišení, které systému umožňuje monitorovat vzory pohybu chodců.


Využití plného výkonu brzd
V nouzové situaci je řidič nejprve upozorněn zvukovým výstražným signálem a blikajícím světlem v zorném poli na čelním skle. Pro vyvolání okamžité a intuitivní reakce je vizuální výstraha navržena tak, aby vypadala jako rozsvícené brzdové světlo. Pokud řidič na výstrahu nereaguje a systém vyhodnotí bezprostřední hrozbu kolize, dojde k aktivaci brzd vozidla s maximální intenzitou. Pro aktivaci brzd je nezbytné, aby přítomnost objektu potvrdil jak radar, tak i kamera. Díky nejmodernějším čidlům lze nyní využít plný výkon brzdové soustavy. Volvo je s největší pravděpodobností první automobilkou na světě, která nabízí ochranu chodců s využitím plné kapacity brzd.


Vylepšený adaptivní tempomat
Adaptivní tempomat (ACC) byl vylepšen o funkci, která v případě, že je vůz vybaven automatickou převodovkou, umožňuje používání tempomatu i při nízkých rychlostech. Novinkou je, že adaptivní tempomat s radarem je schopen udržovat nastavený odstup od vozidla vpředu při všech rychlostech až do zastavení. Díky tomu lze nový prvek použít i při pomalé jízdě v dopravních zácpách s opakovaným rozjížděním a zastavováním. Předchozí verze tohoto zařízení byla aktivní jen nad 30 km/h.


City Safety – pomáhá předejít nehodám v nízkých rychlostech
Systém City Safety byl představen jako součást výbavy Volva XC60 a přispívá k omezení nebo úplnému předcházení kolizí do 30 km/h. V hustém městském provozu i při popojíždění v kolonách jsou nárazy do vpředu jedoucího vozidla časté. Přibližně k 75 % nehod dochází v rychlostech nižších než 30 km/h a studie ukazují, že v 50 % řidič druhého vozidla před nehodou vůbec nebrzdil. S City Safety automobil automaticky zastaví, jestliže řidič na zpomalení nebo zastavení vozidla vpředu včas nezareaguje. Pokud je relativní rozdíl mezi rychlostmi obou vozidel menší než 15 km/h, lze kolizi předejít. V případě rozdílu mezi 15 a 30 km/h se sníží rychlost nárazu tak, aby se zmenšila závažnost kolize a její důsledky.


JL, 6.10.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar