Volvo - systémy proti únavě a koncentraci
Studie ukazují, že až 90 procent všech nehod je způsobeno nepozorností řidiče a proto Volvo Cars představil systém nazvaný Sledování bdělosti řidiče (Driver Alert Control) a Upozornění na vybočení z jízdního pruhu.
Cílem systému je řidiče upozornit v případě poklesu jeho soustředění, například při dlouhé jízdě. Dalším novým systémem je Upozornění na vybočení z jízdního pruhu (Lane Departure Warning), jež řidiče varuje, pokud automobil bez důvodu přejede čáru ohraničující jízdní pruh.
Oba systémy budou součástí volitelné výbavy s názvem Systém upozornění řidiče (Driver Alert System). Tento systém bude od konce roku 2007 k dispozici pro Volvo S80, V70 a XC70.
Sledování bdělosti řidiče
Na základě rozsáhlých studií chování řidičů za volantem Volvo Cars vyvinula systém Sledování bdělosti řidiče, který sleduje způsob jízdy vozidla po silnici a upozorní řidiče na ztrátu koncentrace.
Únava řidiče je na celém světě jeden z hlavních problémů, pokud jde o bezpečnost. Pouze v USA způsobí řidiči, kteří usnou za volant každoročně přes sto tisíc nehod. Ani v Evropě není situace lepší. V Německu se odhaduje, že přibližně 25 procent všech smrtelných nehod na německých dálnicích je způsobeno únavou řidiče. Systém se aktivuje při rychlosti 65 km/h a zůstává aktivní, dokud rychlost jízdy nepoklesne pod 60 km/h.
Systém sleduje pohyby vozidla a vyhodnocuje, zda má řidič vozidlo pod kontrolou. „Nesledujeme chování člověka, které se u každého řidiče liší – zaměřujeme na to, jaký vliv má snížení koncentrace nebo únava na chování řidiče. Náš systém vyhodnocuje způsob jízdy vozidla po silnici. Na základě získaných údajů systém spolehlivě zjistí, zda nehrozí nějaké nebezpečí, a v případě potřeby na něj řidiče včas upozorní,“ vysvětluje Daniel Levin, projektový manažer ve společnosti Volvo Cars odpovědný za systém Sledování bdělosti řidiče. Dodává:
Systém dokáže rozpoznat i situace, kdy se řidiči příliš věnuje svému mobilnímu telefonu nebo dětem, a nevěnuje tak potřebnou pozornost řízení.
Z technického hlediska je systém kamerou, senzory a řídicí jednotkou. Kamera umístěná mezi sklem a vnitřním zpětným zrcátkem, nepřetržitě sleduje vzdálenost vozidla od značení jízdních pruhů na vozovce. Čidla sledují pohyb vozidla, řídicí jednotka ukládá informace a vypočítává, zda řidič riskuje ztrátu kontroly nad vozidlem. Pokud je riziko vyhodnoceno jako vysoké, je řidič upozorněn zvukovým signálem a na displeji se objeví textová informace se symbolem šálku kávy, která řidiče vyzývá k přestávce. Řidič může potřebné informace získat také za pomoci palubního počítače. Výchozí hodnota je pět čárek. Čím méně se řidič na jízdu soustředí, tím menší počet čárek zbývá.
Upozornění na vybočení z jízdního pruhu
Na amerických dálnicích představují nehody, při nichž jedno vozidlo sjede z vozovky, přibližně čtvrtinu nehod a třetinu úmrtí. Tyto statistiky potvrzují nebezpečí ztráty koncentrace při jízdě na rovné a přehledné komunikaci.
Volvo Cars toto nebezpečí řeší zavedením systému Upozornění na vybočení z jízdního pruhu, který pomáhá předcházet nehodám, při nichž jedno vozidlo sjede z vozovky, ale také čelním nárazům v důsledku nepozornosti řidiče.
Volvo odhaduje, že systém může pomoci zabránit 30-40 procentům nehod při rychlostech mezi 70 a 100 km/h.
Aktivuje se systém tlačítkem na středové konzole a pokud řidič bez zjevného důvodu (například bez použití směrovek) přejede některou z čar ohraničujících jízdní pruh, systém na nebezpečí upozorní výstražným zvukem. Navíc pomocí kamery sleduje polohu vozidla v jízdním pruhu mezi čarami a aktivuje se při rychlosti 65 km/h. Zůstává aktivní, dokud rychlost jízdy nepoklesne pod 60 km/h.
Některé z popsaných schopností těchto systémů závisí na množství a kvalitě viditelného dopravního značení. Čáry ohraničující jízdní pruhy musí být pro kameru jasně viditelné. Slabé osvětlení, mlha, sněžení a extrémní povětrnostní podmínky mohou systém dočasně vyřadit z provozu.
ML, 31.10.2007
Oba systémy budou součástí volitelné výbavy s názvem Systém upozornění řidiče (Driver Alert System). Tento systém bude od konce roku 2007 k dispozici pro Volvo S80, V70 a XC70.
Sledování bdělosti řidiče
Na základě rozsáhlých studií chování řidičů za volantem Volvo Cars vyvinula systém Sledování bdělosti řidiče, který sleduje způsob jízdy vozidla po silnici a upozorní řidiče na ztrátu koncentrace.
Únava řidiče je na celém světě jeden z hlavních problémů, pokud jde o bezpečnost. Pouze v USA způsobí řidiči, kteří usnou za volant každoročně přes sto tisíc nehod. Ani v Evropě není situace lepší. V Německu se odhaduje, že přibližně 25 procent všech smrtelných nehod na německých dálnicích je způsobeno únavou řidiče. Systém se aktivuje při rychlosti 65 km/h a zůstává aktivní, dokud rychlost jízdy nepoklesne pod 60 km/h.
Systém sleduje pohyby vozidla a vyhodnocuje, zda má řidič vozidlo pod kontrolou. „Nesledujeme chování člověka, které se u každého řidiče liší – zaměřujeme na to, jaký vliv má snížení koncentrace nebo únava na chování řidiče. Náš systém vyhodnocuje způsob jízdy vozidla po silnici. Na základě získaných údajů systém spolehlivě zjistí, zda nehrozí nějaké nebezpečí, a v případě potřeby na něj řidiče včas upozorní,“ vysvětluje Daniel Levin, projektový manažer ve společnosti Volvo Cars odpovědný za systém Sledování bdělosti řidiče. Dodává:
Systém dokáže rozpoznat i situace, kdy se řidiči příliš věnuje svému mobilnímu telefonu nebo dětem, a nevěnuje tak potřebnou pozornost řízení.
Z technického hlediska je systém kamerou, senzory a řídicí jednotkou. Kamera umístěná mezi sklem a vnitřním zpětným zrcátkem, nepřetržitě sleduje vzdálenost vozidla od značení jízdních pruhů na vozovce. Čidla sledují pohyb vozidla, řídicí jednotka ukládá informace a vypočítává, zda řidič riskuje ztrátu kontroly nad vozidlem. Pokud je riziko vyhodnoceno jako vysoké, je řidič upozorněn zvukovým signálem a na displeji se objeví textová informace se symbolem šálku kávy, která řidiče vyzývá k přestávce. Řidič může potřebné informace získat také za pomoci palubního počítače. Výchozí hodnota je pět čárek. Čím méně se řidič na jízdu soustředí, tím menší počet čárek zbývá.
Upozornění na vybočení z jízdního pruhu
Na amerických dálnicích představují nehody, při nichž jedno vozidlo sjede z vozovky, přibližně čtvrtinu nehod a třetinu úmrtí. Tyto statistiky potvrzují nebezpečí ztráty koncentrace při jízdě na rovné a přehledné komunikaci.
Volvo Cars toto nebezpečí řeší zavedením systému Upozornění na vybočení z jízdního pruhu, který pomáhá předcházet nehodám, při nichž jedno vozidlo sjede z vozovky, ale také čelním nárazům v důsledku nepozornosti řidiče.
Volvo odhaduje, že systém může pomoci zabránit 30-40 procentům nehod při rychlostech mezi 70 a 100 km/h.
Aktivuje se systém tlačítkem na středové konzole a pokud řidič bez zjevného důvodu (například bez použití směrovek) přejede některou z čar ohraničujících jízdní pruh, systém na nebezpečí upozorní výstražným zvukem. Navíc pomocí kamery sleduje polohu vozidla v jízdním pruhu mezi čarami a aktivuje se při rychlosti 65 km/h. Zůstává aktivní, dokud rychlost jízdy nepoklesne pod 60 km/h.
Některé z popsaných schopností těchto systémů závisí na množství a kvalitě viditelného dopravního značení. Čáry ohraničující jízdní pruhy musí být pro kameru jasně viditelné. Slabé osvětlení, mlha, sněžení a extrémní povětrnostní podmínky mohou systém dočasně vyřadit z provozu.
ML, 31.10.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














