Volvo XC90 také se šestiválcem 3.2
Po více než třech letech představilo Volvo modernizovaný model XC90, s nímž před lety švédský výrobce vstoupil mezi SUV s řadou inovací, které celému segmentu dodaly nový rozměr. Modernizovaný model by měl ještě více posílit pozici značky.
Nabídka pohonných jednotek se vloni rozšířila o tři nové motory. Po kompaktním zážehovém V8 (315 k, 440 Nm) a modernizovaném pětiválcovém turbodieselu D5 (185 k, 400 Nm) s částicovým filtrem nyní přichází zážehový šestiválec 3.2 (238 k, 320 N), představený společně s Volvem S80.
Kromě pětiválce 2.5 mohou být všechny vybaveny šestistupňovou automatickou převodovkou Geartronic a vylepšeným systémem pohonu všech kol s technologií Instant Traction.
Řadový šestiválec byl zkonstruován tak, aby poskytoval pružnou odezvu a vysoký výkon v kombinaci s výborným chováním, což jsou klíčové faktory kategorie SUV. K vysokému výkonu a nízké spotřebě paliva přispívají pokročilé systémy ventilového rozvodu a proměnlivého časování sacích ventilů. Ventilový rozvod je na straně sání vybaven technologiemi variabilního časování vaček VCT a přepínání profilu vaček CPS. Díky technologii CPS mohou být sací ventily v závislosti na otáčkách a zatížení motoru zdvihnuty do dvou různých výšek - nižší úroveň zdvihu je určena pro úsporný styl jízdy, zatímco při vyšším zdvihu motor poskytuje vyšší výkon. V zásadě je možné říci, že přepínání profilu vaček vytváří dva motory v jednom. Systém variabilního sání VIS umožňuje změnu objemu sacího systému v závislosti na jízdních podmínkách. V celém rozsahu otáček motoru je k dispozici maximální možný výkon.
Motor uložený v podélném směru zabírá minimum prostoru, čímž se snižuje riziko jeho průniku do prostoru pro cestující v případě nehody. Jeho kompaktních rozměrů bylo dosaženo rozmístěním pomocných agregátů (čerpadlo posilovače řízení, kompresor klimatizace) za motor do prostoru nad převodovkou. Tyto agregáty pohánějí ozubená kola na zadní straně klikového hřídele.
Nové Volvo XC90 se může pochlubit modernějším a elegantnějším vzhledem, dosaženého několika změnami včetně nové mřížky chladiče s větším množstvím chromu a nárazníky s výraznějším lakováním. Zadní skupinové svítilny mají nové uspořádání a reflektory v nárazníku jsou zapuštěny pod úroveň chromových lišt.
Pro Volvo byla vždy na prvním místě bezpečnost cestujících, a nejinak je tomu také u faceliftovaného provedení. Vůz je vybaven skořepinovou karosérií, účinnými deformačními zónami, má nízko umístěné těžiště a disponuje moderními systémy na minimalizaci rizika zranění bez ohledu na typ nehody. Pozadu nezůstává ani oblast aktivní bezpečnosti. Viditelnost za tmy vylepšují aktivní bi-xenonové natáčecí světlomety. Pomocí mikroprocesoru je sledována a analyzována celá řada parametrů a na základě výsledků je optimalizován úhel natočení světlometů, až 15 stupňů v každém směru. Díky širokému úhlu mezi krajními polohami mohou světlomety osvětlit delší úseky. Další novinkou je systém pro eliminaci mrtvého úhlu BLIS. Za pomoci kamer integrovaných do vnějších zpětných zrcátek dokáže systém rozpoznat vozidla v tzv. „mrtvém úhlu" řidiče. V takovém případě se u daného zrcátka rozsvítí kontrolka, která řidiče upozorní. Sledování prostoru za vozidlem obstarává parkovací asistent. Pokročilý systém poskytuje řidiči nejen lepší výhled dozadu, ale při couvání doporučuje nejvhodnější směr jízdy. Širokoúhlá kamera sleduje prostor za vozem a bez výraznějšího zkreslení přenáší obraz na displej.
Změny u nového Volva XC90 mohou někteří považovat jen za kosmetické úpravy zaměřené na další zvýšení přitažlivosti tohoto úspěšného automobilu. Ovšem cílem je oslovit skupinu zákazníků s vytříbeným vkusem a ještě více zvýšit prodeje a překročit hranici 90 tisíc vozidel, ke které se výroba přiblížila v loňském roce. Z původně plánovaného počtu 50 tisíc ročně.
Jindřich Lasík
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout