Volvo XC60 Plug-in Hybrid - dva v jednom
Na mezinárodním autosalonu v Detroitu představuje Volvo nový plug-in hybrid kombinující zážehový motor s elektrickým pohonem. Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept je elektromobil, mimořádně úsporný hybrid a výkonný automobil s vysokým výkonem v jednom.
Řidič si může režim jízdy zvolit jedním ze tří tlačítek na přístrojovém panelu. Tlačítka dodávají vozu tři odlišné charakteristiky: Pure, Hybrid a Power.
V režimu Pure je vůz v maximální možné míře poháněn pouze elektromotorem. Dojezd na elektrický pohon v městském provozu je až 56 km. Dojezd podle evropského certifikačního cyklu NEDC je 45 km.
Režim Hybrid je standardně aktivován při každém nastartování vozidla. Zážehový a elektrický motor spolupracují na dosažení maximálního potěšení z jízdy s co nejnižším dopadem na životní prostředí. Podle evropského certifikačního cyklu NEDC dosahují emise CO2 hodnoty 53 g/km, což odpovídá spotřebě paliva 2,3 l/100 km. Při použití amerických certifikačních standardů, které zohledňují i emise vyprodukované při výrobě elektrické energie, je kombinovaná spotřeba paliva 4,7 l / 100 km. Celkový dojezd vozidla je až 960 km.
V režimu Power je technologie optimalizována s ohledem na dosažení nejvyššího možného výkonu. Zážehový motor o výkonu 280 k s točivým momentem 380 Nm je kombinován s elektromotorem poskytujícím 70 k a 200 Nm. Okamžitá dostupnost maxima točivého momentu u elektromotoru umožňuje vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,1 s.
Čtyřválcový motor s výkonem šestiválce Přední kola jsou poháněna čtyřválcovým přeplňovaným motorem z připravované řady motorů VEA. Disponuje výkonem 280 k a točivým momentem 380 Nm. O přenos výkonu na kola se stará nově vyvinutá osmistupňová automatická převodovka. Koncept nese označení „T8“, což znamená kombinovaný výkon 350 k poskytovaný benzínovým motorem a elektromotorem. Tato hodnota řadí vůz do oblasti, která dosud patřila výhradně osmiválcovým motorům.
VEA je modulární řada vznětových a zážehových motorů. Zážehové verze jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva, mají nízké vnitřní ztráty energie a vyvažovací hřídele pro maximální komfort. Aby bylo možné uspokojit požadavky všech zákazníků, bude výkon některých verzí zvýšen hybridním pohonem nebo pomocí jiných moderních technologií.
Modulární formát je založen na objemu každého válce 500 cm3, jenž zajišťuje optimální termodynamické vlastnosti. Pomocí tohoto řešení lze vyvinout i tříválcové motory. VEA nabízí několik výhod:
Nižší počet unikátních dílů. To přispívá k efektivitě výroby, zajišťování jakosti a k optimalizaci nového procesu vývoje.
Nová hnací ústrojí jsou výrazně lehčí než současné motory s podobným výkonem.
Spotřeba paliva se v porovnání se současnými motory s podobným výkonem zlepšila až o 35 procent.
Modularita a kompaktní uložení napříč jsou ideální pro další rozvoj elektrifikace.
Integrovaný startér/generátor
Motor nemá běžný startér ani alternátor. Namísto toho je vybaven integrovaným startérem a generátorem (ISG), jenž je napojen na klikový hřídel mezi motorem a převodovkou. ISG dokáže při akceleraci poskytnout dodatečných 34 kW (45 k). Kromě toho při brzdění zajišťuje nabíjení baterie.
Zadní náprava je poháněna elektromotorem o výkonu 70 k, který je napájen z lithium-iontové baterie s kapacitou 12 kWh, jež je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru.
Baterii lze nabíjet z běžné elektrické zásuvky doma stejně jako na parkovišti. Doba nabíjení závisí na hodnotě nabíjecího proudu. Pokud je použito napětí 220 V, trvá nabití na plnou kapacitu při proudu 12 A pouhé 3,5 h. Při nabíjení ze sítě 110 V/12 A trvá nabití baterií vozidla 7,5 h. Po dobu nabíjení může být zároveň ohříván nebo ochlazován interiér vozidla tak, aby posádka měla od počátku jízdy zajištěn maximální komfort. Díky této funkci navíc zbývá více energie v bateriích pro pohon vozidla.
Mobilní aplikace
Řidič se může k vozidlu připojit také prostřednictvím svého telefonu díky mobilní aplikaci. Tato aplikace představuje pohodlný způsob přístupu k množství dat, jako jsou úroveň nabití baterií, zbývající dojezd či poloha a kapacita nejbližší dobíjecí stanice.
Elektrický pohon všech kol
Elektrický pohon všech kol lze aktivovat stiskem tlačítka pohonu všech kol AWD. Namísto mechanického přenosu síly, který je využit u konvenčního systému pohonu všech kol, centrální řídicí jednotka reguluje přenos síly mezi přední kola poháněná benzínovým motorem a zadní kola poháněná elektromotorem.
Šetří baterii na později
Řidič se může rozhodnout, že si energii uloženou v bateriích ponechá na později, například pro průjezd ekologickou zónou nebo pro jízdu v samotném centru města. Aktivací režimu Save začne generátor baterii nabíjet tak, aby byla dostatečně nabitá, až bude zapotřebí. Cílem je zajistit takové množství energie, aby bylo možné na elektřinu ujet 20 km.
17.1.2012
V režimu Pure je vůz v maximální možné míře poháněn pouze elektromotorem. Dojezd na elektrický pohon v městském provozu je až 56 km. Dojezd podle evropského certifikačního cyklu NEDC je 45 km.
Režim Hybrid je standardně aktivován při každém nastartování vozidla. Zážehový a elektrický motor spolupracují na dosažení maximálního potěšení z jízdy s co nejnižším dopadem na životní prostředí. Podle evropského certifikačního cyklu NEDC dosahují emise CO2 hodnoty 53 g/km, což odpovídá spotřebě paliva 2,3 l/100 km. Při použití amerických certifikačních standardů, které zohledňují i emise vyprodukované při výrobě elektrické energie, je kombinovaná spotřeba paliva 4,7 l / 100 km. Celkový dojezd vozidla je až 960 km.
V režimu Power je technologie optimalizována s ohledem na dosažení nejvyššího možného výkonu. Zážehový motor o výkonu 280 k s točivým momentem 380 Nm je kombinován s elektromotorem poskytujícím 70 k a 200 Nm. Okamžitá dostupnost maxima točivého momentu u elektromotoru umožňuje vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,1 s.
Čtyřválcový motor s výkonem šestiválce Přední kola jsou poháněna čtyřválcovým přeplňovaným motorem z připravované řady motorů VEA. Disponuje výkonem 280 k a točivým momentem 380 Nm. O přenos výkonu na kola se stará nově vyvinutá osmistupňová automatická převodovka. Koncept nese označení „T8“, což znamená kombinovaný výkon 350 k poskytovaný benzínovým motorem a elektromotorem. Tato hodnota řadí vůz do oblasti, která dosud patřila výhradně osmiválcovým motorům.
VEA je modulární řada vznětových a zážehových motorů. Zážehové verze jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva, mají nízké vnitřní ztráty energie a vyvažovací hřídele pro maximální komfort. Aby bylo možné uspokojit požadavky všech zákazníků, bude výkon některých verzí zvýšen hybridním pohonem nebo pomocí jiných moderních technologií.
Modulární formát je založen na objemu každého válce 500 cm3, jenž zajišťuje optimální termodynamické vlastnosti. Pomocí tohoto řešení lze vyvinout i tříválcové motory. VEA nabízí několik výhod:
Nižší počet unikátních dílů. To přispívá k efektivitě výroby, zajišťování jakosti a k optimalizaci nového procesu vývoje.
Nová hnací ústrojí jsou výrazně lehčí než současné motory s podobným výkonem.
Spotřeba paliva se v porovnání se současnými motory s podobným výkonem zlepšila až o 35 procent.
Modularita a kompaktní uložení napříč jsou ideální pro další rozvoj elektrifikace.
Integrovaný startér/generátor
Motor nemá běžný startér ani alternátor. Namísto toho je vybaven integrovaným startérem a generátorem (ISG), jenž je napojen na klikový hřídel mezi motorem a převodovkou. ISG dokáže při akceleraci poskytnout dodatečných 34 kW (45 k). Kromě toho při brzdění zajišťuje nabíjení baterie.
Zadní náprava je poháněna elektromotorem o výkonu 70 k, který je napájen z lithium-iontové baterie s kapacitou 12 kWh, jež je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru.
Baterii lze nabíjet z běžné elektrické zásuvky doma stejně jako na parkovišti. Doba nabíjení závisí na hodnotě nabíjecího proudu. Pokud je použito napětí 220 V, trvá nabití na plnou kapacitu při proudu 12 A pouhé 3,5 h. Při nabíjení ze sítě 110 V/12 A trvá nabití baterií vozidla 7,5 h. Po dobu nabíjení může být zároveň ohříván nebo ochlazován interiér vozidla tak, aby posádka měla od počátku jízdy zajištěn maximální komfort. Díky této funkci navíc zbývá více energie v bateriích pro pohon vozidla.
Mobilní aplikace
Řidič se může k vozidlu připojit také prostřednictvím svého telefonu díky mobilní aplikaci. Tato aplikace představuje pohodlný způsob přístupu k množství dat, jako jsou úroveň nabití baterií, zbývající dojezd či poloha a kapacita nejbližší dobíjecí stanice.
Elektrický pohon všech kol
Elektrický pohon všech kol lze aktivovat stiskem tlačítka pohonu všech kol AWD. Namísto mechanického přenosu síly, který je využit u konvenčního systému pohonu všech kol, centrální řídicí jednotka reguluje přenos síly mezi přední kola poháněná benzínovým motorem a zadní kola poháněná elektromotorem.
Šetří baterii na později
Řidič se může rozhodnout, že si energii uloženou v bateriích ponechá na později, například pro průjezd ekologickou zónou nebo pro jízdu v samotném centru města. Aktivací režimu Save začne generátor baterii nabíjet tak, aby byla dostatečně nabitá, až bude zapotřebí. Cílem je zajistit takové množství energie, aby bylo možné na elektřinu ujet 20 km.
17.1.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout