Volvo V70 - kombi nejen pro rodinu s dětmi
Nové kombi Volvo V70 třetí generace se představí společně s novým modelem XC70 na autosalonu v Ženevě začátkem března. Prodej pak začne v srpnu nejdříve ve Skandinávii, s návazností na další trhy do konce roku 2007.
U kombi V70 byl kladen důraz na design a pohodlí, a již zdaleka není určen pouze rodinám s dětmi, ale všem aktivním lidem.
Novinka je poprvé k dispozici s výkonným šestiválcem 3.2 z Volva S80, a to jak v atmosférické verzi (238 k, 320 N.m), ale také v přeplňované 3.0 s výkonem 285 k a točivým momentem 400 N.m, který lze využít v celém rozmezí otáček již od 1500/min. Turbodmychadlo přeplňovaného motoru využívá výfukové plyny ve dvou stupních, přičemž stlačený vzduch je rozdělen vždy do tří válců. Technologie „twin-scroll“ umožňuje tak využití kompaktnějšího turbodmychadla a nabízí dynamičtější odezvu, plně srovnatelnou se dvěma turbodmychadly.
Atmosferický šestiválec (238 k, 320 Nm) je vybaven systémem variabilního sání (VIS) se dvěma škrticímí klapkami, které mění objem sacího systému v závislosti na jízdních podmínkách a umožňují plné využití výkonu v celém rozsahu. Díky technologii přepínání profilu vaček CPS mohou být sací ventily v závislosti na otáčkách a zatížení motoru zdvihnuty do dvou různých výšek. Při normálním otevření škrtící klapky a při nízkých otáčkách motoru se motor vyznačuje nízkou spotřebou paliva, zatímco točivý moment má dostatečnou hodnotu. Při sportovnější jízdě, akceleraci a vysokých otáčkách motor okamžitě reaguje na pohyb plynového pedálu a poskytuje vysoký výkon. Stejně jako ostatní Volva má také V70 motory uloženy napříč. Kompaktních rozměrů se podařilo dosáhnout přemístěním přídavných zařízení (čerpadlo posilovače řízení nebo kompresor klimatizace), za motor do prostoru nad převodovkou. Pohon je tak zajištěn ozubenými koly na zadní straně klikového hřídele. Na bloku motoru umístěný alternátor je poháněn přímo. Díky konstrukci hnacího systému ve formě malé převodovky s pomocným hřídelem v hnacím hřídeli (Shaft In Shaft) se dosáhlo velmi malé délky celého zařízení. Každý hřídel pohání jiné ozubené kolo, takže má každý z nich odlišnou rychlost (jedna rychlost pro pohon vačkového hřídele a druhá rychlost pro ostatní agregáty). Do bloku motoru byl přemístěn i tlumič vibrací, vyrovnávající vibrace relativně dlouhého klikového hřídele šestiválcového motoru.
Kombi Volvo V70 mohou pohánět ještě pětiválcové motory – benzinový s nízkotlakým turbodmychadlem (200 k, 300 Nm). Jeho kompaktními rozměry má na svědomí turbodmychadlo, integrované do rozdělovacího potrubí z vysoce kvalitní oceli, díky čemuž odolává vysokým teplotám výfukových plynů.
Z dieselových motorů jsou na výběr pětiválce D5 (185 k, 400 Nm) a 2.4 D (163 k, 340 Nm). V průběhu roku se nabídka rozšíří o další motory, včetně FlexiFuel (145 k), využívají palivo E85, což je směs 85 % obnovitelného ethanolu a 15 % benzínu.
Pěti- a šestiválcové motory mohou být spojeny se šestistupňovou automatickou převodovkou Geartronic umožňuje manuální řazení. Pro T6 je doplněna sportovním režimem, umožňující rychlejší řazení a podřazování na nižší rychlostní stupeň. Volvo V70 může být volitelně vybaveno systémem aktivního podvozku založeným na technologii Four-C. Dynamický systém podvozku, jehož senzory sledují chování vozu, dokáže bve zlomku sekundu změnit nastavení tlumičů podle aktuální jízdní situace. Systém také upravuje charakteristiku podvozku v závislosti na rychlosti jízdy. Čím vyšší rychlost, tím je podvozek tvrdší. Jízdní vlastnosti lze podle přání řidiče nastavit do tří režimů – Comfort, Sport, Advanced (vhodný pro dynamickou jízdu po hladkém asfaltu).
Jedině špičková verze T6 je vybavena pohonem všech kol AWD s hydraulickou spojkou. Rozjezd do kopce usnadňuje inteligentní elektronicky ovládaná parkovací brzda. Při její aktivaci dojde po sešlápnutí plynového pedálu při rozjezdu k jejímu automatickému uvolnění. Funguje pouze se zapnutým bezpečnostním pásem a zapíná se stiskem ovládací páky vlevo od volantu.
Pro zvýšení bezpečnosti dětí na zadních sedadlech byl vylepšen systém SIPS na ochranu proti bočnímu nárazu, zesílena konstrukce karosérie, zvětšeny nafukovací clony a zkonstruován výškově nastavitelný dětský sedák, integrovaný do zadního sedadla. Může být nastaven do dvou výšek, čímž se zajistí, že děti různých velikosti sedí dostatečně vysoko, aby viděly z oken a současně pro ně byla zajištěna maximální možná ochrana. Nafukovací clony byly prodlouženy o 60 mm, což v kombinaci s výškově nastavitelnými dětskými sedáky a pevnou konstrukcí boků vozu zajišťuje dětem různých velikostí účinnou ochranu při bočním nárazu. Vůz je také vybaven systémem pro předcházení poranění krku WHIPS
Volvo Cars vyvinulo rovněž systém označovaný jako „Upozornění na nebezpečí kolize“ s podporou brzdění. Jedná se o pokročilý systém s pomocnými funkcemi. Má předcházet nárazům do vozidel vpředu nebo minimalizovat důsledky těchto srážek. Prostor před vozidlem nepřetržitě monitoruje radarové čidlo. Systém je aktivován celou řadou způsobů v různých fázích sekvence. Pokud se automobil zezadu blíží k jinému vozu a řidič nereaguje, začne na čelním skle blikat červené světlo. Současně zazní výstražný zvukový signál. V některých situacích tyto dva signály stačí, aby řidič začal reagovat a vyhnul se nebezpečí.
Jestliže se riziko kolize stále zvyšuje, dojde k aktivaci systému na podporu brzdění. Brzdy jsou připraveny k činnosti automatickým přiblížením brzdových destiček co nejblíže kotoučům. Současně se zvyšuje brzdný tlak, aby byla zajištěna vysoká účinnost brzdění i v případě, že řidič nesešlápne brzdový pedál dostatečnou silou. V nabídce nechybí ani adaptivní tempomat ACC, systém BLIS pro eliminaci mrtvého úhlu, informační systém řidiče IDIS nebo osobní komunikátor PCC (o nejrůznějších systémech ve vozech Volvo se více dočtete u rubrice Novinky).
Hydraulický brzdový asistent (HBA) představuje novou generaci systému pro panické brzdění od společnosti Volvo. Pomáhá řidiči zabrzdit v nouzové situaci na nejkratší možné vzdálenosti..
Optimalizovaný hydraulický brzdový systém (OHB) posiluje výkon brzd při prudkém brzdění, když za pomoci hydrauliky kompenzuje nízký podtlak (vakuum) v posilovači brzd.
Nouzové pohotovostní brzdění (RAB) dokáže předvídat prudké brzdění a v takovém případě přiblíží brzdové destičky ke kotoučům ještě dříve, než řidič sešlápne brzdový pedál. Tím se zkrátí reakční doba celého systému a tedy i brzdná dráha.
Ochrana proti vadnutí brzd využívá hydrauliky pro postupné zvyšování brzdného tlaku při dlouhodobém intenzivním brzdění tak, aby se snížilo riziko opotřebení a byl zachován pocit při kontaktu s brzdovým pedálem.
Odkládací uzamykatelný systém pod podlahou zavazadlového prostoru má objem 46 litrů (pokud není vůz vybaven náhradním kolem. Tato schránka je automaticky uzamknuta po zavření a zamknutí dveří zavazadlového prostoru.
Řidič má celou řadu možností, jak si přizpůsobit prvky komfortní výbavy vozidla svým požadavkům. Tyto parametry se nastavují prostřednictvím informačního systému vozidla. V menu najdeme např. nastavení sedadel, zpětných zrcátek, klimatizace, audiosystému, navigační jednotky a do určité míry také jízdních vlastností. Jednou z nových možností je automatická aktivace vyhřívání zadního skla a zpětných zrcátek. Pokud je tato funkce zvolena, je vyhřívání aktivováno vždy, když venkovní teplota poklesne pod +9 °C. Zadní sedadlo je dělené v poměru 40/20/40, čímž se vytvoří dvě komfortní sedadla s loketní opěrkou. Opěradla je možné sklopit samostatně a vytvořit objemný zavazadlový prostor s objemem 1696 l (+55 l) s rovnou podlahou. Řada nových elegantních funkčních doplňků a drobných prvků umožňuje vlastníkům vozu V70 individuálně jej přizpůsobit tak, aby vyhovoval jejich specifickým potřebám
Jindřich Lasík, 6.2.2007
Novinka je poprvé k dispozici s výkonným šestiválcem 3.2 z Volva S80, a to jak v atmosférické verzi (238 k, 320 N.m), ale také v přeplňované 3.0 s výkonem 285 k a točivým momentem 400 N.m, který lze využít v celém rozmezí otáček již od 1500/min. Turbodmychadlo přeplňovaného motoru využívá výfukové plyny ve dvou stupních, přičemž stlačený vzduch je rozdělen vždy do tří válců. Technologie „twin-scroll“ umožňuje tak využití kompaktnějšího turbodmychadla a nabízí dynamičtější odezvu, plně srovnatelnou se dvěma turbodmychadly.
Atmosferický šestiválec (238 k, 320 Nm) je vybaven systémem variabilního sání (VIS) se dvěma škrticímí klapkami, které mění objem sacího systému v závislosti na jízdních podmínkách a umožňují plné využití výkonu v celém rozsahu. Díky technologii přepínání profilu vaček CPS mohou být sací ventily v závislosti na otáčkách a zatížení motoru zdvihnuty do dvou různých výšek. Při normálním otevření škrtící klapky a při nízkých otáčkách motoru se motor vyznačuje nízkou spotřebou paliva, zatímco točivý moment má dostatečnou hodnotu. Při sportovnější jízdě, akceleraci a vysokých otáčkách motor okamžitě reaguje na pohyb plynového pedálu a poskytuje vysoký výkon. Stejně jako ostatní Volva má také V70 motory uloženy napříč. Kompaktních rozměrů se podařilo dosáhnout přemístěním přídavných zařízení (čerpadlo posilovače řízení nebo kompresor klimatizace), za motor do prostoru nad převodovkou. Pohon je tak zajištěn ozubenými koly na zadní straně klikového hřídele. Na bloku motoru umístěný alternátor je poháněn přímo. Díky konstrukci hnacího systému ve formě malé převodovky s pomocným hřídelem v hnacím hřídeli (Shaft In Shaft) se dosáhlo velmi malé délky celého zařízení. Každý hřídel pohání jiné ozubené kolo, takže má každý z nich odlišnou rychlost (jedna rychlost pro pohon vačkového hřídele a druhá rychlost pro ostatní agregáty). Do bloku motoru byl přemístěn i tlumič vibrací, vyrovnávající vibrace relativně dlouhého klikového hřídele šestiválcového motoru.
Kombi Volvo V70 mohou pohánět ještě pětiválcové motory – benzinový s nízkotlakým turbodmychadlem (200 k, 300 Nm). Jeho kompaktními rozměry má na svědomí turbodmychadlo, integrované do rozdělovacího potrubí z vysoce kvalitní oceli, díky čemuž odolává vysokým teplotám výfukových plynů.
Z dieselových motorů jsou na výběr pětiválce D5 (185 k, 400 Nm) a 2.4 D (163 k, 340 Nm). V průběhu roku se nabídka rozšíří o další motory, včetně FlexiFuel (145 k), využívají palivo E85, což je směs 85 % obnovitelného ethanolu a 15 % benzínu.
Pěti- a šestiválcové motory mohou být spojeny se šestistupňovou automatickou převodovkou Geartronic umožňuje manuální řazení. Pro T6 je doplněna sportovním režimem, umožňující rychlejší řazení a podřazování na nižší rychlostní stupeň. Volvo V70 může být volitelně vybaveno systémem aktivního podvozku založeným na technologii Four-C. Dynamický systém podvozku, jehož senzory sledují chování vozu, dokáže bve zlomku sekundu změnit nastavení tlumičů podle aktuální jízdní situace. Systém také upravuje charakteristiku podvozku v závislosti na rychlosti jízdy. Čím vyšší rychlost, tím je podvozek tvrdší. Jízdní vlastnosti lze podle přání řidiče nastavit do tří režimů – Comfort, Sport, Advanced (vhodný pro dynamickou jízdu po hladkém asfaltu).
Jedině špičková verze T6 je vybavena pohonem všech kol AWD s hydraulickou spojkou. Rozjezd do kopce usnadňuje inteligentní elektronicky ovládaná parkovací brzda. Při její aktivaci dojde po sešlápnutí plynového pedálu při rozjezdu k jejímu automatickému uvolnění. Funguje pouze se zapnutým bezpečnostním pásem a zapíná se stiskem ovládací páky vlevo od volantu.
Pro zvýšení bezpečnosti dětí na zadních sedadlech byl vylepšen systém SIPS na ochranu proti bočnímu nárazu, zesílena konstrukce karosérie, zvětšeny nafukovací clony a zkonstruován výškově nastavitelný dětský sedák, integrovaný do zadního sedadla. Může být nastaven do dvou výšek, čímž se zajistí, že děti různých velikosti sedí dostatečně vysoko, aby viděly z oken a současně pro ně byla zajištěna maximální možná ochrana. Nafukovací clony byly prodlouženy o 60 mm, což v kombinaci s výškově nastavitelnými dětskými sedáky a pevnou konstrukcí boků vozu zajišťuje dětem různých velikostí účinnou ochranu při bočním nárazu. Vůz je také vybaven systémem pro předcházení poranění krku WHIPS
Volvo Cars vyvinulo rovněž systém označovaný jako „Upozornění na nebezpečí kolize“ s podporou brzdění. Jedná se o pokročilý systém s pomocnými funkcemi. Má předcházet nárazům do vozidel vpředu nebo minimalizovat důsledky těchto srážek. Prostor před vozidlem nepřetržitě monitoruje radarové čidlo. Systém je aktivován celou řadou způsobů v různých fázích sekvence. Pokud se automobil zezadu blíží k jinému vozu a řidič nereaguje, začne na čelním skle blikat červené světlo. Současně zazní výstražný zvukový signál. V některých situacích tyto dva signály stačí, aby řidič začal reagovat a vyhnul se nebezpečí.
Jestliže se riziko kolize stále zvyšuje, dojde k aktivaci systému na podporu brzdění. Brzdy jsou připraveny k činnosti automatickým přiblížením brzdových destiček co nejblíže kotoučům. Současně se zvyšuje brzdný tlak, aby byla zajištěna vysoká účinnost brzdění i v případě, že řidič nesešlápne brzdový pedál dostatečnou silou. V nabídce nechybí ani adaptivní tempomat ACC, systém BLIS pro eliminaci mrtvého úhlu, informační systém řidiče IDIS nebo osobní komunikátor PCC (o nejrůznějších systémech ve vozech Volvo se více dočtete u rubrice Novinky).
Hydraulický brzdový asistent (HBA) představuje novou generaci systému pro panické brzdění od společnosti Volvo. Pomáhá řidiči zabrzdit v nouzové situaci na nejkratší možné vzdálenosti..
Optimalizovaný hydraulický brzdový systém (OHB) posiluje výkon brzd při prudkém brzdění, když za pomoci hydrauliky kompenzuje nízký podtlak (vakuum) v posilovači brzd.
Nouzové pohotovostní brzdění (RAB) dokáže předvídat prudké brzdění a v takovém případě přiblíží brzdové destičky ke kotoučům ještě dříve, než řidič sešlápne brzdový pedál. Tím se zkrátí reakční doba celého systému a tedy i brzdná dráha.
Ochrana proti vadnutí brzd využívá hydrauliky pro postupné zvyšování brzdného tlaku při dlouhodobém intenzivním brzdění tak, aby se snížilo riziko opotřebení a byl zachován pocit při kontaktu s brzdovým pedálem.
Odkládací uzamykatelný systém pod podlahou zavazadlového prostoru má objem 46 litrů (pokud není vůz vybaven náhradním kolem. Tato schránka je automaticky uzamknuta po zavření a zamknutí dveří zavazadlového prostoru.
Řidič má celou řadu možností, jak si přizpůsobit prvky komfortní výbavy vozidla svým požadavkům. Tyto parametry se nastavují prostřednictvím informačního systému vozidla. V menu najdeme např. nastavení sedadel, zpětných zrcátek, klimatizace, audiosystému, navigační jednotky a do určité míry také jízdních vlastností. Jednou z nových možností je automatická aktivace vyhřívání zadního skla a zpětných zrcátek. Pokud je tato funkce zvolena, je vyhřívání aktivováno vždy, když venkovní teplota poklesne pod +9 °C. Zadní sedadlo je dělené v poměru 40/20/40, čímž se vytvoří dvě komfortní sedadla s loketní opěrkou. Opěradla je možné sklopit samostatně a vytvořit objemný zavazadlový prostor s objemem 1696 l (+55 l) s rovnou podlahou. Řada nových elegantních funkčních doplňků a drobných prvků umožňuje vlastníkům vozu V70 individuálně jej přizpůsobit tak, aby vyhovoval jejich specifickým potřebám
Jindřich Lasík, 6.2.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout