Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Volvo S80 - severská elegance a kvalita (I)

Cílem při vývoji nového Volva S80 nebylo vměstnat do vozidla za každou cenu co největší počet funkcí, ale aby v něm technická řešení navzájem spolupracovala. Výsledkem je komfortní, dynamická a bezpečná jízda.

 

Pro Volvo S80 bylo vybráno celkem pět pohonných jednotek, včetně napříč uloženého zážehového V8 4.4  (315 k, 440 N.m), šestiválce 3.2/238 k, případně pětiválcového turbodieselu 2.4 D5(185 k, 400 Nm). Je stejně dlouhé jako předchůdce (4850 mm), ale o 27 mm širší a o 34 mm vyšší. Společně s větším rozvorem i rozchodem se rozměry odrazily na odlišných proporcích a působivějším vzhledu.
Design s výrazným zakřivením hran snižuje riziko poranění chodců. Na zaoblené přídi se nevyskytují žádné výrazné hrany. Také vyšší profil kapoty přispívá k lepší ochraně chodců.  Elegantní zevnějšek se zrcadlí rovněž v interiéru, který charakterizují čisté povrchy, harmonické linie, zajímavý kontrast a funkčnost.
Moderní ultra-tenká středová konzola je jedním z nejnápadnějších důkazů schopností konstruktérů. Prodloužená konzole s odkládacími prostory, chladicím boxem či prvky pro připojení přídavných zařízení (iPod) sahá až k zadním sedadlům.

Elektricky ovládaná sedadla mohou být objednána s perforovaným koženým čalouněním s odvětráváním. Volvo bere ohled také na stále vyšší počet osob trpících různými druhy přecitlivělosti a proto vybavil vůz ve světovém prvenství systémem pro čištění vzduchu v interiéru. Je založen na automatické klimatizaci ACC a na systému zkvalitnění vzduchu v interiéru IAQS. Pokud venkovní teplota přesahuje 10 ºC, tak se po odemknutí vozu dálkovým ovládáním vnitřní prostor během minuty automaticky vyvětrá. Volvo S80 přichází s novou generací pokročilých jízdních a podpůrných systémů, které navzájem spolupracují a přispívají k bezpečnější a pohodlnější jízdě. Mezi ně patří aktivní bi-xenonové světlomety zlepšující viditelnost při jízdě ve tmě.
Adaptivní tempomat pomáhá udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu, čímž zvyšuje bezpečnost při nerovnoměrné rychlosti dopravy. Pomocí radaru průběžně sleduje vzdálenost od vozidel jedoucích vpředu. Na základě získaných údajů automaticky upraví rychlost jízdy, s ohledem na zachování bezpečné vzdálenosti. Řidič aktivuje tempomat nastavením požadované rychlosti (v rozmezí od 30 do 200 km/h) a volbou minimálního časového odstupu od vozidla vpředu. K dispozici je pět časových intervalů. Díky tomu, že adaptivní tempomat přebírá část pozornosti, může se řidič věnovat situaci dále před vozidlem

K běžnému typu nehod patří nárazy zezadu, jejichž příčinou bývá nepozornost řidiče a neschopnost včas reagovat. Volvo proto vyvinulo systém, který včas upozorní na možnost kolize a poskytne podporu při brzdění (CW). Jedná se o pokročilý systém s pomocnými funkcemi, který pomáhá předcházet nárazům do vozidel vpředu a minimalizovat případné důsledky kolize. Prostor před vozem nepřetržitě monitoruje radar. Pokud se vozidlo blíží zezadu k dalšímu automobilu a řidič v dané situaci nereaguje, rozbliká se na čelním skle červené výstražné světlo a zazní zvukový signál. Jestliže nebezpečí kolize i přes upozornění narůstá, dochází k aktivaci podpory brzdění. Pro zkrácení reakční doby jsou brzdy připraveny a brzdové destičky přiloženy ke kotoučům. Brzdný tlak je zesílen hydraulicky, čímž je zajištěno účinné brzdění, i když řidič nesešlápne brzdový pedál dostatečnou silou. Při prudkém brzdění se brzdová světla se rozblikají, aby upozornila řidiče vzadu. Při rychlosti do 30 km/h dochází k aktivaci výstražných světel.

Cenové rozpětí nových modelů Volvo S80 se pohybuje od 1.099 000Kč (2.5 T-Kinetic) až po 1. 779 000 (V8-Summit).

(Pokračování zítra)

 

Pohonné jednotky

 

 

Zážehové motory

Typ

Pětiválec 2.5 T

Šestiválec 3.2

V8 - 4.0/4WD

Výkon

200/147/4800

238/175/6200

315/232/5950

Toč.mom.

300/1500-4500

32/3200

440/3950

Rychlost

235

240

250

Zrychlení

7,7

7,9

6,5

Spotřeba

9,2

9,8 (aut)

11,9 (aut)

 

 

Vznětové motory

Typ

Pětiválec 2.4D

Pětiválec 2.4 D5

Výkon

163/120/4000

185/136/4000

Toč.mom.

340/1750-2750

400/2000-2750

Rychlost

210

230

Trychlení

9,5

8,5

Spotřeba

6,3

6,4

 

Rozměry: 4851 x 1861 x 1492 mm

Rozvor: 2835 mm

Objem zav.prostoru: 422/480 l

 

 

Pozn: Výkon (k/KW/ot.min), Toč.moment (N.m/ot.min), Rychlost (km/h), Zrychlení 0-100 km/h (s), Spotřeba kombin. (l/100 km)

 

Jindřich Lasík, 19.7.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar