Volvo S80 - severská elegance a kvalita (I)
Cílem při vývoji nového Volva S80 nebylo vměstnat do vozidla za každou cenu co největší počet funkcí, ale aby v něm technická řešení navzájem spolupracovala. Výsledkem je komfortní, dynamická a bezpečná jízda.
Design s výrazným zakřivením hran snižuje riziko poranění chodců. Na zaoblené přídi se nevyskytují žádné výrazné hrany. Také vyšší profil kapoty přispívá k lepší ochraně chodců. Elegantní zevnějšek se zrcadlí rovněž v interiéru, který charakterizují čisté povrchy, harmonické linie, zajímavý kontrast a funkčnost.
Moderní ultra-tenká středová konzola je jedním z nejnápadnějších důkazů schopností konstruktérů. Prodloužená konzole s odkládacími prostory, chladicím boxem či prvky pro připojení přídavných zařízení (iPod) sahá až k zadním sedadlům.
Elektricky ovládaná sedadla mohou být objednána s perforovaným koženým čalouněním s odvětráváním. Volvo bere ohled také na stále vyšší počet osob trpících různými druhy přecitlivělosti a proto vybavil vůz ve světovém prvenství systémem pro čištění vzduchu v interiéru. Je založen na automatické klimatizaci ACC a na systému zkvalitnění vzduchu v interiéru IAQS. Pokud venkovní teplota přesahuje 10 ºC, tak se po odemknutí vozu dálkovým ovládáním vnitřní prostor během minuty automaticky vyvětrá. Volvo S80 přichází s novou generací pokročilých jízdních a podpůrných systémů, které navzájem spolupracují a přispívají k bezpečnější a pohodlnější jízdě. Mezi ně patří aktivní bi-xenonové světlomety zlepšující viditelnost při jízdě ve tmě.
Adaptivní tempomat pomáhá udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu, čímž zvyšuje bezpečnost při nerovnoměrné rychlosti dopravy. Pomocí radaru průběžně sleduje vzdálenost od vozidel jedoucích vpředu. Na základě získaných údajů automaticky upraví rychlost jízdy, s ohledem na zachování bezpečné vzdálenosti. Řidič aktivuje tempomat nastavením požadované rychlosti (v rozmezí od 30 do 200 km/h) a volbou minimálního časového odstupu od vozidla vpředu. K dispozici je pět časových intervalů. Díky tomu, že adaptivní tempomat přebírá část pozornosti, může se řidič věnovat situaci dále před vozidlem
K běžnému typu nehod patří nárazy zezadu, jejichž příčinou bývá nepozornost řidiče a neschopnost včas reagovat. Volvo proto vyvinulo systém, který včas upozorní na možnost kolize a poskytne podporu při brzdění (CW). Jedná se o pokročilý systém s pomocnými funkcemi, který pomáhá předcházet nárazům do vozidel vpředu a minimalizovat případné důsledky kolize. Prostor před vozem nepřetržitě monitoruje radar. Pokud se vozidlo blíží zezadu k dalšímu automobilu a řidič v dané situaci nereaguje, rozbliká se na čelním skle červené výstražné světlo a zazní zvukový signál. Jestliže nebezpečí kolize i přes upozornění narůstá, dochází k aktivaci podpory brzdění. Pro zkrácení reakční doby jsou brzdy připraveny a brzdové destičky přiloženy ke kotoučům. Brzdný tlak je zesílen hydraulicky, čímž je zajištěno účinné brzdění, i když řidič nesešlápne brzdový pedál dostatečnou silou. Při prudkém brzdění se brzdová světla se rozblikají, aby upozornila řidiče vzadu. Při rychlosti do 30 km/h dochází k aktivaci výstražných světel.
Cenové rozpětí nových modelů Volvo S80 se pohybuje od 1.099 000Kč (2.5 T-Kinetic) až po 1. 779 000 (V8-Summit).
(Pokračování zítra)
Pohonné jednotky
Zážehové motory
Typ | Pětiválec 2.5 T | Šestiválec 3.2 | V8 - 4.0/4WD |
Výkon | 200/147/4800 | 238/175/6200 | 315/232/5950 |
Toč.mom. | 300/1500-4500 | 32/3200 | 440/3950 |
Rychlost | 235 | 240 | 250 |
Zrychlení | 7,7 | 7,9 | 6,5 |
Spotřeba | 9,2 | 9,8 (aut) | 11,9 (aut) |
Vznětové motory
Typ | Pětiválec 2.4D | Pětiválec 2.4 D5 |
Výkon | 163/120/4000 | 185/136/4000 |
Toč.mom. | 340/1750-2750 | 400/2000-2750 |
Rychlost | 210 | 230 |
Trychlení | 9,5 | 8,5 |
Spotřeba | 6,3 | 6,4 |
Rozměry: 4851 x 1861 x 1492 mm
Rozvor: 2835 mm
Objem zav.prostoru: 422/480 l
Pozn: Výkon (k/KW/ot.min), Toč.moment (N.m/ot.min), Rychlost (km/h), Zrychlení 0-100 km/h (s), Spotřeba kombin. (l/100 km)
Jindřich Lasík, 19.7.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












