Volvo C30 vyráží do segmentu kompaktů
Nové Volvo C30 je nejmenším a nejvýraznějším automobilem v modelové řadě Volvo. Kompaktní a robustní karosérií, sportovním podvozkem a výkonnými motory nabízí dynamické vlastnosti. Podobně jako ostatní modely, je C30 vyvinut tak, aby byl nejbezpečnějším ve své třídě!
„Kompaktní rozměry nám nezabránily, abychom do vozidla integrovali většinu toho nejlepšího z vozů Volvo," říká Håkan Abrahamsson, ředitel projektu C30. „I nejmenší Volvo by mělo ve všech ohledech nabízet opravdový luxus. To platí nejen pro vzhled a kvalitu, ale také pro pocit z jízdy a používání. Naším záměrem je, aby Volvo C30 přitahovalo všechny, kteří jízdu autem milují."
Díky malým rozměrům a promyšlenému designu je velmi hbité. Kompaktní a robustní karosérie, velkorysý rozchod kol a relativně dlouhý rozvor náprav přispívají ke stabilním jízdním vlastnostem. Podvozek se vzpěrami McPherson na přední nápravě a s víceprvkovou zadní nápravou typu multilink je optimalizován s ohledem na maximální radost z jízdy. Stabilizační systém DSTC je na většině trhů součástí standardní výbavy. Elektrohydraulické řízení (u verze s benzinovým motorem 1.6 hydraulické) se vyznačuje vysokou citlivostí a výbornou zpětnou vazbou.
Volvo C30 může být vybaveno čtyř- nebo pětiválcovými benzinovými nebo dieselovými motory s objemem od 1,6 do 2,5 litru.
Díky podvozku a nízké hmotnosti (poh. hmotnost 1204 - 1404 kg) vykazuje dobrou dynamiku, a to i s motorem 1.6. Všechny motory jsou vybaveny čtyřventilovou technikou a rozvodem DOHC. Nejvýkonnější benzinový motor (T5) je přeplňovaný turbodmychadlem a disponuje točivým momentem 320 Nm od 1500 do 4800/min.
Zážehové motory
Typ | Výkon (kW/k) | Toč.mom. (Nm) |
Pětiválec T5 | 162/220 | 320 |
Pětiválec 2.4 i | 125/170 | 230 |
Čtyřválec 2.0 | 107/145 | 185 |
Čtyřválec 1.8 | 92/125 | 165 |
Čtyřválec 1.6 | 74/100 | 150 |
1.8 Flexifuel | 92/125 | 165 |
Vznětové motory
Typ | Výkon (kW/k) | Toč.mom (Nm) |
Pětiválec D5 2.4 | 132/180 | 350 |
Čtyřválec 2.0D | 100/136 | 320 |
Čtyřválec 1.6D | 80/109 | 240 |
Všechny motory kompaktních rozměrů jsou umístěny napříč, čímž je zvýšila bezpečnost při čelním nárazu a zvětšil prostor v kabině, který se může měřit s většími automobily. Motory T5 a 2.0D jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou. Pro pětiválcové dieselové a benzinové motory je k dispozici pětistupňová automatická převodovka Geartronic. Všechny diesely mají částicový filtr.
Dvě zadní samostatná sedadla jsou posunuta mírně ke středu vozu, čímž se zvýšilo pohodlí a zlepšil výhled. Toto řešení umožnilo vytvořit velké odkládací prostory v bočních panelech. Opěradla zadních sedadel jsou sklopná, a to jak ze zavazadlového prostoru, tak z interiéru. Prosklené zadní dveře umožňují pohodlný přístup do zavazadlového prostoru.
Vhodně zvolená výška bočních oken poskytuje panoramatický výhled ze všech sedadel. Dovnitř zakřivená vnější boční okna a unikátní zadní prosklená stěna umožňují dobrý výhled vzad.
Vůz může být vybaven systémem BLIS pro eliminaci mrtvého úhlu. K tomu využívá kamer zabudovaných do vnějších zpětných zrcátek, aby určil. Pokud zaregistruje jiné vozidlo rozsvítí se kontrolka, jež řidiče upozorní, aby učinil správné rozhodnutí.
Ke snížení rizika, že řidič nebude v kritických situacích rušen, je vůz vybaven elektronickým informačním systémem řidiče IDIS, monitorující vybrané funkce automobilu, jako jsou pohyby volantem, plynového pedálu, ovládání ukazatelů směru nebo brzdění. Při dosažení určité úrovně jsou informace, které nejsou klíčové z hlediska bezpečnosti (sms nebo telefonáty), pozdrženy do doby, než se situace uklidní.
Ačkoliv je C30 o 22 cm kratší než S40, dosahuje stejné úrovně bezpečnosti, včetně nárazu zezadu. Konstrukce přídě je rozdělena do zón tvořených různými druhy oceli s odlišnými deformačními vlastnostmi. Tyto zóny rozdělují a pohlcují síly vznikající při kolizi. Spodní vnější prvky jsou navrženy, aby při čelním nárazu pomohly zabránit zatlačení předních kol do kabiny.
JL, 16.10.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout