Volkswagen up! - budoucí bestseller (I)
V expozici Volkswagen je středem zájmu malý model up!, jehož sériová výroba se již pomalu rozbíhá v závodě VW Bratislava, odkud budou také vyjíždět tyto vozy s logem Škoda a SEAT. Na novém modelu up! je všechno nové – design, technika i financování.
Na minimální ploše (3,54 x 1,64 m) nabízí up! maximální prostor a techniku pohonu s maximální hospodárností (2 nové motory na benzin, 1 nový motor na zemní plyn, 2 nové převodovky). Up! bude jako první vůz ve své třídě na světě nabízet navíc automatickou funkci nouzového brzdění City.
Předprodej v Německu bude zahájen 13. září. Na český trh přijde up! na jaře 2012. V závislosti na finančních možnostech a potřebách budou mít zákazníci na výběr tři verze: take up! je základním modelem, move up! se orientuje na komfort a vrcholnou verzí je high up!. U příležitosti uvedení na trh budou na základě výbavové linie high up! k dispozici navíc 2 zušlechtěné modely s vlastním charakterem – up! black a up! white. Postupně tak vznikne celá rodina modelů up!
V porovnání s předchůdcem (Fox) byla snížena hmotnost nového modelu up! o 140 kg, resp. 13 procent, na 929 kg díky důslednému downsizingu poháněcí soustavy, použití vysokopevnostních ocelí.
Nové tříválce
V modelu up! slaví debut nová generace tříválcových zážehových motorů – 44 kW / 60 k a 55 kW / 75 k, splňují emisní normu Euro 5 a pohánějí přední kola. Průměrná spotřeba ve verzi BlueMotion Technology (mimo jiné se systémem Start-Stop, rekuperací kinetické energie a pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem): 4,2 l/100 km (60 k) a 4,3 l/100 km (75 k). Na stejném základě bude následovat motor na zemní plyn s výkonem 50 kW / 68 k s průměrnou spotřebou 3,2 kg/100 km (zemní plyn). V roce 2013 nabídku doplní také elektricky poháněný model up!. Rovněž nové jsou obě pětistupňové převodovky (manuální a automatizovaná verze).
Základní motor dosahuje ze zdvihového objemu 999 cm³ výkonu 44 kW / 60 k při 5500/min, zatímco maximální točivý moment 95 N.m je k dispozici mezi 3000 a 5000/min. Rozhodující vlastností je plochá křivka točivého momentu, která mezi 2000 a 6000/min neklesá pod 90 % maximální hodnoty točivého momentu. V základní verzi s pětistupňovou mechanickou převodovkou činí průměrná spotřeba paliva 4,5 l/100 km. Varianta s paketem BlueMotion Technology se může pochlubit 4,2 l/100 km. Při objemu palivové nádrže 35 litrů vychází teoretický dojezd na 833 km. Up! s manuálním řazením a výkonem 60 k zrychlí z 0 na 100 km/h za 14,4 s a dosahuje 160 km/h.
Nejvýkonnější varianta motoru 1,0 litru vykazuje stejný zdvihový objem s vrtáním válců 74,5 mm a zdvihem 76,4 mm. Vyššího výkonu je dosahováno úpravou řídicí jednotky motoru. Nejvyšší výkon je 55 kW / 75 k při 6200/mina stejného točivého momentu 95 N.m. V kombinaci s manuálním řazením spotřebuje 4,7 l/100 km. Verze BlueMotion Technology dokonce jen 4,3 l/100 km. „Velký“ up! může jet s manuálně řazenou převodovkou rychlostí až 171 km/h a sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 13,2 s.
Pohony EcoFuel dosud zůstávaly vyhrazeny modelům Touran, Passat a Caddy. Volkswagen nyní uvádí s modelem up! na trh také velmi malý model ve verzi EcoFuel. I v tomto případě nalézá uplatnění nově vyvinutý tříválec 1,0 litru s výkonem 50 kW / 68 k. Průměrná spotřeba paliva: 3,2 kg zemního plynu na 100 km.BlueMotion Technology se systémem Start-Stop a režimem rekuperace kinetické energie stlačuje hodnoty spotřeby dokonce na 2,5 kg/100 km. Náklady na palivo na ujetí 100 kilometrů tedy činí 60 Kč při průměrné ceně CNG 23,90 Kč/kg (k 1.9.2011, zdroj: www.cng.cz).
Jeden kilogram CNG odpovídá přibližně 1,5 litru benzinu. Zemní plyn se čerpá do dvou nádrží pod podlahou v oblasti zadní nápravy (celkový objem: 72 litrů / 11 kg CNG). Nádrž 1 je společně s rezervní nádrží na 10 litrů benzinu uložena před zadní nápravou, zatímco nádrž 2 využívá prostor určený původně pro náhradní kolo. Celkový objem všech palivových nádrží umožňuje celkový dojezd přes 550 kilometrů.
Nové převodovky
Speciálně pro tříválcové zážehové motory byly vyvinuty nové pětistupňové převodovky. Konvenční verze s manuálním řazením a označením MQ100 váží pouhých 25 kg a je tak nejlehčí převodovkou na světě v této výkonové kategorii. Rovněž nová je automatizovaná verze SQ100, která s hmotností necelých 30 kg patří mezi nejlehčí převodovky s automatizovaným řazením. Automatizovaná mechanická převodovka nabízí běžné jízdní režimy „D“, „N“ a „R“. Alternativně může řidič kdykoli zapnout režim manuálního řazení.
Funkce nouzového brzdění City
Mezi novinky v bezpečnostní výbavě modelu up! patří mimo jiné senzor pro včasnou detekci nárazu (aktivuje zádržné systémy před samotným čelním nárazem) v předním nárazníku a na přání dodávaná funkce nouzového brzdění City. Funkce nouzového brzdění je automaticky aktivní při rychlostech do 30 km/h. Laserový senzor sleduje prostor před vozem up! do vzdálenosti 10 metrů a vyhodnocuje riziko kolize. V závislosti na rychlosti jízdy a situaci dokáže funkce nouzového brzdění automatickou aktivací brzd snížit intenzitu nárazu nebo dokonce kolizi zabránit. Up! je dosud jediným vozidlem v tomto segmentu, který může být vybaven funkcí nouzového brzdění City. Vzhledem k hmotnosti vozidla a výkonu motoru jsou na zadní nápravě použity bubnové brzdy, vpředu pracují nově vyvinuté kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. I v této oblasti rozhoduje každý gram. V porovnání s kotoučovými brzdami montovanými dosud v této výkonové třídě se podařilo ušetřit celkem 1,5 kg.
Další detaily přinseme zítra
JL, 15.9.2011
Předprodej v Německu bude zahájen 13. září. Na český trh přijde up! na jaře 2012. V závislosti na finančních možnostech a potřebách budou mít zákazníci na výběr tři verze: take up! je základním modelem, move up! se orientuje na komfort a vrcholnou verzí je high up!. U příležitosti uvedení na trh budou na základě výbavové linie high up! k dispozici navíc 2 zušlechtěné modely s vlastním charakterem – up! black a up! white. Postupně tak vznikne celá rodina modelů up!
V porovnání s předchůdcem (Fox) byla snížena hmotnost nového modelu up! o 140 kg, resp. 13 procent, na 929 kg díky důslednému downsizingu poháněcí soustavy, použití vysokopevnostních ocelí.
Nové tříválce
V modelu up! slaví debut nová generace tříválcových zážehových motorů – 44 kW / 60 k a 55 kW / 75 k, splňují emisní normu Euro 5 a pohánějí přední kola. Průměrná spotřeba ve verzi BlueMotion Technology (mimo jiné se systémem Start-Stop, rekuperací kinetické energie a pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem): 4,2 l/100 km (60 k) a 4,3 l/100 km (75 k). Na stejném základě bude následovat motor na zemní plyn s výkonem 50 kW / 68 k s průměrnou spotřebou 3,2 kg/100 km (zemní plyn). V roce 2013 nabídku doplní také elektricky poháněný model up!. Rovněž nové jsou obě pětistupňové převodovky (manuální a automatizovaná verze).
Základní motor dosahuje ze zdvihového objemu 999 cm³ výkonu 44 kW / 60 k při 5500/min, zatímco maximální točivý moment 95 N.m je k dispozici mezi 3000 a 5000/min. Rozhodující vlastností je plochá křivka točivého momentu, která mezi 2000 a 6000/min neklesá pod 90 % maximální hodnoty točivého momentu. V základní verzi s pětistupňovou mechanickou převodovkou činí průměrná spotřeba paliva 4,5 l/100 km. Varianta s paketem BlueMotion Technology se může pochlubit 4,2 l/100 km. Při objemu palivové nádrže 35 litrů vychází teoretický dojezd na 833 km. Up! s manuálním řazením a výkonem 60 k zrychlí z 0 na 100 km/h za 14,4 s a dosahuje 160 km/h.
Nejvýkonnější varianta motoru 1,0 litru vykazuje stejný zdvihový objem s vrtáním válců 74,5 mm a zdvihem 76,4 mm. Vyššího výkonu je dosahováno úpravou řídicí jednotky motoru. Nejvyšší výkon je 55 kW / 75 k při 6200/mina stejného točivého momentu 95 N.m. V kombinaci s manuálním řazením spotřebuje 4,7 l/100 km. Verze BlueMotion Technology dokonce jen 4,3 l/100 km. „Velký“ up! může jet s manuálně řazenou převodovkou rychlostí až 171 km/h a sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 13,2 s.
Pohony EcoFuel dosud zůstávaly vyhrazeny modelům Touran, Passat a Caddy. Volkswagen nyní uvádí s modelem up! na trh také velmi malý model ve verzi EcoFuel. I v tomto případě nalézá uplatnění nově vyvinutý tříválec 1,0 litru s výkonem 50 kW / 68 k. Průměrná spotřeba paliva: 3,2 kg zemního plynu na 100 km.BlueMotion Technology se systémem Start-Stop a režimem rekuperace kinetické energie stlačuje hodnoty spotřeby dokonce na 2,5 kg/100 km. Náklady na palivo na ujetí 100 kilometrů tedy činí 60 Kč při průměrné ceně CNG 23,90 Kč/kg (k 1.9.2011, zdroj: www.cng.cz).
Jeden kilogram CNG odpovídá přibližně 1,5 litru benzinu. Zemní plyn se čerpá do dvou nádrží pod podlahou v oblasti zadní nápravy (celkový objem: 72 litrů / 11 kg CNG). Nádrž 1 je společně s rezervní nádrží na 10 litrů benzinu uložena před zadní nápravou, zatímco nádrž 2 využívá prostor určený původně pro náhradní kolo. Celkový objem všech palivových nádrží umožňuje celkový dojezd přes 550 kilometrů.
Nové převodovky
Speciálně pro tříválcové zážehové motory byly vyvinuty nové pětistupňové převodovky. Konvenční verze s manuálním řazením a označením MQ100 váží pouhých 25 kg a je tak nejlehčí převodovkou na světě v této výkonové kategorii. Rovněž nová je automatizovaná verze SQ100, která s hmotností necelých 30 kg patří mezi nejlehčí převodovky s automatizovaným řazením. Automatizovaná mechanická převodovka nabízí běžné jízdní režimy „D“, „N“ a „R“. Alternativně může řidič kdykoli zapnout režim manuálního řazení.
Funkce nouzového brzdění City
Mezi novinky v bezpečnostní výbavě modelu up! patří mimo jiné senzor pro včasnou detekci nárazu (aktivuje zádržné systémy před samotným čelním nárazem) v předním nárazníku a na přání dodávaná funkce nouzového brzdění City. Funkce nouzového brzdění je automaticky aktivní při rychlostech do 30 km/h. Laserový senzor sleduje prostor před vozem up! do vzdálenosti 10 metrů a vyhodnocuje riziko kolize. V závislosti na rychlosti jízdy a situaci dokáže funkce nouzového brzdění automatickou aktivací brzd snížit intenzitu nárazu nebo dokonce kolizi zabránit. Up! je dosud jediným vozidlem v tomto segmentu, který může být vybaven funkcí nouzového brzdění City. Vzhledem k hmotnosti vozidla a výkonu motoru jsou na zadní nápravě použity bubnové brzdy, vpředu pracují nově vyvinuté kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. I v této oblasti rozhoduje každý gram. V porovnání s kotoučovými brzdami montovanými dosud v této výkonové třídě se podařilo ušetřit celkem 1,5 kg.
Další detaily přinseme zítra
JL, 15.9.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout