Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen XL Sport s dvouválcem Ducati 1199

Volkswagen vystavuje na Pařížském autosalonu ve světové premiéře studii XL Sport, sportovní vůz, jaký nemá obdoby. Tento stroj, schopný jízdy rychlostí až 270 km/h, vznikl na základě modelu XL1, nejúspornějšího automobilu na světě.

Ducati 1199 Superleggera má nejnižší výkonovou hmotnost ze všech sériově vyráběných motocyklů. Mezi automobily platí to samé pro studii XL Sport, která je díky kombinaci hmotnosti (890 kg), výkonu (147 kW/200 k) a aerodynamiky (cx x A = 0,44 m²) v současnosti nejrychlejším automobilem o výkonu 200 k. Nejvyšší rychlost 270 km/h s výkonem 200 k (zrychlení 5,7 s) dosud nejede žádný sportovní vůz. V této souvislosti je nutné vyzdvihnout aerodynamiku. Součin součinitele aerodynamického odporu vzduchu (0,258) a čelní plochy (1,7 m²) činí pouhých 0,44 m², což je jedna z nejlepších hodnot, které byly dosud realizovány. XL Sport klade vzduchu minimální odpor díky aerodynamickým základním tvarům karoserie i četným jednotlivým opatřením, mezi něž patří speciální „vzduchové clony“ (vznikají cíleným vedením vzduchu kanály v přední části vozu), odvádění vzduchu z podběhů kol, optimalizovaná spodní část vozu, vzduchové kanály v přední kapotě, které snižují vztlak, výsuvný zadní spoiler (s pohonem ze supersportovního vozu Lamborghini Aventador) a adaptivní otvory pro odvádění horkého vzduchu, integrované do zadního výklopného víka (lamely se v případě potřeby otevřou a odvádějí teplo z motorového prostoru).


Motor V2 z motocyklu Ducati 1199 Superleggera byl upraven, jeho konstrukce však odpovídá motocyklovému motoru. Díky lehkým a odolným titanovým ojnicím dosahuje motor DOHC s objemem 1199 cm³ nejvyšších otáček 11 000/min. Vysoké otáčky motoru „Su-perquadro“ jsou umožněny extrémně krátkozdvihovou koncepcí (vrtání 112 mm/zdvih 60,8 mm). Kromě toho mají oba válce, svírající vzájemně úhel 90 stupňů, čtyřventilový desmodromický rozvod (ventily jsou zavírány speciální vačkou, nikoli sílou pružiny), typický znak vysokootáčkových motorů Ducati a s ohledem na nutnost precizního nastavení vůle ventilů vysokou školou jemné mechaniky. Mezi další rysy nejvýkonnějšího dvouválce na světě patří víka spojky, hlav válců a olejové vany z hořčíkové slitiny, dvě škrticí klapky a na každý válec dva vstřikovače. XL Sport má v neposlední řadě novou vloženou převodovku, která snižuje otáčky motoru o faktor 1,86. Točivý moment motoru V2 (134 N.m) je přenášen na zadní nápravu prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG.


Podvozek, integrovaný do pevného ocelového prostorového rámu, je tvořen lichoběžníkovou přední nápravou s dvojicemi příčných, nestejně dlouhých ramen a systémem odpružení „pull rod“ (zdvih kola je na tlumicí a pružicí jednotky uvnitř rámu přenášen tahem prostřednictvím vahadla a táhla, uchyceného k hornímu závěsnému ramenu), zatímco zadní náprava, rovněž s dvojicemi nestejně dlouhých příčných ramen, používá odpružení typu „push rod“ (síla je převáděna na tlumicí a pružicí jednotku vahadlem, na které tlačí táhlo, uchycené ke spodnímu závěsnému ramenu). Pneumatiky rozměru 205/40 R 18 (vpředu) a 265/35 R 18 (vzadu) jsou koncipovány pro vysoké rychlosti a na-montovány na kovaná kola z hořčíkové slitiny, která snižují hmotnost o 23,9 kg v porovnání s hliníkovými koly.


XL Sport a XL sdílejí společný konstrukční základ. Centrálním společným prvkem je samonosná karoserie se skořepinovou konstrukcí z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Sedadla jsou umístěna s mírným přesazením. Volkswagen dal přednost komponentům z uhlíkového kompozitu, vyráběného metodou RTM (Resin Transfer Moulding). Hmotnost komponentů z tohoto materiálu činí pouhých 20 % hmotnosti odpovídajících ocelových plechů.

Křídlové dveře připomínají supersportovní vozy. Dveře jsou zavěšeny ve dvou bodech, dole na střešním sloupku A a nahoře na rámu střechy těsně nad čelním oknem. Dveře se proto otvírají nejen vzhůru, ale i mírně dopředu, a navíc zasahují daleko do střechy. V otevřeném stavu je tak k dispozici velkorysý vstupní otvor pro pohodlné nastupování a vystupování. Okna dveří jsou z polykarbonátu. Horní část bočních oken je z důvodu úspory hmotnosti pevná a otvírat lze pouze spodní segment. Čelní okno obou modelů je vyrobeno ze speciálního tenkého skla.

Bez ohledu na společný konstrukční základ má XL Sport originální vzhled. Zatímco byl design modelu XL1 podřízen minimální spotřebě paliva, rozšiřuje XL Sport tento motiv o nekompromisní dynamiku. Mimořádné nároky na hodnoty přítlaku u automobilu schopného jízdy rychlostí 270 km/h a parametry poháněcího ústrojí vedly k prodloužení a rozšíření karoserie studie XL Sport.


Rozměry: 4291 x 1847 x 1152 mm
Rozvor: 2424 mm


Široká přední partie s dvojitými světlomety LED a typickými tvary denních světlometů LED, vyzařuje nezaměnitelné charisma. Jak již bylo uvedeno, vedle světlometů jsou na vnějších okrajích přídě studie XL Sport umístěny otvory pro funkci „vzdušných clon“.
Zatímco XL1 je nejširší vpředu a směrem k zádi se postupně zužuje, zůstává zadní partie studie XL Sport široká jako příď. Při pohledu shora odpovídají tvary studie klasickému závodnímu vozu. Při pohledu na blatníky a dveře jsou nápadné vstupní a výstupní otvory v oblastech střešních sloupků A a B´.

Místo zpětných zrcátek jsou do křídlových dveří integrovány malé kamery, které přenášejí obraz o situaci za vozem na dva displeje v interiéru. Nápis „Motore Ducati“ před zadními podběhy poukazuje na motor z motocyklu 1199 Superleggera.

Nový XL Sport charakterizuje extrémně široká a nízká záď s výsuvným zadním spoilerem v téměř celé šířce vozu. Do střešní linie je integrováno zadní víko, které zpřístupňuje motor Ducati, sedmistupňovou převodovku DSG a zavazadlový prostor o objemu 107 litrů.
Další novinkou je pět lamel integrovaných do zadního víka, které se automaticky otvírají v závislosti na potřebě chlazení agregátů. Červený pruh s diodami LED sleduje tvar zadní partie. Po stranách je pruh ohraničen vždy jedním dalším vertikálně uspořádaným prvkem s diodami LED, s nímž designéři ještě více zdůraznili šířku studie XL Sport. Černý difuzor téměř plynule přechází do rovné spodní části vozu.

S ohledem na dynamiku byl interiér upraven a individualizován speciálními detaily. XL Sport se tak vyznačuje digitálním panelem sdružených přístrojů ve specifickém závodním provedení, který ukazuje kromě tlaku oleje také dosahované časy na závodním okruhu. S ohledem na rychlé řazení byl volant vybaven hliníkovými pádly pro manuální řazení. Ke sportovní atmosféře přispívají detaily z eloxovaného hliníku v podobě ozdobných prvků.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar