Volkswagen Touareg (I) - high tech SUV
Minulý týden jsme slíbili, že přineseme podrobný popis nového Volkswagenu Touareg a teď slib plníme. V několika kapitolách vás seznámíme s novinkou, jenž obohatila v těchto dnech také český trh. Technických „vychytávek“ je na novém voze víc než dost.
Nový Touareg je s délkou 4795 mm o 41 mm delší, ale snížený o 17 mm na 1709 mm. Kromě délky se prodloužil také rozvor o 38 mm na 2893 mm. Šířka vzrostla o 12 mm na 1940 mm. Tím je zaručena dokonalá dynamika proporcí.
Pohotovostní hmotnost Touaregu byla v závislosti na verzi snížena cílenými úpravami konstrukce karoserie, výběrem vhodných materiálů a montáží lehčího poháněcího ústrojí o 203 až 222 kg . Pohotovostní hmotnost Touaregu V6 FSI klesla na 2035 kg, u vznětové varianty na 2099 kg (V6 TDI), resp. 2222 kg (V8 TDI).
Laserem svařovaných tvarových přístřihů (tzv. tailored blanks) se dosáhlo výrazného zvýšení odolnosti vůči deformacím vnitřního prostoru. Boční stěny karoserie jsou z manganové oceli tvářené za tepla za současného tvrzení. Tento materiál zvyšuje odolnost vůči deformacím při nehodě a snižuje hmotnost.
Také druhá generace může být na přání vybavena automatickým otvíráním a zavíráním zadního výklopného víka (sériově Hybrid a V8 TDI), které lze ovládat nejen zevnitř nebo na zadním víku, ale také dálkovým ovládáním. Nová funkce „tip to close“ umožňuje vyvolat automatické zavření krátkým přitažením víka dolů. Otvírání a zavírání zadního víka může být zastaveno v libovolné poloze.
Nový Touareg získal výrazně na dynamice, a to jak z hlediska jízdních výkonů, tak i z hlediska vzhledu díky novému designu a sportovnějším proporcím.
V nejnižší části nárazníku jsou uloženy mlhovky a radarové senzory na přání dodávaného adaptivního tempomatu ACC a asistenčního systému Front Assist.
Díky nižší karoserii, krátkým převisům a dynamické spodní linii bočních oken nepůsobí silueta na rozdíl od jiných SUV mohutným dojmem. Právě naopak. Podobně jako u sportovního vozu je karoserie v oblasti dveří mírně zúžená.
Nepřehlédnutelným znakem jsou robustní černé ochranné plasty kolem podběhů kol, zdůrazňující velká kola (sériově 7,5Jx17 u modelů V6 TDI a V6 FSI, 8Jx18 u modelů Hybrid a V8 TDI).
Interiér se vyznačuje dokonalým zpracováním detailů, jakož i nejvyšší mírou komfortu a bezpečnosti. Díky prodlouženému rozvoru je prostor na zadních sedadlech a zavazadlový prostor teď větší. Motor lze spustit buď prostřednictvím nově koncipovaným elektronickým zámkem zapalování nebo startovacím tlačítkem.
Klasické analogové přístroje se vyznačují vysokou kvalitou a precizností. Jsou zdobeny galvanicky chromovanými rámečky a jejich ručičky září červenou barvou, zatímco bílé elektroluminiscenční diody LED podsvěcují trojrozměrné stupnice přístrojů. Multifunkční displej může být ve dvou provedeních: jako 7“ barevný displej ve formátu 15:9 nebo jako 5“ monochromatický displej.
Páka voliče osmistupňové samočinné převodovky padne ergonomicky ideálně do ruky a za ní jsou otočné spínače pro volbu jednotlivých režimů podvozkových systémů a pohonu všech kol
Nová přední i zadní sedadla nabízejí vyšší komfort na dlouhých cestách. Kromě základních sedadel budou nabízena vpředu tzv. komfortní sedadla, elektricky nastavitelná a v bočních stěnách opěradel s pneumaticky ovládanými vzduchovými komorami. V tom případě jsou součástí sériové výbavy také opěrky hlavy na předních sedadlech nastavitelné výškově i horizontálně. Pro komfortní sedadla lze na přání objednat aktivní klimatizaci (odvětrávání povrchu sedáku a opěradla).
Navzdory nižší výšce vozidla mají cestující vpředu i vzadu více prostoru pro hlavu. Výrazný nárůst zaznamenal prostor pro nohy na zadní lavici jako důsledek prodloužení rozvoru o 38 mm. Prostor pro kolena je nyní 104 mm místo dosavadních 68 mm.
Zadní lavice je poprvé podélně posuvná v rozsahu 160 mm a sklon opěradla lze nastavovat ve třech krocích. V závislosti na poloze zadní lavice nabízí zavazadlový prostor objem 580 až 1642 litrů (dříve 555 až 1570 l). Větší je i šířka zavazadlového prostoru 1350 mm, o 190 mm.
Nový Touareg vstupuje na evropský trh se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory, jejichž spotřeba je v porovnání s předchůdcem průměrně o cca 20 % nižší. Základním je zážehový motor V6 FSI (206 kW / 280 k), nejvýkonnějším zážehovým je přeplňovaný V6 TSI modelu Touareg Hybrid (245 kW / 333 k). Paletu motorů završují dva turbodiesely: V6 TDI (176 kW / 240 k) a nový V8 TDI (250 kW / 340 k). Všechny se dodávají v kombinaci s nově vyvinutou osmistupňovou samočinnou převodovkou.
Zážehové motory
Vznětové motory
Pozn. objem - ccm, výkon - kW(k)/min, točivý moment - Nm/min, rychlost - km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) - l/100 km
„Přebytečnou“ se u všech motorů stala klasická měrka oleje. V nové generaci probíhá měření stavu oleje elektronicky prostřednictvím ultrazvuku. A řidič může stav oleje kontrolovat na přístrojové desce.
Touareg je prvním SUV na světě s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou, jejíž konstrukce umožňuje přenášet točivý moment motoru až 850 N.m. Větší počet převodových stupňů dovolil zvětšit rozpětí převodů o 20 %. Díky většímu rozpětí převodů mohou motory pracovat ve všech režimech s vyšší účinností, což snižuje spotřebu a zvyšuje dynamiku. Sedmý a osmý převodový stupeň s charakterem rychloběhu přinášejí navíc snížení otáček o 20 % a příslušné snížení spotřeby paliva.
Použitím nízkoviskózního převodového oleje pro samočinné převodovky a nového výměníku tepla bylo dosaženo dalšího snížení spotřeby v důsledku nižšího tření zejména po studeném startu. Deskový výměník tepla je umístěn na zadní straně převodovky a proudí jím jak převodový olej, tak i chladicí kapalina motoru. Výměník tepla přináší dvojnásobný užitek. Jakmile převodový olej překročí definovanou teplotu, začne výměník tepla olej ochlazovat. Pokud by bylo zapotřebí účinnější chlazení, připojí se do okruhu ještě přídavný výměník olej-vzduch v přední části. Dokonce i za extrémních podmínek, které nejsou pro SUV výjimkou, je tak zajištěna optimální provozní teplota samočinné převodovky.
Pro správnou funkci systému Start-Stop musí být v převodovce dostatečný tlak oleje pro přenos hnací síly mezi řadicími prvky bez prokluzu. Konvenční převodovky tohoto stavu dosáhnou až poté, co se motor ustálí na určitých volnoběžných otáčkách, které jsou nezbytné pro vytvoření odpovídajícího tlaku a objemového proudu oleje mechanicky poháněným olejovým čerpadlem převodovky. Osmistupňové samočinné převodovky pro novou generaci vozů Touareg jsou proto vybaveny elektricky poháněným čerpadlem, které udržuje stálý tlak oleje uvnitř hydraulické soustavy i při vypnutém motoru.
Pokračování zítra
Jl, 1.6.2010
Pohotovostní hmotnost Touaregu byla v závislosti na verzi snížena cílenými úpravami konstrukce karoserie, výběrem vhodných materiálů a montáží lehčího poháněcího ústrojí o 203 až 222 kg . Pohotovostní hmotnost Touaregu V6 FSI klesla na 2035 kg, u vznětové varianty na 2099 kg (V6 TDI), resp. 2222 kg (V8 TDI).
Laserem svařovaných tvarových přístřihů (tzv. tailored blanks) se dosáhlo výrazného zvýšení odolnosti vůči deformacím vnitřního prostoru. Boční stěny karoserie jsou z manganové oceli tvářené za tepla za současného tvrzení. Tento materiál zvyšuje odolnost vůči deformacím při nehodě a snižuje hmotnost.
Také druhá generace může být na přání vybavena automatickým otvíráním a zavíráním zadního výklopného víka (sériově Hybrid a V8 TDI), které lze ovládat nejen zevnitř nebo na zadním víku, ale také dálkovým ovládáním. Nová funkce „tip to close“ umožňuje vyvolat automatické zavření krátkým přitažením víka dolů. Otvírání a zavírání zadního víka může být zastaveno v libovolné poloze.
Nový Touareg získal výrazně na dynamice, a to jak z hlediska jízdních výkonů, tak i z hlediska vzhledu díky novému designu a sportovnějším proporcím.
V nejnižší části nárazníku jsou uloženy mlhovky a radarové senzory na přání dodávaného adaptivního tempomatu ACC a asistenčního systému Front Assist.
Díky nižší karoserii, krátkým převisům a dynamické spodní linii bočních oken nepůsobí silueta na rozdíl od jiných SUV mohutným dojmem. Právě naopak. Podobně jako u sportovního vozu je karoserie v oblasti dveří mírně zúžená.
Nepřehlédnutelným znakem jsou robustní černé ochranné plasty kolem podběhů kol, zdůrazňující velká kola (sériově 7,5Jx17 u modelů V6 TDI a V6 FSI, 8Jx18 u modelů Hybrid a V8 TDI).
Interiér se vyznačuje dokonalým zpracováním detailů, jakož i nejvyšší mírou komfortu a bezpečnosti. Díky prodlouženému rozvoru je prostor na zadních sedadlech a zavazadlový prostor teď větší. Motor lze spustit buď prostřednictvím nově koncipovaným elektronickým zámkem zapalování nebo startovacím tlačítkem.
Klasické analogové přístroje se vyznačují vysokou kvalitou a precizností. Jsou zdobeny galvanicky chromovanými rámečky a jejich ručičky září červenou barvou, zatímco bílé elektroluminiscenční diody LED podsvěcují trojrozměrné stupnice přístrojů. Multifunkční displej může být ve dvou provedeních: jako 7“ barevný displej ve formátu 15:9 nebo jako 5“ monochromatický displej.
Páka voliče osmistupňové samočinné převodovky padne ergonomicky ideálně do ruky a za ní jsou otočné spínače pro volbu jednotlivých režimů podvozkových systémů a pohonu všech kol
Nová přední i zadní sedadla nabízejí vyšší komfort na dlouhých cestách. Kromě základních sedadel budou nabízena vpředu tzv. komfortní sedadla, elektricky nastavitelná a v bočních stěnách opěradel s pneumaticky ovládanými vzduchovými komorami. V tom případě jsou součástí sériové výbavy také opěrky hlavy na předních sedadlech nastavitelné výškově i horizontálně. Pro komfortní sedadla lze na přání objednat aktivní klimatizaci (odvětrávání povrchu sedáku a opěradla).
Navzdory nižší výšce vozidla mají cestující vpředu i vzadu více prostoru pro hlavu. Výrazný nárůst zaznamenal prostor pro nohy na zadní lavici jako důsledek prodloužení rozvoru o 38 mm. Prostor pro kolena je nyní 104 mm místo dosavadních 68 mm.
Zadní lavice je poprvé podélně posuvná v rozsahu 160 mm a sklon opěradla lze nastavovat ve třech krocích. V závislosti na poloze zadní lavice nabízí zavazadlový prostor objem 580 až 1642 litrů (dříve 555 až 1570 l). Větší je i šířka zavazadlového prostoru 1350 mm, o 190 mm.
Nový Touareg vstupuje na evropský trh se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory, jejichž spotřeba je v porovnání s předchůdcem průměrně o cca 20 % nižší. Základním je zážehový motor V6 FSI (206 kW / 280 k), nejvýkonnějším zážehovým je přeplňovaný V6 TSI modelu Touareg Hybrid (245 kW / 333 k). Paletu motorů završují dva turbodiesely: V6 TDI (176 kW / 240 k) a nový V8 TDI (250 kW / 340 k). Všechny se dodávají v kombinaci s nově vyvinutou osmistupňovou samočinnou převodovkou.
Zážehové motory
Typ | 3.6 FSI V6 | 3.0 TSI Hybrid |
Objem | 3597 | 2995 |
Výkon | 206(280)/6200 | 245(333)/5500-6500 |
Toč.moment | 360/3200 | 440/3000-5250 |
Rychlost | 228 | 240 |
Zrychlení | 7,8 | 6,5 |
Spotřeba | 13,2/8,0/9,9 | 8,7/7,9/8,2 |
Vznětové motory
Typ | 3.0 TDI V6 | 4.2 TDI V8 |
Objem | 2967 | 4134 |
Výkon | 176(240)/4000-4400 | 250(340)/4000 |
Toč.moment | 550/2000-2250 | 800/1750-2750 |
Rychlost | 218 | 242 |
Zrychlení | 7,8 | 5,8 |
Spotřeba | 8,8/6,5/6,8 | 11,9/7,4/9,1 |
Pozn. objem - ccm, výkon - kW(k)/min, točivý moment - Nm/min, rychlost - km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) - l/100 km
„Přebytečnou“ se u všech motorů stala klasická měrka oleje. V nové generaci probíhá měření stavu oleje elektronicky prostřednictvím ultrazvuku. A řidič může stav oleje kontrolovat na přístrojové desce.
Touareg je prvním SUV na světě s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou, jejíž konstrukce umožňuje přenášet točivý moment motoru až 850 N.m. Větší počet převodových stupňů dovolil zvětšit rozpětí převodů o 20 %. Díky většímu rozpětí převodů mohou motory pracovat ve všech režimech s vyšší účinností, což snižuje spotřebu a zvyšuje dynamiku. Sedmý a osmý převodový stupeň s charakterem rychloběhu přinášejí navíc snížení otáček o 20 % a příslušné snížení spotřeby paliva.
Použitím nízkoviskózního převodového oleje pro samočinné převodovky a nového výměníku tepla bylo dosaženo dalšího snížení spotřeby v důsledku nižšího tření zejména po studeném startu. Deskový výměník tepla je umístěn na zadní straně převodovky a proudí jím jak převodový olej, tak i chladicí kapalina motoru. Výměník tepla přináší dvojnásobný užitek. Jakmile převodový olej překročí definovanou teplotu, začne výměník tepla olej ochlazovat. Pokud by bylo zapotřebí účinnější chlazení, připojí se do okruhu ještě přídavný výměník olej-vzduch v přední části. Dokonce i za extrémních podmínek, které nejsou pro SUV výjimkou, je tak zajištěna optimální provozní teplota samočinné převodovky.
Pro správnou funkci systému Start-Stop musí být v převodovce dostatečný tlak oleje pro přenos hnací síly mezi řadicími prvky bez prokluzu. Konvenční převodovky tohoto stavu dosáhnou až poté, co se motor ustálí na určitých volnoběžných otáčkách, které jsou nezbytné pro vytvoření odpovídajícího tlaku a objemového proudu oleje mechanicky poháněným olejovým čerpadlem převodovky. Osmistupňové samočinné převodovky pro novou generaci vozů Touareg jsou proto vybaveny elektricky poháněným čerpadlem, které udržuje stálý tlak oleje uvnitř hydraulické soustavy i při vypnutém motoru.
Pokračování zítra
Jl, 1.6.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout