Volkswagen Tiguan - nové vydání bestselleru (I)
Jedním z nejúspěšnějších automobilů svého druhu je bezpochyby VW Tiguan. Od představení na podzim 2007 bylo na pěti kontinentech prodáno téměř 700 000 vozů. Klíčovými faktory globálního úspěchu tohoto SUV se staly jeho technické přednosti a skvělá provozní hospodárnost.
Čtyřdveřový Volkswagen zaujal svým osobitým, nadčasovým a přitažlivým vzhledem, který nyní doznal změn. Stejně jako předchozí model je nabízen ve dvou karosářských variantách s různými hodnotami nájezdového úhlu vpředu. Zatímco klasická verze s nájezdovým úhlem vpředu 18° byla navržena především s ohledem na výzvy velkoměsta a schopnosti tažného vozidla, představuje Tiguan s nájezdovým úhlem 28° volbu do náročnějšího terénu.
Vzhledem k rozdílným předním partiím mají obě verze odlišnou délku. Tiguan s (18°) je dlouhý 4426 mm, zatímco verze 28 měří 4433 mm. Šířka 1809 mm a výška 1686 mm jsou identickém stějně jako rozvor náprav 2604 mm a rozchod kol – vpředu 1569 mm, vzadu 1571 mm.
Nový design odlišuje obě verze více než dosud. Masku chladiče zdobí dvě dvojité chromované lišty. Velmi osobité jsou na přání dodávané bi-xenonové světlomety s automatickým ovládáním dálkových světlometů. Sériově dodávané světlomety pro denní svícení jsou u xenonové verze tvořeny pásem 14 diod LED integrovaných do světlometů.
Verze 18°
Silniční model je nabízen ve dvou verzích Trend & Fun (základní verze) a Sport & Style. Příď „městského“ modelu má lakovaný přední nárazník s širokým vstupem vzduchu uprostřed a dvěma menšími otvory po stranách s integrovanými předními mlhovými světlomety. Spodní část zakončuje robustní černý přední spoiler. Nájezdový úhel vpředu je již zmíněných 18°.
Verze 28°
Terénní verze je poprvé nabízena v nové linii Track & Style. S nájezdovým úhlem vpředu 28° zvládne v terénu ještě větší výzvy. Pod přepracovaným, robustnějším nárazníkem chrání komponenty poháněcího ústrojí odolný ocelový plech. Centrální vstup vzduchu je nízký, aby byla umožněna účinnější ochrana spodní části vozidla. Šedý ochranný panel má tři charakteristické otvory a je z obou stran orámován černými aerodynamickými prvky. Terénní verze modelu Tiguan jsou vždy vybaveny trvalým pohonem všech kol 4Motion.
Předchozí Tiguan dosáhl maximálního počtu pěti hvězdiček v nárazových testech EuroNCAP, americká organizace IIHC označila SUV za nejlepší volbu z hlediska bezpečnosti. Bezpečnost je založena na silných základech odolné schránky pro cestující, deformačních zónách karoserie a pečlivě vzájemně sladěných zádržných systémech.
Vůz se dodává s dvěma čelními, dvěma bočními (vpředu) a dvěma průběžnými hlavovými airbagy. Na přání ještě dva boční airbagy pro cestující na vnějších sedadlech vzadu.
Zadní lavice dělená v poměru 60:40 % je podélně posuvná v rozsahu až 16 cm. V závislosti na konfiguraci zadních sedadel sahá objem zavazadlového prostoru od 470 do 1510 litrů.
Poháněcí ústrojí
Všechny verze jsou poháněny výhradně přeplňovanými motory s přímým vstřikováním. Kromě variant s trvalým pohonem všech kol (4Motion) jsou nadále nabízeny rovněž varianty s pohonem předních kol. Tři ze sedmi motorů jsou v modelové řadě Tiguan nové.
Všechny motory se vyznačují vynikajícím průběhem točivého momentu s hodnotami od 200 do 350 N.m a ideálně se tak hodí k charakteru SUV. Tři z nabízených motorů lze kombinovat se sedmistupňovou převodovkou DSG. Novinkou dostupnou pro všechny verze je elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, která zvyšuje jízdní dynamiku zejména při průjezdu zatáčkami.
Pohon předních kol
• 1.4 TSI – 90 kW / 122 k (6MT / BMT)
• 1.4 TSI – 118 kW / 160 k (6MT / BMT)
• 2.0 TDI – 81 kW / 110 k (6MT / BMT)
• 2.0 TDI – 103 kW / 140 k (6MT / BMT)
Pohon všech kol / 4Motion
• 1.4 TSI – 118 kW / 160 k (6MT)
• 2.0 TSI – 132 kW / 180 k (6MT, na přání DSG)
• 2.0 TSI – 155 kW / 210 k (6MT, na přání DSG)
• 2.0 TDI – 103 kW / 140 k (6MT, na přání DSG)
• 2.0 TDI – 103 kW / 140 k (6MT, na přání DSG) / BMT
• 2.0 TDI – 125 kW / 170 k (6MT)
Po uvedení na trh představí VW jako další výkonový stupeň motor Twincharger přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem, jehož nejvyšší výkon je 118 kW / 160 k. Bude nabízen buď s pohonem všech kol nebo BlueMotion Technology s pohonem předních kol. Novinkou je motor 2.0 TSI o výkonu 180 k, který nahrazuje TSI o výkonu 170 k. Nový Tiguan s nejvýkonnějším zážehovým motorem bude následovat krátce po uvedení na trh.
Zážehové motory
Vznětové motory
Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Volkswagen nahradil u čtyřválců konvenční samočinné převodovky s hydrodynamickým měničem točivého momentu dvouspojkovými převodovkami DSG. Uplatnění našla také sedmistupňová DSG. Nejvýznamnějším konstrukčním prvkem jsou dvě spojky v olejové lázni s hydraulickou regulací tlaku. Výkon motoru je přiváděn na dvojitou spojku prostřednictvím klikového hřídele a dvouhmotového setrvačníku. Spojka I ovládá liché převodové stupně a spojka II sudé převodové stupně a zpětný chod. V důsledku sofistikovaného ovládání dvojité spojky nedochází k přerušení toku hnací síly během řazení. Vzájemně propojený systém umožňuje držet trvale zařazený vždy následující převodový stupeň, k jehož „aktivaci“ dojde v případě potřeby bleskurychle pouhou výměnou spojek. Například jede-li Tiguan na šestý převodový stupeň, je již zařazen také sedmý převodový stupeň, který však není zatím „aktivní“. Jakmile motor dosáhne ideálních otáček pro přeřazení, spojka šestého převodového stupně se automaticky otevře, zatímco druhá spojka se uzavře a „aktivuje“ sedmý převodový stupeň. Během otvírání a zavírání spojek dojde k překrytí, které má za následek výše popsanou komfortní charakteristiku řazení. Celý proces řazení je dokončen během několika setin sekundy.
Pohon 4Motion
Na rozdíl od předchozí generace modelu 4Motion není k aktivaci spojky pohonu všech kol zapotřebí rozdílné rychlosti otáčení kol přední a zadní nápravy, protože pracovní tlak vytváří elektrické čerpadlo. Systém pracuje nezávisle na prokluzu kol, protože pracovní tlak je za všech okolností k dispozici. Pokud se Tiguan rozjíždí nebo prudce akceleruje, předchází prokluzu předních kol preventivní změna rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v závislosti na dynamickém zatížení náprav. V extrémních případech může být téměř 100 procent hnací síly přeneseno na zadní nápravu.
Novinkou je na přání dodávaná elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, která je funkčním rozšířením stávající elektronické uzávěrky integrované do ESP. Systém XDS zlepšuje ovladatelnost vozidla při rychlém průjezdu zatáčkou a propůjčuje vozu „neutrálnější“ chování tím, že zabraňuje protočení odlehčeného kola na vnitřní straně zatáčky aktivním brzdovým zásahem, jímž zlepšuje trakci.
Výbavy
Při uvedení na trh bude tato verze k dispozici se 2 zážehovými motory TSI (90 kW / 122 k a 132 kW / 180 k) a 2 vznětovými motory TDI (81 kW / 110 k a 103 kW / 140 k). Výbava zahrnuje elektronický stabilizační systém ESP, 6 airbagů, signalizaci nepřipnutého bezpečnostního pásu, 5 výškově nastavitelných opěrek hlavy a Isofix pro připevnění dětské sedačky. V kombinaci s komfortními sedadly nebo koženým čalouněním „Vienna“ jsou opěrky hlavy pro řidiče a spolujezdce vpředu nastavitelné výškově i horizontálně. Součástí je signalizace prudkého brzdění v nouzové situaci automatickou aktivací výstražných blikačů. Pro SUV s nejvyšší přípustnou hmotností přívěsu až 2500 kg je důležitá funkce stabilizace přívěsu integrovaná do ESP. Novinkou pro Tiguan Trend & Fun jsou světlomety pro denní svícení.
Dokončení zítra
Vzhledem k rozdílným předním partiím mají obě verze odlišnou délku. Tiguan s (18°) je dlouhý 4426 mm, zatímco verze 28 měří 4433 mm. Šířka 1809 mm a výška 1686 mm jsou identickém stějně jako rozvor náprav 2604 mm a rozchod kol – vpředu 1569 mm, vzadu 1571 mm.
Nový design odlišuje obě verze více než dosud. Masku chladiče zdobí dvě dvojité chromované lišty. Velmi osobité jsou na přání dodávané bi-xenonové světlomety s automatickým ovládáním dálkových světlometů. Sériově dodávané světlomety pro denní svícení jsou u xenonové verze tvořeny pásem 14 diod LED integrovaných do světlometů.
Verze 18°
Silniční model je nabízen ve dvou verzích Trend & Fun (základní verze) a Sport & Style. Příď „městského“ modelu má lakovaný přední nárazník s širokým vstupem vzduchu uprostřed a dvěma menšími otvory po stranách s integrovanými předními mlhovými světlomety. Spodní část zakončuje robustní černý přední spoiler. Nájezdový úhel vpředu je již zmíněných 18°.
Verze 28°
Terénní verze je poprvé nabízena v nové linii Track & Style. S nájezdovým úhlem vpředu 28° zvládne v terénu ještě větší výzvy. Pod přepracovaným, robustnějším nárazníkem chrání komponenty poháněcího ústrojí odolný ocelový plech. Centrální vstup vzduchu je nízký, aby byla umožněna účinnější ochrana spodní části vozidla. Šedý ochranný panel má tři charakteristické otvory a je z obou stran orámován černými aerodynamickými prvky. Terénní verze modelu Tiguan jsou vždy vybaveny trvalým pohonem všech kol 4Motion.
Předchozí Tiguan dosáhl maximálního počtu pěti hvězdiček v nárazových testech EuroNCAP, americká organizace IIHC označila SUV za nejlepší volbu z hlediska bezpečnosti. Bezpečnost je založena na silných základech odolné schránky pro cestující, deformačních zónách karoserie a pečlivě vzájemně sladěných zádržných systémech.
Vůz se dodává s dvěma čelními, dvěma bočními (vpředu) a dvěma průběžnými hlavovými airbagy. Na přání ještě dva boční airbagy pro cestující na vnějších sedadlech vzadu.
Zadní lavice dělená v poměru 60:40 % je podélně posuvná v rozsahu až 16 cm. V závislosti na konfiguraci zadních sedadel sahá objem zavazadlového prostoru od 470 do 1510 litrů.
Poháněcí ústrojí
Všechny verze jsou poháněny výhradně přeplňovanými motory s přímým vstřikováním. Kromě variant s trvalým pohonem všech kol (4Motion) jsou nadále nabízeny rovněž varianty s pohonem předních kol. Tři ze sedmi motorů jsou v modelové řadě Tiguan nové.
Všechny motory se vyznačují vynikajícím průběhem točivého momentu s hodnotami od 200 do 350 N.m a ideálně se tak hodí k charakteru SUV. Tři z nabízených motorů lze kombinovat se sedmistupňovou převodovkou DSG. Novinkou dostupnou pro všechny verze je elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, která zvyšuje jízdní dynamiku zejména při průjezdu zatáčkami.
Pohon předních kol
• 1.4 TSI – 90 kW / 122 k (6MT / BMT)
• 1.4 TSI – 118 kW / 160 k (6MT / BMT)
• 2.0 TDI – 81 kW / 110 k (6MT / BMT)
• 2.0 TDI – 103 kW / 140 k (6MT / BMT)
Pohon všech kol / 4Motion
• 1.4 TSI – 118 kW / 160 k (6MT)
• 2.0 TSI – 132 kW / 180 k (6MT, na přání DSG)
• 2.0 TSI – 155 kW / 210 k (6MT, na přání DSG)
• 2.0 TDI – 103 kW / 140 k (6MT, na přání DSG)
• 2.0 TDI – 103 kW / 140 k (6MT, na přání DSG) / BMT
• 2.0 TDI – 125 kW / 170 k (6MT)
Po uvedení na trh představí VW jako další výkonový stupeň motor Twincharger přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem, jehož nejvyšší výkon je 118 kW / 160 k. Bude nabízen buď s pohonem všech kol nebo BlueMotion Technology s pohonem předních kol. Novinkou je motor 2.0 TSI o výkonu 180 k, který nahrazuje TSI o výkonu 170 k. Nový Tiguan s nejvýkonnějším zážehovým motorem bude následovat krátce po uvedení na trh.
Zážehové motory
Typ | 1.4 TSI/122 | 1.5 TSI/160 | 2.0 TSI/180 | 2.0 TSI/210 |
Objem | 1390 | 1390 | 1948 | 1948 |
Výkon | 90(122)/5000 | 118(160)/5800 | 132(180)/4500 | 155(210)/5300-6200 |
Toč.moment | 200/1500-4000 | 240/1500-2500 | 280/1800-5000 | 280/1700-5300 |
Převodovka | MT | BMT | MT | MT |
Pohon | 2WD | 2WD | 4WD | 4WD |
Rychlost | 185 | 203 | 204 | 215 |
Zrychlení | 10,9 | 8,9 | 8,3 | 7,8 |
Spotřeba | 8,3/5,5/6,5 | 8,5/5,7/6,7 | 11,6/6,7/8,5 | 11,6/6,7/8,5 |
Vznětové motory
Typ | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Objem | 1969 | 1968 | 1968 |
Výkon | 81(110)/2750-4200 | 103(140)/4200 | 125(170)/4200 |
Toč.moment | 280/1750-3000 | 320/1750-2500 | 350/1750-2500 |
Převodovka | MT | MT | BMT |
Pohon | 2WD | 4WD | 2WD |
Rychlost | 175 | 193 | 201 |
Zrychlení | 11,9 | 10,2 | 8,9 |
Spotřeba | 6,3/4,8/5,3 | 6,9/5,1/5,8 | 7,4/5,1/6,0 |
Pozn: Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Volkswagen nahradil u čtyřválců konvenční samočinné převodovky s hydrodynamickým měničem točivého momentu dvouspojkovými převodovkami DSG. Uplatnění našla také sedmistupňová DSG. Nejvýznamnějším konstrukčním prvkem jsou dvě spojky v olejové lázni s hydraulickou regulací tlaku. Výkon motoru je přiváděn na dvojitou spojku prostřednictvím klikového hřídele a dvouhmotového setrvačníku. Spojka I ovládá liché převodové stupně a spojka II sudé převodové stupně a zpětný chod. V důsledku sofistikovaného ovládání dvojité spojky nedochází k přerušení toku hnací síly během řazení. Vzájemně propojený systém umožňuje držet trvale zařazený vždy následující převodový stupeň, k jehož „aktivaci“ dojde v případě potřeby bleskurychle pouhou výměnou spojek. Například jede-li Tiguan na šestý převodový stupeň, je již zařazen také sedmý převodový stupeň, který však není zatím „aktivní“. Jakmile motor dosáhne ideálních otáček pro přeřazení, spojka šestého převodového stupně se automaticky otevře, zatímco druhá spojka se uzavře a „aktivuje“ sedmý převodový stupeň. Během otvírání a zavírání spojek dojde k překrytí, které má za následek výše popsanou komfortní charakteristiku řazení. Celý proces řazení je dokončen během několika setin sekundy.
Pohon 4Motion
Na rozdíl od předchozí generace modelu 4Motion není k aktivaci spojky pohonu všech kol zapotřebí rozdílné rychlosti otáčení kol přední a zadní nápravy, protože pracovní tlak vytváří elektrické čerpadlo. Systém pracuje nezávisle na prokluzu kol, protože pracovní tlak je za všech okolností k dispozici. Pokud se Tiguan rozjíždí nebo prudce akceleruje, předchází prokluzu předních kol preventivní změna rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v závislosti na dynamickém zatížení náprav. V extrémních případech může být téměř 100 procent hnací síly přeneseno na zadní nápravu.
Novinkou je na přání dodávaná elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, která je funkčním rozšířením stávající elektronické uzávěrky integrované do ESP. Systém XDS zlepšuje ovladatelnost vozidla při rychlém průjezdu zatáčkou a propůjčuje vozu „neutrálnější“ chování tím, že zabraňuje protočení odlehčeného kola na vnitřní straně zatáčky aktivním brzdovým zásahem, jímž zlepšuje trakci.
Výbavy
Při uvedení na trh bude tato verze k dispozici se 2 zážehovými motory TSI (90 kW / 122 k a 132 kW / 180 k) a 2 vznětovými motory TDI (81 kW / 110 k a 103 kW / 140 k). Výbava zahrnuje elektronický stabilizační systém ESP, 6 airbagů, signalizaci nepřipnutého bezpečnostního pásu, 5 výškově nastavitelných opěrek hlavy a Isofix pro připevnění dětské sedačky. V kombinaci s komfortními sedadly nebo koženým čalouněním „Vienna“ jsou opěrky hlavy pro řidiče a spolujezdce vpředu nastavitelné výškově i horizontálně. Součástí je signalizace prudkého brzdění v nouzové situaci automatickou aktivací výstražných blikačů. Pro SUV s nejvyšší přípustnou hmotností přívěsu až 2500 kg je důležitá funkce stabilizace přívěsu integrovaná do ESP. Novinkou pro Tiguan Trend & Fun jsou světlomety pro denní svícení.
Dokončení zítra
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout