Volkswagen Jetta v hybridní verzi
Volkswagen vystavila na autosalonu v Detroitu nový model Jetta Hybrid, který se zařadí mezi nejúspornější automobily na světě. Pohon obstarává zážehový agregát TSI o výkonu 110 kW / 150 k a elektromotor o výkonu 20 kW pracující zcela bez emisí.
Sportovní limuzína spotřebuje asi o 20 % méně paliva než podobně výkonný vůz s konvenčním pohonem, ve městě o 30 %! Stisknutím tlačítka režimu E-Mode překoná až 2 kilometry rychlostí až 70 km/h.
Poháněcí ústrojí tvoří zážehový motor a elektromotor. Použití kultivovaného motoru TSI, nově koncipované výfukové soustavy, rovněž nového zvukově izolačního čelního okna, tlustějších bočních oken vpředu a dalších různých opatření vedlo v souhrnu k vytvoření nejtiššího vozu VW.
Pohon zajišťuje dvojitě přeplňovaný zážehový motor 1,4 litru. Ze zdvihového objemu 1395 cm3 poskytuje od 1400/min točivý moment 250 N.m. Tím překonává maximální hnací sílu pětiválce 2,5 litru. Křivka točivého momentu motoru TSI zůstává na maximální hodnotě až do 3500/min.
TSI tvoří hybridní modul společně s elektromotorem a spojkou, která je vložena mezi oba zdroje hnací síly. Díky spojce může být zážehový motor při elektrické nebo setrvačné jízdě a zpomalování zcela odpojen od hnacího řetězce.
Energii pro pohon elektromotoru dodává lithium-iontový akumulátor, uložený za zadními sedadly. Akumulátor je tvořen 60 články s kapacitou po 5 A.h. Výsledné jmenovité napětí je 220 V, kapacita 1,1 kWh. Trvalé střídání vybíjení a nabíjení v hybridním provozu vyžaduje výkonné chlazení akumulátoru, zajišťované ventilátorem umístěným na zásobníku elektrické energie. Akumulátor je kromě toho vybaven vlastním řídicím systémem, který přebírá bezpečnostní, diagnostické a monitorovací funkce a reguluje provozní teplotu. Ovládání ventilátoru v závislosti na skutečné potřebě chlazení umožňuje udržovat akumulátor vždy v optimálním rozpětí provozních teplot
Přenos hnací síly na poháněnou přední nápravu zajišťuje sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Hmotnost se díky lehkým komponentům hnacího ústrojí zvýšila navzdory akumulátorovému systému pouze o cca 100 kg. Včetně dodatečných bezpečnostních opatření váží vůz necelých 1500 kg.
Pokud je akumulátor nabitý, dokáže vůz ujet čistě elektricky až 2 kilometry. Do režimu elektrického pohonu přejde automaticky (do 60 km/h), nebo po stisknutí tlačítka (do 70 km/h). V obou případech je motor TSI odpojen spojkou od hnacího řetězce, aby se snížila spotřeba energie a prodloužil dojezd v čistě elektrickém režimu.
Jakmile vůz ve městě zastaví nebo popojíždí, řidič drží sešlápnutou brzdu a akumulátor je dostatečně nabitý, dojde k vypnutí zážehového motoru. Topení, klimatizace a audiosystém, pracují dál. Na rozdíl od konvenčních systémů dojde nejen k vypnutí zážehového motoru, ale i k jeho odpojení spojkou od hnacího řetězce, aby bylo v případě dostatečně nabitého akumulátoru při opětovném rozjezdu vozidla možné místo spalovacího motoru využít elektrický pohon.
Jakmile řidič ve vyšších rychlostech (do 135 km/h) uvolní pedál plynu, motor TSI se vypne a spojka ho odpojí od hnacího řetězce, aby se eliminovaly ztráty vznikající brzděním motorem. Tím jede setrvačností extrémně dlouho a bez paliva.
Jestliže se páka voliče převodovky DSG nalézá v poloze „S“ nebo v kulise pro manuální řazení, reaguje poháněcí ústrojí při přidání plynu maximální hnací sílou. V tomto případě se výkony elektromotoru a jednotky TSI sčítají. Krátkodobě dostupné maximum výkonu 125 kW / 170 k přenáší na přední kola převodovka DSG. Při rychlejší jízdě a / nebo nižším stavu nabití akumulátoru pohání vůz výhradně motor TSI. V těchto fázích pracuje navíc motor TSI v režimu optimální účinnosti. Přebytečný výkon je využíván v závislosti na aktuálním stavu nabití akumulátoru k pohonu elektromotoru fungujícího v tomto případě jako generátor, který nabíjí vysokonapěťový akumulátor. Tyto tzv. aktivní dobíjecí fáze se střídají s fázemi elektrického pohonu, aby se dosáhlo co nejnižší spotřeby paliva.
Řidič si může požadované informace vyvolat z nabídky menu v nově navržených sdružených přístrojích. Ukazatel energetických toků v položce menu „Hybrid“ zobrazuje, jaký zdroj hnací síly se právě podílí na pohonu vozidla a šipkami ukazuje směr toků jednotlivých druhů energie. Pod ukazatelem energetických toků je na displeji umístěn tzv. ukazatel elektrického výkonu, který udává relativní výkon elektromotoru.
Velký význam má také tzv. ukazatel výkonu (nezaměňovat s ukazatelem elektrického výkonu), umístěný jako multifunkční displej ve sdružených přístrojích na místě otáčkoměru, informuje o aktuálním provozním stavu. Například „Ready“ znamená všeobecnou připravenost k jízdě, „Charge“ rekuperaci, „Eco“ hospodárný styl jízdy, „Boost“ podporu spalovacího motoru elektromotorem nebo „Off“ pohon výhradně spalovacím motorem TSI. Přístrojová deska také informuje o automaticky zvolené čistě elektrické jízdě a o režimu čistě elektrické jízdy („E-Mode“) aktivovaném manuálně řidičem.
Sériově je vybavena systémem ESP,ABS a šesti airbagy, na přání ještě bočními airbagy vzadu. Jettu Hybrid lze poznat již v základní verzi SE podle aerodynamických úprav, které zahrnují nový přední spoiler, zadní difuzor a zadní spoiler. Tyto změny snížily hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx o cca 10 %.
Dvouzónová automatická klimatizace Climatronic pracující s novým vysokonapěťovým kompresorem účinně chladí vzduch v interiéru i bez běžícího zážehového motoru. Na rozdíl od dosud používané klimatizace Climatronic nabízí novou funkci „maxAC“, která jedním stisknutím tlačítka zajistí mimořádně rychlé snížení teploty v interiéru.
Ve střední výbavové verzi SEL1 je sériová výbava rozšířena o 16“ kola z lehké slitiny, posuvné a výklopné skleněné střešní okno, navigační systém RNS 315, elektrické seřizování polohy sedadla řidiče, vyhřívání sedadel vpředu a bezklíčový přístupový systém Keyless Access včetně spouštění motoru tlačítkem. Kdo si objedná vrcholnou verzi SEL2, může se těšit na 17“ kola z lehké slitiny, nově vyvinuté bi-xenonové světlomety s dynamickým natáčením do zatáček a automatickým režimem pro jízdu po dálnici, mlhové světlomety atd.
JL, 1.2.2012
Poháněcí ústrojí tvoří zážehový motor a elektromotor. Použití kultivovaného motoru TSI, nově koncipované výfukové soustavy, rovněž nového zvukově izolačního čelního okna, tlustějších bočních oken vpředu a dalších různých opatření vedlo v souhrnu k vytvoření nejtiššího vozu VW.
Pohon zajišťuje dvojitě přeplňovaný zážehový motor 1,4 litru. Ze zdvihového objemu 1395 cm3 poskytuje od 1400/min točivý moment 250 N.m. Tím překonává maximální hnací sílu pětiválce 2,5 litru. Křivka točivého momentu motoru TSI zůstává na maximální hodnotě až do 3500/min.
TSI tvoří hybridní modul společně s elektromotorem a spojkou, která je vložena mezi oba zdroje hnací síly. Díky spojce může být zážehový motor při elektrické nebo setrvačné jízdě a zpomalování zcela odpojen od hnacího řetězce.
Energii pro pohon elektromotoru dodává lithium-iontový akumulátor, uložený za zadními sedadly. Akumulátor je tvořen 60 články s kapacitou po 5 A.h. Výsledné jmenovité napětí je 220 V, kapacita 1,1 kWh. Trvalé střídání vybíjení a nabíjení v hybridním provozu vyžaduje výkonné chlazení akumulátoru, zajišťované ventilátorem umístěným na zásobníku elektrické energie. Akumulátor je kromě toho vybaven vlastním řídicím systémem, který přebírá bezpečnostní, diagnostické a monitorovací funkce a reguluje provozní teplotu. Ovládání ventilátoru v závislosti na skutečné potřebě chlazení umožňuje udržovat akumulátor vždy v optimálním rozpětí provozních teplot
Přenos hnací síly na poháněnou přední nápravu zajišťuje sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Hmotnost se díky lehkým komponentům hnacího ústrojí zvýšila navzdory akumulátorovému systému pouze o cca 100 kg. Včetně dodatečných bezpečnostních opatření váží vůz necelých 1500 kg.
Pokud je akumulátor nabitý, dokáže vůz ujet čistě elektricky až 2 kilometry. Do režimu elektrického pohonu přejde automaticky (do 60 km/h), nebo po stisknutí tlačítka (do 70 km/h). V obou případech je motor TSI odpojen spojkou od hnacího řetězce, aby se snížila spotřeba energie a prodloužil dojezd v čistě elektrickém režimu.
Jakmile vůz ve městě zastaví nebo popojíždí, řidič drží sešlápnutou brzdu a akumulátor je dostatečně nabitý, dojde k vypnutí zážehového motoru. Topení, klimatizace a audiosystém, pracují dál. Na rozdíl od konvenčních systémů dojde nejen k vypnutí zážehového motoru, ale i k jeho odpojení spojkou od hnacího řetězce, aby bylo v případě dostatečně nabitého akumulátoru při opětovném rozjezdu vozidla možné místo spalovacího motoru využít elektrický pohon.
Jakmile řidič ve vyšších rychlostech (do 135 km/h) uvolní pedál plynu, motor TSI se vypne a spojka ho odpojí od hnacího řetězce, aby se eliminovaly ztráty vznikající brzděním motorem. Tím jede setrvačností extrémně dlouho a bez paliva.
Jestliže se páka voliče převodovky DSG nalézá v poloze „S“ nebo v kulise pro manuální řazení, reaguje poháněcí ústrojí při přidání plynu maximální hnací sílou. V tomto případě se výkony elektromotoru a jednotky TSI sčítají. Krátkodobě dostupné maximum výkonu 125 kW / 170 k přenáší na přední kola převodovka DSG. Při rychlejší jízdě a / nebo nižším stavu nabití akumulátoru pohání vůz výhradně motor TSI. V těchto fázích pracuje navíc motor TSI v režimu optimální účinnosti. Přebytečný výkon je využíván v závislosti na aktuálním stavu nabití akumulátoru k pohonu elektromotoru fungujícího v tomto případě jako generátor, který nabíjí vysokonapěťový akumulátor. Tyto tzv. aktivní dobíjecí fáze se střídají s fázemi elektrického pohonu, aby se dosáhlo co nejnižší spotřeby paliva.
Řidič si může požadované informace vyvolat z nabídky menu v nově navržených sdružených přístrojích. Ukazatel energetických toků v položce menu „Hybrid“ zobrazuje, jaký zdroj hnací síly se právě podílí na pohonu vozidla a šipkami ukazuje směr toků jednotlivých druhů energie. Pod ukazatelem energetických toků je na displeji umístěn tzv. ukazatel elektrického výkonu, který udává relativní výkon elektromotoru.
Velký význam má také tzv. ukazatel výkonu (nezaměňovat s ukazatelem elektrického výkonu), umístěný jako multifunkční displej ve sdružených přístrojích na místě otáčkoměru, informuje o aktuálním provozním stavu. Například „Ready“ znamená všeobecnou připravenost k jízdě, „Charge“ rekuperaci, „Eco“ hospodárný styl jízdy, „Boost“ podporu spalovacího motoru elektromotorem nebo „Off“ pohon výhradně spalovacím motorem TSI. Přístrojová deska také informuje o automaticky zvolené čistě elektrické jízdě a o režimu čistě elektrické jízdy („E-Mode“) aktivovaném manuálně řidičem.
Sériově je vybavena systémem ESP,ABS a šesti airbagy, na přání ještě bočními airbagy vzadu. Jettu Hybrid lze poznat již v základní verzi SE podle aerodynamických úprav, které zahrnují nový přední spoiler, zadní difuzor a zadní spoiler. Tyto změny snížily hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx o cca 10 %.
Dvouzónová automatická klimatizace Climatronic pracující s novým vysokonapěťovým kompresorem účinně chladí vzduch v interiéru i bez běžícího zážehového motoru. Na rozdíl od dosud používané klimatizace Climatronic nabízí novou funkci „maxAC“, která jedním stisknutím tlačítka zajistí mimořádně rychlé snížení teploty v interiéru.
Ve střední výbavové verzi SEL1 je sériová výbava rozšířena o 16“ kola z lehké slitiny, posuvné a výklopné skleněné střešní okno, navigační systém RNS 315, elektrické seřizování polohy sedadla řidiče, vyhřívání sedadel vpředu a bezklíčový přístupový systém Keyless Access včetně spouštění motoru tlačítkem. Kdo si objedná vrcholnou verzi SEL2, může se těšit na 17“ kola z lehké slitiny, nově vyvinuté bi-xenonové světlomety s dynamickým natáčením do zatáček a automatickým režimem pro jízdu po dálnici, mlhové světlomety atd.
JL, 1.2.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout