Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen Jetta - už žádný Golf,ale nové auto

Sedan se stupňovitou zádí a hatchback – dvě automobilové koncepce s různým designem určené pro zákazníky s odlišným vkusem. Oba druhy karoserie se pohybují v závislosti na tržním segmentu a regionu na odlišných trzích.

Volkswagen se rozhodl vytvořit Jettu s novými rozměry, novou koncepcí a tvary. Jetta s délkou 4,64 metru se nyní pohybuje přesně na pomezí mezi segmenty A a B. Vzhledem ke své atraktivní základní ceně 399 900 Kč oslovuje přitom nadále řidiče kompaktních limuzín, zároveň chce přitáhnout pozornost nové klientely.
Jetta je kompletně nově koncipovaným vozem, jak je patrné při pohledu na pozinkovanou karoserii. Nikdy nebyla tak velká, sportovní a osobitá a již nesdílí s technicky příbuzným Golfem jediný prvek karoserie. Nový model je 4,64 m dlouhý, 1,45 m vysoký a 1,78 m široký, tedy o 9 cm delší než předchůdce.
V oblasti přídě určuje design velký sklon předního okna ve stylu kupé, leskle černá maska chladiče je opticky spojena s lichoběžníkovými světlomety. V potkávacích světlometech nalezly uplatnění halogenové žárovky H7 Longlife s delší životností.
Zadní široké a skloněné okno ve stylu kupé zajišťuje výborný výhled dozadu a zároveň podtrhuje dynamické tvary limuzíny.
Jetta je sériově vybavena šesti airbagy, které lze na přání rozšířit o boční airbagy vzadu. Pro novinku byla vyvinuta speciální koncepce senzorů pro rozpoznávání intenzity nárazu a aktivaci airbagů. Elektronika uložená centrálně v interiéru vyhodnocuje nízkofrekvenční signály zpomalení. Speciálně upravené senzory zrychlení snímají navíc frekvence ve středním „slyšitelném“ pásmu. Tyto signály vznikají jako zvukové vlny při rychlé deformaci nosných struktur v oblasti přídě a šíří se vysokou rychlostí do struktury karoserie, přičemž představují precizní a velmi rychle dostupný zdroj informací o intenzitě nárazu.
Kvalitnímu interiéru dominují kulaté přístroje ve stříbrných rámečcích ve stylu Passatu, mezi nimi je displej palubního počítače. Nové tříramenné volanty padnou příjemně do ruky. Navzdory nižší výšce zůstala výška stropu nad sedákem sedadla řidiče a spolujezdce přibližně stejná a dosahuje hodnoty 1014 mm. Díky rozvoru prodlouženému na 2651 mm je třímístná zadní lavice pohodlnější.
Dokonce i v základní verzi je opěradlo zadních sedadel sklopné v poměru 40:60, což zvyšuje variabilitu. Zavazadlový prostor o objemu 510 l
Volkswagen nabízí v ČR Jettu ve výbavových liniích Trendline a Highline. Základní Trendline zahrnuje mj. klimatizaci Climatic, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, šest airbagů a inteligentní ESP.
Zpočátku bude Jetta Trendline k dispozici s motorem TSI o výkonu 77 kW / 105 k a se dvěma motory TDI ve výkonových stupních 77 kW / 105 k a 103 kW / 140 k. Oba méně výkonné motory lze objednat v úsporné verzi BlueMotion Technology. V tom případě patří k sériové výbavě systém Start-Stop a rekuperace elektrické energie. Pro Trendline 1.6 TDI je alternativně k dispozici sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG, zatímco pro výkonnější motory 2.0 TDI je připravena šestistupňová dvouspojková převodovka DSG.
Na vrcholu modelové řady stojí Jetta Highline dodávaná se všemi variantami vznětových motorů, na přání i s převodovkou DSG.
Poprvé v Jettě nalézá uplatnění nový asistent dálkových světlometů Light Assist. Systém založený na kamerovém snímání rozpoznává podle zdrojů světla nejrůznější dopravní situace a na jejich základě vydává pokyny k přepínání mezi potkávacími a dálkovými světlomety, a to od rychlosti jízdy 60 km/h, což představuje pro řidiče významné zvýšení komfortu a bezpečnosti při jízdě za tmy.
Po technické stránce patří přímé vstřikování, přeplňování turbodmychadlem a zmenšení zdvihového objemu k nejúčinnějším opatřením k výraznému snížení spotřeby paliva a zároveň k výraznému zlepšení jízdní dynamiky. VW jde proto u svých motorů TSI právě touto cestou a prostřednictvím menšího zdvihového objemu dosahuje nižší spotřeby paliva a vyšší účinnosti. Přeplňování motorů probíhá v závislosti na výkonové variantě buď kombinací turbodmychadla a kompresoru, nebo výhradně turbodmychadlem.
Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,2 litru je nejmladším motorem TSI v nabídce. Stejně jako všechny motory tohoto druhu vznikl na principech downsizingu a v tomto případě vykazuje zdvihový objem 1197 cm³. Jetta s tímto motorem je na přání k dispozici s paketem BlueMotion Technology (5,3 l/100 km).
Ve vyšším výkonovém stupni může být Jetta poháněna úsporným přeplňovaným motorem 1.4 TSI o výkonu 90 kW / 122 k. Přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem poskytuje výkon 118 kW / 160 k při 5800/min a zároveň dosahuje spotřeby jen 6,3 l/100 km.
Mezi zajímavé prvky v konstrukci motoru Twincharger patří vzájemně se doplňující činnost kompresoru a turbodmychadla. Kompresor poháněný mechanicky prostřednictvím řemene zvyšuje točivý moment motoru TSI v nízkých otáčkách. Jedná se přitom o mechanické dmychadlo, které pracuje na Rootsově principu. Zvláštností kompresoru je interní převod, umožňujícé dosahovat vysokého výkonu kompresoru již při nízkých otáčkách motoru. Ve vyšších otáčkách se navíc připojuje výfukové turbodmychadlo s obtokovým ventilem. Kompresor a výfukové turbodmychadlo jsou přitom zapojeny v řadě. Kompresor je ovládán magnetickou spojkou, která je integrována do modulu uvnitř vodního čerpadla. Regulační klapka se stará o to, aby se za daných provozních podmínek potřebný čerstvý vzduch dostal k výfukovému turbodmychadlu nebo ke kompresoru. Při provozu s přeplňováním výhradně výfukovým turbodmychadlem je regulační (škrticí) klapka otevřena. Vzduch pak proudí stejně jako v běžných turbomotorech přes přední mezichladič stlačovaného vzduchu a škrticí klapku do sacího potrubí. Od otáček motoru 3500 min-1 předává kompresor práci kompletně turbodmychadlu.
V nejvýkonnějším provedení je Jetta poháněna motorem TSI s výkonem 147 kW / 200 k při 6000/min. Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový motor si získal legendární pověst, neboť propůjčuje sílu mj.Golfu GTI, v němž je ovšem o dalších 10 k výkonnější.
Základním vznětovým motorem modelů Jetta je čtyřválec 1,6 litru s výkonem 77 kW / 105 k, který lze na přání objednat se sedmistupňovou převodovkou DSG (4,7 l/100 km) nebo s paketem BlueMotion Technology (pětistupňová mechanická převodovka, na přání sedmistupňová převodovka DSG). S paketem BlueMotion Technology a mechanickou převodovkou se snižuje spotřeba na 4,2 l/100 km.
Nejvýkonnějším motorem TDI s přímým vstřikováním common rail je čtyřventilový čtyřválec se zdvihovým objemem 1968 cm³ a výkonem 103 kW / 140 k.
Nová Jetta bude nabízena v závislosti na verzi motoru alternativně s pětistupňovými a šestistupňovými mechanickými převodovkami, nebo s šestistupňovými a sedmistupňovými dvouspojkovými převodovkami DSG. Zatímco šestistupňová převodovka DSG vyniká zejména ve spojení s motory, které dosahují vysokých točivých momentů (až 350 N.m), hodí se sedmistupňová převodovka DSG pro menší motory (do 250 N.m).
Všechny modely jsou standardně vybaveny nejnovější generací elektronického stabilizačního systému ESP. Vyladění podvozku zohledňuje ve stejné míře požadavky jak na komfort, tak na jízdní dynamiku. Vpředu jsou vzpěry McPherson s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Vzadu víceprvková náprava s nezávislým zavěšením kol, plynovými tlumiči a samostatně uloženými pružinami.


Zážehové motory

Typ1.2 TSI1.4 TSI/1221.4 TSI/1602.0 TSI
Výkon77(105)/500090(122)/5000118(160)/5800147(200)/6000
Toč.moment175/1500-4100200/1500-4000140/1500-4500280/1800
Rychlost190202221236
Zrychlení10,99,98,37,5
Spotřeba7,1/4,9/5,68,3/5,2/6,3-/-/6,3-/-/6,9



Vznětové motory
Typ1.6 TDI2.0 TDI
Výkon77(105)/4400103(140)/420é
Toč.moment250/1500-2500320/1750-2500
Rychlost190210
Zrychlení11,79,5
Spotřeba5,7/3,9/4,56,1/4,1/4,8



Pozn. – výkon – kW (k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km



Příklady cen
TypVýbavaCena
1.2 TSITrendline399 900 Kč
1.6 TDITrendline455 300 Kč
2.0 TDITrendline514 200 Kč
1.6 TDIHighline507 400 Kč

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar